Статия
Търси се ...... усмихнат търговец
Потребителите са основната причина за съществуването на всеки един бизнес. Те са определящи за това, колко време една фирма ще е на пазара. Заслужава ли си, да се обгрижва потребителя? Струва ли си да печелиш потребителите, един по един?
Всеки ден се сблъскваме с един от най-странните български феномени - намръщените търговци. Странно е наистина, но няма българин пътувал в която и да е европейска държава, да не се стресне от разликата. Там търговците са толкова любезни, че на моменти даже стават досадни в усилието си да ви обгрижат. Откъде идва тази разлика и какво може да се промени.
Ненормално често, потребители се обаждат в асоциацията, за да се оплачат от лошо отношение в този или онзи магазин. Затрудняват ни, наистина. Как да обясним, че закон за възпитанието няма и не може да заставиш някой да се държи любезно. За да се научи да го прави, той просто трябва да преследва интереса си. А той е недвусмислен - трябва да печелиш доверието на потребителя всеки ден. Ако не го правиш, конкуренцията може да ти вземе клиентите.
Ако купите чифт панталони, в Берлин например, за подарък на някого и след това се окаже, че на човека не му стават, и се върнете в магазина, няма дори да ви питат какъв е проблемът - ще вземат панталоните и ще ви върнат парите. Ако това ви се случи в България, ще последва голяма разправия. Защо се получава така? Нали вече имаме идетнични европейски закони?
Не става само със закони, трябва и акъл
Разликата идва не от законите, а от търговците, които в едната държава са осъзнали добре своя интерес, чели са и доста книги, а в другата я карат ден за ден. Създаването на добър имидж сред потребителите е първостепенен търговски интерес, който се изразява в спечелване на добро име и защитаването му пред хората ежедневно. Всеки търговец трябва да знае, че ако продаваш обувки, е нормално, от сто чифта пет да се върнат с някакъв проблем - да се разлепят или нещо друго. Удовлетворяването на тези претенции трябва просто да се вземе предвид в бизнес-плана на всеки предприемач. И тогава няма да се случват тези безкрайни и грозни препирни. Като се съпротивляват на рекламациите на потребителите, търговците губят много - време и нерви в караници с потребителите, възможностите за развитие и защита на добър имидж, потенциалната реклама от доволни клиенти, както и избягването на антирекламата на недоволните или предизвиканите от жалбите им проверки на контролни органи. Просто е, но и простите неща са за умни хора.
Цифрите говорят
Според потребителски проучвания човек, който е имал неприятни преживявания с някой търговец обезателно споделя с поне 9-10 други хора. Около 13 % пък, споделят с повече от 20 човека. Тази антиреклама от уста на уста може да бъде опасна за всеки един бизнес. В България най-често хората вземат решение за покупка съветвайки се със свои близки и познати. По този начин антирекламата става още по-ефективна, отколкото в други държави. Обратно, когато търговецът остави добри впечатления (като изпълни една рекламация бързо и с усмивка, например), потребителят не само ще бъде запазен като клиент, но и ще започне да му прави безплатна реклама на принципа от уста на уста.
Според изследванията на поведението на потребителите, които се изучават в учебниците по Маркетинг потребителите сменят компанията най-често, защото не са се чувствали оценявани. 98% от неудовлетворените потребители не се оплакват, те просто отиват другаде. Доволният потребител споделя средно с около 5 други - на практика, това е безплатна реклама. За пет години, компаниите губят средно по 80% от клиентите си; 65% от тях поради негативно отношение към потребителите. 75% от причините за загуба на потребител нямат нищо общо с качествата на предлаганите продукти. Запазване на само 5% от загубените потребители, увеличава печалбата с 25% до 55%. Водещите пет компании в даден бизнес на запад съумяват да запазят около 90% от клиентите си годишно, но повечето компании поддържат около 80%. На всеки 1% подобрение на процента на запазване на клиентите в продължение на пет години се постига 20% подобрение на приходите от дейността.
Какво впечатлява потребителите
Няма да повярвате, но на първо място не са самите стоки и продукти, които се предлагат. Потребителите се впечатляват повече от чистотата и подредеността на един магазин, неговото оборудване и достъпност. Естетическото оформление и светлината се определят от психолозите като много силен стимулант за покупки, при това несъзнателен. Всичко, което излъчва непрофесионализъм отблъсква потребителите. Един не добре облечен и нелюбезен сервитьор може успешно да заличи предимствата на добрата кухня, например. Сроковете на изпълнение на поръчките е друго много съществено за потребителите условие. В България те масово не се спазват, което създава негативен имидж и дразни. По-добре е за всеки предприемач, да се застрахова като предложи по-дълъг срок за изпълнение, отколкото да привлича клиенти с кратки срокове, които са неизпълними.
И накрая, всеки един бизнес може само да спечели, ако разглежда жалбите и рекламациите на потребителите като форма на конструктивна критика, която може да се използва за подобряване на обслужването занапред.
За съжаление, изглежда че това иска малко време.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous