През последните години на нашия пазар се появиха много нови марки и разновидности бутилирана вода – от най-малки до най-големи опаковки. И потребителите имат доверие в тяхното съдържание. Но дали то е безопасно, както вярват те?
Сухопътният транспорт е отговорен за около една пета от емисиите на парникови газове в ЕС. Той иска да ограничи вредното му въздействие върху климата, като насърчава използването на горива от възобновяеми източници и горива, причиняващи по-малко парникови газове.
Европейският парламент публикува ново проучване на Евробарометър, в което се разглежда поведението на гражданите на ЕС при гласуването на европейските избори и основните им приоритети.
Нарастващите цени и разходите за живот (42%) и икономическата ситуация (41%) са основните теми, които са мотивирали европейските граждани да гласуват на европейски избори през юни тази година. Една трета от гласоподавателите (34%) заявяват, че международната ситуация е била тема, която ги е насърчила да гласуват, като подобен дял споменава като причина защитата на демокрацията и върховенството на закона (32%).
Какво мислят българите
Българските респонденти също са посочили нарастващите цени и разходите за живот (56%) и икономическата ситуация (53%) като основни теми, които са ги мотивирали да гласуват на европейските избори. Темата за социалната закрила, благосъстоянието и достъпа до здравеопазване (41%, при 24% средно за ЕС) е посочена на трето място по важност като мотивиращ фактор от българските гласоподаватели, следвана от темата за международната ситуация (35%) и за защитата на демокрацията и върховенството на закона (24% с 8 процентни пункта по-ниско от средното за ЕС). Респондентите, които не са гласували, също споделят, че разходите за живот (46%) и икономическата ситуация (36%) биха могли да ги мотивират да участват в изборите. Подобни са резултатите в България където гражданите, които не са гласували, посочват разходите за живот (40%) и икономическата ситуация (38%) като водещи теми, които биха ги мотивирали да гласуват.
Висока подкрепа за ЕС
Подкрепата за ЕС остава висока въпреки икономическите проблеми. Резултатите от проучването показват, че гражданите са оптимистично настроени за бъдещето на ЕС (65%) и че продължават да имат положително отношение към Съюза (48%), като само 16% заявяват, че имат негативно отношение.
Българските респонденти също споделят оптимистични нагласи за бъдещето на ЕС (60%), като резултатите относно положителна (51%) и негативна (19%) представа за ЕС леко надвишават средните за Съюза. Членството в ЕС също се възприема положително от европейските граждани. Седем от всеки десет европейци (70%) смятат, че страната им се е възползвала от членството си в ЕС — ниво, което остава постоянно през последните години. Националните резултати по този показател сочат, че 53% от българските респонденти са съгласни, че членството в ЕС има полза за страната им, като това е най-ниският резултат в ЕС, следван от Австрия (58%), Франция (58%), Италия (63%) и Чехия (63). Проучването показва четири основни фактора защо членството в ЕС се счита за ползотворно:
засилено сътрудничество между държавите членки (36%),
защита на мира и укрепване на сигурността (32%),
приносът на ЕС за икономическия растеж (28%),
създаването на нови възможности за работа (24%).
Делът на българските граждани, които посочват създаването на нови възможности за работа (47%) като водеща причина, поради която членството в ЕС се счита за полезно, е значително по-висок от средния за ЕС (24%), като по този показател страната попада в една група с Хърватия (51%), Словакия (44%), Унгария (40%) и Литва (40%). Следващите по важност фактори за българските респонденти са засиленото сътрудничество между държавите членки (28%), защита на мира и укрепването на сигурността (26%), подобряване на стандарта на живот (21%) и приносът на ЕС за икономическия растеж (20%).
Доверието в европейската парламентарна демокрация е особено високо в началото на десетия парламентарен мандат на ЕП: 42% от гражданите имат положителна представа за Европейския парламент — най-високият регистриран досега резултат за този показател. Нагласите в България са над средните за ЕС, като 48% от респондентите имат положителна представа за Европейския парламент.
Видео: Големи намаления? Ето кога са най-изгодните намаления
Ново проучване на Евробарометър сред близо 27 хил. граждани сочи, че за голяма част от европейците енергийната политика на ЕС е осигуряване на по-достъпни цени за потребителите.
В 16 държави членки анкетираните смятат, че ЕС трябва да насърчи страните да се съсредоточат върху мерките за подкрепа на домакинствата, живеещи в енергийна бедност.
На това мнение са най-вече Гърция (78%), Кипър (71%) и България (70%), докато за Швеция (22%) и Дания (26%) изглежда, този въпрос не е чак толкова съществен.
От общо 44%, които посочват, че са предприели мерки, за да намалят потреблението на енергия, всеки пети е изолирал покрива, стените, прозорците или пода си.
Най-голям е делът на подобни ремонти в България (80%), Словения (75%) и Унгария (73%).
От София и Будапеща обаче най-много са посочили, че не могат да си позволят подобни реновации - съответно 62% и 76%.
Календар на потребителя
На 31 октомври от 11:00 до 13:30 часа в Централната патентна библиотека – София, бул. „Г. М. Димитров“ № 50, ет.2 ще се проведе кръгла маса на тема „Измамите в интернет – новата пандемия“, на която ще бъдат засегнати актуални теми, особено важни за потребителите и бизнеса, като интернет измамите, фалшивите стоки, недобросъвестните търговски практики, както и значението на индустриалната собственост като способ за тяхното идентифициране. Ще бъдат подложени на дебатиране злободневни проблеми, като чрез дискусия ще се предоставят възможни решения, които ще позволят да се повиши обществената информираност. Форумът се организира от Патентното ведомство на Република България, Комисията за защита на потребителите и Европейския потребителски център – България. Дискусионният форум е със специалното участие на Главна дирекция за борба с организираната престъпност (ГДБОП).
Икономическият и социален съвет предупреждава, че България разполага с по-малко от 2 години, за да хармонизира законодателството си с европейските правила за изкуствения интелект. Според анализ прилагането на Регламент (ЕС) 2024/1689 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2024 г. ще изисква сериозни организационни усилия. Освен приемането на законова и подзаконова уредба, това налага и създаването на нови държавни регулативни органи и на звена от експерти със специални знания при работодатели, които работят във високорискови по смисъла на регламента области. Разработването на нормативните актове трябва да се извършва в тясно сътрудничество със социалните партньори на браншово и национално ниво и със съответния сектор от гражданското общество.
Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост информира за нови правила за екодизайн за почти всички продукти на пазара на ЕС, влезли в сила от 18 юли тази година, като мебелите са отбелязани с приоритет. Стоките трябва да бъдат енергийно ефективни, издръжливи, поправими и рециклируеми, наред с още други екологични характеристики. Регламентът за екодизайн за устойчиви продукти (ESPR) е насочен към повишаване на устойчивостта на продуктите на пазара. Той разширява обхвата на съществуващата Директива за екодизайн, като обхваща почти всички физически стоки и има за цел да подобри кръговия цикъл, енергийните характеристики и екологичната устойчивост. Не на последно място – да улесни потребителите и спести разходите им.
Зачестяват жалбите от потребители, поръчали “изненадващи” , “мистериозни” и друг вид кутии, наричани най-често “The Box”. В социалните мрежи тече съблазнителна реклама, показваща хора, получили “скъпа” техника (телефони, лаптопи и др.) от въпросните кутии срещу сума, варираща от 65 до 200 лева. Когато платите и след това получите пратката, следва огромно разочароване, защото вътре липсват рекламираните скъпи стоки, най-често се получават евтини артикули, със стойност много по-ниска от заплатената за кутията сума. Имайте предвид, че получаването на скъп продукт не е гарантирано, а е само недоказана възможност, която се осъществява на лотариен принцип. Потребителите са подмамени да закупят въпросните кутии, виждайки примамливи реклами в социалните мрежи, които водят до сайтове, които непрекъснато се сменят. Сайтовете, които предлагат „The Box” се хостват извън територията на ЕС и търговците не могат да бъдат установени. Пратките преминават през няколко куриерски дружества извън България, което възпрепятства установяването на лицата извършващи тази дейност и съответно предприемането на мерки срещу тях. В тази връзка КЗП призова потребителите да бъдат особено внимателни, когато поръчват стоки с неясно съдържание и неустановен произход, при неясни условия!