• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни

    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други

  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

  • Тест

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Храни > Други > Статии > Схеми за защита качеството на храните

Още по темата:

Фалшив зехтин беше изтеглен от пазара

На война срещу млечните ментета

Крие ли риск консумацията на сурови кълнове

Статия

Схеми за защита качеството на храните

Публикуван на: 11/08/2023
Tweet
photo

      Редовните ни читатели вече знаят, че три български продукта получиха от Европейската комисия Защитено наименование за произход (ЗНП): Манов /странджански/ мед, Българско кисело мляко и Българско бяло саламурено сирене. Храните с такова наименование ще осигурят на потребителите повече сигурност в качеството им. Какви други гаранции има на европейския пазар срещу продуктите-ментета?

Храна с традиционно специфичен характер

     При храните с традиционно специфичен характер (ХТСХ) се поставя акцент върху техните традиционни аспекти — например начина на производство или състава на продукта, като те не са свързани с конкретен географски регион. Името на продукт, който е регистриран като ХТСХ, го защитава от фалшифициране и злоупотреба.

  • Продукти: Храни и селскостопански продукти.
  • Пример: Gueuze (ХТСХ) е традиционна бира, получена чрез спонтанна ферментация, която обикновено се произвежда в Брюксел, Белгия, и неговите околности. Като храна с традиционно специфичен характер, тя може да се произвежда и другаде, но производственият метод е защитен.
  • Етикет: Задължителен за всички продукти.


Планински продукт

     С термина за качество „планински продукт“ се подчертава спецификата на продукт, произвеждан в планински райони при трудни природни условия. Признаването на това е предимство както за земеделските стопани, така и за потребителите. Това дава възможност на земеделските стопани да продават по-добре своя продукт, но също така гарантира, че някои характеристики са ясни за потребителя.

  • Продукти: Селскостопански и хранителни продукти.
  • Спецификации: Суровините и фуражите произхождат от планински райони. Производството на преработени продукти също трябва да се извършва в тези райони.


Продукт от най-отдалечените региони на ЕС

     Селското стопанство в най-отдалечените региони на ЕС е изправено пред трудности поради тяхната отдалеченост или островен характер, което е съпроводено от трудни географски и метеорологични условия. За да се гарантира по-добра осведоменост за селскостопанските продукти от най-отдалечените региони на ЕС (френските отвъдморски департаменти — Гваделупа, Френска Гвиана, Реюнион и Мартиника — както и Азорските острови, Мадейра и Канарските острови) е създадено специално лого.

  • Продукти: Селскостопански и хранителни продукти.
  • Спецификации: Произведени в най-отдалечените региони.
  • Етикет: Лого за селскостопански и хранителни продукти от най-отдалечените региони на ЕС.


Схеми за доброволно сертифициране на селскостопански продукти и храни

     Схемите за доброволно сертифициране на национално равнище или схемите, управлявани от частни оператори, също могат да помогнат на потребителите да бъдат сигурни в качеството на избраните от тях продукти. Освен схемите на ЕС съществуват голям брой частни и национални схеми за качество на храните и лога, които обхващат широк кръг от инициативи и функционират както между предприятията, така и между предприятия и потребители.

     След консултация със заинтересованите страни Европейската комисия разработи насоки с най-добрите практики за функционирането на такива схеми.


Предложение за укрепване на системата за географски означения

     На 31 март 2022 г. Комисията прие предложение за регламент относно географските означения за вина, спиртни напитки и селскостопански продукти, както и за други схеми за качество на селскостопанските продукти. Предложението има за цел да се увеличи използването на географски означения в целия ЕС, което ще бъде от полза за икономиката на селските райони и ще допринесе за по-високо равнище на защита на продуктите, особено онлайн. 

  • по-голяма устойчивост — да се даде възможност на производителите да остойностят действията си във връзка със социалната, екологичната и икономическата устойчивост в спецификациите на своите продукти;
  • засилена защита на географските указания в интернет, по-специално с оглед на продажбите чрез онлайн платформи, защита срещу недобросъвестни регистрации и използването им в системата за имена на домейни;
  • даване на възможности на групите на производителите да управляват, прилагат и развиват своите географски указания /ГУ/, по-специално като имат достъп до органите за борба с фалшифицирането и митниците във всички държави от ЕС;
  • съкратена и опростена процедура за регистрация ще обедини различните технически и процедурни правила, което ще доведе до единна процедура за регистрация на ГУ за заявители от ЕС и извън ЕС.


Как се защитават продуктите

     Като част от системата на ЕС за правата върху интелектуална собственост, наименованията на продукти, регистрирани като географски означения, са законово защитени от имитация и злоупотреба в рамките на ЕС и в държави извън ЕС, с които е подписано конкретно споразумение за защита. За всички схеми за качество компетентните национални органи във всяка държава от ЕС предприемат необходимите мерки за защита на регистрираните наименования на своя територия. Те трябва също така да предотвратяват и да спират незаконното производство или продажба на продукти, използващи вече регистрирани наименования. Наименованията на неевропейски продукти също могат да се регистрират като географски указания, ако тяхната държава на произход има двустранно или регионално споразумение с ЕС, което обхваща взаимната защита на такива наименования. По този начин вече са защитени наименованията на различни продукти (вина, храни, ароматизирани вина и спиртни напитки), произвеждани в държави извън ЕС като Колумбия или Южна Африка.

     Географските означения, които са вписани в регистрите на Съюза, ще намерите в eAmbrosia (официалната база данни на регистрите на ЕС на географски означения), а на портала GIview можете да видите географските означения на продукти от ЕС и извън него, защитени съгласно споразумения между тях.

Редовните ни читатели вече знаят, че три български продукта получиха от Европейската комисия Защитено наименование за произход (ЗНП): Манов /странджански/ мед, Българско кисело мляко и Българско бяло саламурено сирене. Храните с такова наименование ще осигурят на потребителите повече сигурност в качеството им. Какви други гаранции има на европейския пазар срещу продуктите-ментета?

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia