• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

Посетете нашия Форум

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • COVID 19
    • Как да избираме дезинфектант
    • Какъв дезинфектант - течност/спрей или гел
    • Как да разпознаем истинските дезинфектанти
    • Дезинфекция в търговските обекти. Какво трябва да знаем?
    • Кога да използваме ръкавици за предпазване от коронавируса
    • Какво да правим при отменено или отложено събитие бъде заради пандемията от COVID-19
    • Как да постъпим при отменено или отложено туристическо пътуване поради Коронавирус
    • COVID-19: полезни ли са пулсовите оксиметри
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
  • Финанси

    • Банки
    • Други

  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Избор на климатик
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2021
    • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Статии

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Финанси > Други > Статии > Стандартният европейски формуляр е задължителен при кандидатстване за кредит

Още по темата:

Негодните пари

Кредити от небанкови финансови институции

Какво трябва да знаем, преди да изтеглим заем?

Статия

Стандартният европейски формуляр е задължителен при кандидатстване за кредит

29/08/2014
Tweet
photo

Когато търсите потребителски заем, проучете офертите на няколко банки преди да кандидатствате

            Потребителският кредит е най-лесния път да се сдобием с мечтания нов хладилник или телевизор. Вече в почти всеки голям магазин още на входа ни посрещат хубави момичета с въпрос от рода на "Интересувате ли се от стоки на изплащане?". Много потребители са готови да почерпят щом като чуят заветното "одобрен сте за заем", но често пъти не обръщат достатъчно внимание на условията, при които той е отпуснат. Повечето от хората просто подписват документите без да си дават сметка, че това е само началото на серия от проблеми.

Представете си например, че работодателят ви забави заплатата с няколко дни и пропуснете да внесете месечната вноска по кредита навреме. В повечето договори, особено за така наречените „бързи” кредити, се съдържат множество наказателни клаузи и лихви, които утежняват значително стойността на задълженията по заема и с това възможността те да бъдат върнати от потребителя.

Как да се предпазим?

            Първото и най-важното нещо за потребителя е да получи разбираема информация за условията по кредита, който тегли. Затова в Закона за потребителския кредит са заложени изисквания за преддоговорна информация. Най-важното от тях е предоставянето на стандартен европейски формуляр.

Какво представлява стандартният европейски формуляр?

            Този формуляр ви дава възможност да обмислите условията по предлагания кредит и да прецените доколко той е подходящ за вас.     Информацията във формуляра се представя по ясен и разбираем за потребителя начин с еднакъв шрифт. Европейският формуляр трябва да съдържа следните основни елементи:

Част І. Идентификационни данни и данни за контакт на кредитора/кредитния посредник:

Част ІІ. Описание на основните характеристики на съответния кредит:

Част ІІІ. Разходи по кредита:

Част ІV. Други важни условия по договора за кредит:

Част V. Когато е приложимо за съответния вид кредит, допълнителна информация при предоставяне на финансови услуги от разстояние:

            а) по отношение на кредитора:

            б) по отношение на договора за кредит:

            в) по отношение на извънсъдебни способи за обезщетяване на потребителя:


Описание на основните характеристики

Най-важната част от съдържанието (Част ІІ.) на формуляра е изложението на основните характеристики на кредита. Тук трябва задължително да бъдат посочени:

  • максимален размер на кредита или исканата сума;
  • информация кога и как ще се получат парите;
  • срок на договора;
  • размер и брой на погасителните вноски;
  • обща сума за връщане;
  • обезпечение;
  • лихвен процент – дали е фиксиран или променлив (плаващ);
  • годишен процент на разходите (ГПР).

Годишният лихвен процент на разходите е индикатор за реалната цена на кредита. Това е най-точният показател, който може да се използва за сравнение на два кредита и включва дължимата за връщане от потребителя главница, заедно с всички разходи – преки и косвени, лихви, такси, комисионни и др. Изчисляването на ГПР се извършва по формула от кредиторите и се изразява в процент.

Сравнявайте офертите 

            Всички кредитори са длъжни да предоставят стандартен европейски формуляр по определен от закона образец. Така лесно могат да се сравнят условията по предлаганите на пазара потребителски заеми. Разумно би било, преди да изтеглите заем, да съберете стандартни европейски формуляри от няколко банки, след което да сравните предлаганите параметри. Чак след като сте наясно с различните опции, кандидатствайте за одобрение. Трябва да знаете също, че всеки отказ от представяне на европейския формуляр е нарушение на закона и се наказва с глоба.

!Любопитно

Преди време, Комисията за защита на потребителите наложи глоба от 3000 лв. на банка, защото неин служител не е предоставил на клиент единния европейски формуляр за потребителски кредити. Клиентът всъщност бил инспектор от КЗП, който заедно с негова колежка кандидатствали за потребителски заем, но получили само устни разяснения, а не задължителния стандартен европейски формуляр, който съдържа преддоговорните условия, както изисква Законът за потребителския кредит.
Tweet

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia