Статия
15 март, Световен ден на потребителя Информирайте се, преди да гласувате с портфейла си
Асоциация „Активни потребители" чества Световния ден на потребителя 15 март с кръгла маса, на която ще се обсъждат добрите практики при отпускането на потребителски кредити и предоставянето на сравнима и ясна информация за правата и задълженията на потребителите. Тя ще се проведе на 15 март 2010 г. (понеделник) от 09.30 до 12.00 ч. в зала "Средец" на хотел "Шератон" в рамките на информационната кампания "В ЕС вие имате потребителски права. Отстоявайте ги!" (www.aktivnipotrebiteli.bg/kampania).
Докато в други страни от ЕС независимите потребителски организации имат много членове, гражданските сдружения в България като „Активни потребители" изграждат своя капацитет в помощ на потребителите. Взискателни и уверени потребители, компании, които зачитат техните права, активни независими потребителски организации и държавни институции са сред целите на кампанията на ЕС с мотото: "В ЕС вие имате потребителски права! Отстоявайте ги!", която се провежда в момента в България
Асоциациите на потребителите са много силни в повечето западноевропейски държави, както и в някои страни от Централна и Източна Европа. Сдружението „Consumentenbond" в Холандия например има повече от 560 000 членове, а „Deco" в Португалия - над 390 000. Дори в малка държава като Словения с 2 милиона жители, която се присъедини към ЕС през 2004 г., потребителската организация Zveza potrošnikov Slovenije - ZPS (една от най-силните потребителски организации от новите страни-членки) в момента има над 7 000 члена.
Членовете са движещата сила на потребителските организации, които допринасят със своите идеи, опит и заплащане на членски внос. Бреда Кутин, председател на ZPS и заместник-председател на BEUC - Европейската асоциация на потребителите, обяснява основните ползи от членството в потребителска организация: "Потребителите могат да получат помощ и информация от потребителските асоциации. Те лобират и провеждат кампании на национално и европейско ниво, завеждат колективни съдебни искове от името на потребителите, публикуват независими, сравнителни тестове на продукти и услуги, провеждат сериозни пазарни проучвания. Но потребителите трябва да разберат, че е необходимо да плащат членски внос, за да се възползват от ценната информация и представителство, които потребителските организации им предоставят.
Ако имате проблем с мобилния си оператор, закупили сте опасен продукт, станали сте жертва на заблуждаваща реклама или искате да научите какво значат условията в договора ви; ако искате да получавате ясни, разбираеми отговори, които не са повлияни от бизнеса, трябва да сте готови да се присъедините към асоциация и да плащате членски внос", допълва Кутин.
За повече информация посетете уебсайта на „Активни потребители" www.aktivnipotrebiteli.bg или вижте информация по конкретни потребителски теми в уебсайта на кампанията: В ЕС вие имате потребителски права! Отстоявайте ги!, на адрес: www.aktivnipotrebiteli.bg/kampania. |
В България започва да се обръща все по-голямо внимание на потребителските права и те по-често попадат във фокуса на обществения дебат. Независими асоциации с нестопанска цел като „Активни потребители" все още изграждат капацитета си в помощ на потребителите. От друга страна популярност набират уеб сайтове и организации, които претендират да помагат на потребителите, но са зависими от бизнеса чрез приходи от реклама.
Къде сме ние?
Българите имат почти еднакви потребителски права с германците например, но според едно от последните проучвания на ЕС*, само 29% от потребителите казват, че са запознати с правата си, отнасящи се до дефектен продукт, 23% - при получаване на кредит и 17% - при пазаруване онлайн. Същевременно 72% от потребителите са на мнение, че правата им са защитени по-малко в сравнение с други европейски страни.
Кой може да помогне това да се промени?
Потребителите могат да се обърнат към държавните органи за защита на потребителите (например - Комисията за защита на потребителите), както и към независимите асоциации на потребителите.
Друго проучване** на ЕС показва, че само 22% от потребителите в България имат доверие в неправителствените организации (сравнено със средно 64% в ЕС), а 27% вярват на държавните органи (при средно в ЕС - 54%). В Холандия например 87% от потребителите се доверяват на нестопанските организации, а 69% са на мнение, че може да се разчита на държавните органи.
"Българите са лъгани толкова често през последните десетилетия, че са станали много подозрителни на кого да имат доверие. Ние трябва да покажем на хората колко полезна е нашата дейност и по този начин да изградим повече доверие. Последните кампании, свързани с дейности срещу ГМО, високите банкови такси при плащане в държавни учреждения и етикетирането на храните ясно показват сериозния ни ангажимент да направим така, че гласът на потребителя да се чува по-силно", казва Богомил Николов, изпълнителен директор на „Активни потребители".
Какво да очаквате и как да се възползвате от независимите потребителски асоциации, така че да сте по-разумни потребители?
„Активни потребители" ви съветва:
1. Мислете, преди да отидете в магазина, а не след като е възникнал проблем. Посъветвайте се преди пазаруването.
2. Сравнителните тестове на продукти може да ви дадат обективна информация за качеството.
3. Обърнете внимание, че потребителските организации не публикуват реклами и са независими от бизнеса.
4. Потребителският съвет, който можете да получите от потребителска организация, се основава на експертиза и дългогодишен опит.
5. Не забравяйте, че ние гласуваме на пазара с портфейлите си всеки ден и трябва да изискваме правата ни да се зачитат.
*Flash Eurobarometer 275
**Special Eurobarometer 298
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous