60 милиарда долара годишно за маркетинг на лекарства поставят здравето на потребителите на риск. Потребителския интернационал си сътрудничи с националните организации членки по целия свят, за да насочи вниманието към този проблем.
15 Март е Световен ден за защита на потребителите и тази година Българската национална асоциация на потребителите се присъедини към призива на Потребителския интернационал и потребителските организации по света, към националните правителства, за преустановяване на безскрупулните маркетингови практики на фармацевтичната индустрия. Те се изразяват в дезинформирането на потребителите за ползата от закупуваните лекарства, което води до потенциални рискове за здравето.
Проучване на Потребителския интернационал* върху практиката на 20 водещи фармацефтични компании в света разкрива широкоразпространени нарушения, като:
- 18 от 20** компании отказват да публикуват своите политики за осведомяване на пациентите за заболеваемостта
- Само една компания има политика за социална отговорност за взаимодействие с организациите на пациентите
- Само в Англия са установени шокиращите 972 случая на нарушения на собствения Кодекс за добра практика на Британската асоциация на фармацевтичната индустрия между 2002 и 2005 година
Доказателствата сочат, че широко прилаганото саморегулиране не е работещ механизъм и правителствата трябва да предприемат действия за въвеждане в законодателството на санкции за фармацевтичните компании, нарушаващи правата на потребителите.
В България, фармацевтичните компании също използват редица комуникационни способи с нееднозначна оценка за атакуване на потребителите. Примери за това са раздаването на награди в конкурси, публикуване на тревожни здравни материали, създаване на сайтове в интернет, които създават безпокойство и страх у потребителите и други. Тези акции най-често имитират грижа за здравето на потребителя и създават усещането за независимост на даваните съвети, докато се преследва единствено повишаване на продажбите.
* Цялото изследване Branding the cure може да бъде намерено в интернет на адрес: http://www.consumersinternational.org/Templates/Internal.asp?NodeID=96102&int1stParentNodeID=89650&int2ndParentNodeID=96076
** Списък на изследваните фирми: Abbot; AstraZeneca; Admirall Prodesferma; Bayer; Boehringer-Ingelheim; Bristol-Myers Squibb; GlaxoSmithKline; J&J (Johnson and Johnson) Lilly (Eli); Lundbeck; Menarini; Merck Sharp Dohme; Novartis; Novo Nordisk; Nycomed; Orion Pharma; Pfizer; Roche; Sanofi-Aventi; Schering-Plough; Wyeth
Защо промоцията на лекарства е неетична?
Ориентация към печалбата
Фармацефтичните компании са стопански корпорации като всички останали - те съществуват, за да печелят пари. Следователно, основната цел на корпоративното предлагане на лекарства е, да увеличава печалбата като стимулира потребителското търсене на лекарствени продукти. Този подход подхранва неетичното предлагане на лекарства по няколко начина. Най-типичните злоупотреби включват:
- Представяне на подвеждащи или неверни твърдения за лекарствени продукти.
- Умишлено прикривани рискове или странични ефекти при някои лекарства.
- Предоставяне на финансови стимули на лекари, за да предписват определени лекарства на пациентите.
- Използване на здравни кампании за промоция на лекарствени средства, вместо за промоция на профилактика и здравословен начин на живот.
Тези методи естествено водят към нерационална и хаотична употреба на лекарства от потребителите, които създават рискове за здравето им.
Кой следи за етично предлагане на лекарствата?
Неприятният отговор е ........ най-вече самите фармацефтични компании.
Критериите на СЗО
Световната здравна организация (СЗО) е изработила глобални критерии - бенчмарк (Бенчмаркинг е процес, при който организациите оценяван различни аспекти на своята работа, сравнявайки я с най-добрите практики и модели) за оценка на неетичното предлагане на лекарства. Този критерии, обаче не са задължителни и не водят до никакви правни последици.
В много национални закони съществуват известни регулации на предлагането на лекарства, но те са изключително разнообразни и неефективни. В Европа например много държави поддържат саморегулацията сред индустрията и властите не са активни в осъществяването на мониторинг на злоупотребите.
В Азия, Латинска Америка и Африка корупцията и слабото управление силно ограничават мониторирането на корпоративното предлагане на лекарства.
Затова, саморегулацията от индустрията е основният механизъм за превенция на неетичното предлагане на лекарства.
Кодексите на индустрията
Съществуват няколко кодекса на фармацефтичните производители за недопускане на неетичен маркетинг. Тези кодекси се различават силно по своето съдържание. Те, също така, не винаги функционират успешно.
Забрана на директната реклама на лекарства
С изключение на САЩ и Нова Зеландия, в повечето страни (в т.ч. България) рекламата на лекарства с лекарско предписание е забрана. Компаниите, обаче намират нови ефективни начини за въздействие на потребителския избор чрез:
- спонсориране на организации на пациентите
- финансиране на здравни кампании
- поддържане на интернет страници с информация за лекарства, забранени за реклама
- подпомагане на медицински експерти
Какви са рисковете за здравето вследствие на неетичния маркетинг?
Фармацефтичните компании често казват, че предоставят ценна информация и повишават здравната култура на хората. Но реалността показва, че неетичните методи за продажба могат да имат и сериозни отрицателни здравословни последици. Например, фармацефтичната компания Merck прикрива информация за странични ефекти за кръвоносната система при използване на лекарството Vioxx, въпреки че са знаели за тези ефекти четири години преди лекарството да бъде спряно от производство. Компанията е влагала по 160 милиона долара на година за маркетинг на това лекарство. Vioxx станал причина за между 88 000 - 140 000 случая на сърдечни заболявания само в САЩ.
Както този случай показва, неетичното предлагане на лекарства е потребителски проблем, защото:
- Нарушава фундаменталното потребителски право на информация за продуктите
- Стимулира нерационална употреба на лекарства, водеща до рискове за здравето
- Потребителският интернационал вярва, че здравето на потребителите трябва да стои пред корпоративните печалби. Ето защо призоваваме към повече прозрачност и здравно информационни кампании, както и премахване на подаръците за доктори.
- Потребителския интернационал е за въвеждането на законодателство, което изцяло регулира всички форми на промоции, включително интернет и здравните кампании. Последните пък, трябва да се осъществяват само от независими организации.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous