• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги

    • Транспорт

    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

  • Тест

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Услуги > Транспорт > Статии > Вашите пътнически права на длан

Още по темата:

Защо не пътниците, летище София е виновно

На прага на лятото: Как ще пътуваме?

Защо „Гражданска отговорност“ не покрива реалните щети?

Статия

Вашите пътнически права на длан

Публикуван на: 26/04/2011
Tweet
photo

През 2010 година в Брюксел беше обявено началото на кампанията „Вашите пътнически права на длан“. Тя ще бъде осъществена на 23 езика, а целта й е да информира пътниците за техните права при пътуване с влак или самолет. Макар че през последните години Комисията прие законодателни актове, с които се гарантира, че пътуващите със самолет и влак се ползват от едни и същи стандарти навсякъде в Европейския съюз, все още не всички пътници са наясно какви са правата им. С цел това да се промени на летищата и гарите във всички държави-членки ще бъдат разлепени плакати, напомнящи на хората за техните права. Пътуващите ще могат също така да получат повече информация от безплатни брошури и специално създаден за целта уебсайт на всички официални езици на Европейския съюз.

 

Стартът на кампанията беше даден от заместник-председателят на Европейската комисия Сийм Калас, който отговаря за транспорта и от неговата съветничка по въпросите на правата на пътниците Меглена Кунева. Продължителността на промоционалните дейности, част от кампанията, е 2 години. Координатор за България е Младежкото сдружение за мир и развитие на Балканите в сътрудничество с Представителството на ЕК в България.

 

Каква е ситуацията у нас?

 

В България се прилага българското законодателство и европейските регламенти по отношение на правата на пътуващите със самолет. Нерядко обаче самите пътници не са запознати в пълна степен с правата си и не знаят към кого да се обърнат в случай на нужда. Още по-сериозна е ситуацията при пътуващите със ЖП транспорт. Сайтът, на който може да се намери конкретна информация за правата на пътуващите, е http://ec.europa.eu/passenger-rights.

 

Въздушен транспорт

 

От началото на 90-те години пътуванията със самолет значително се увеличиха. Този бърз растеж обаче доведе и до някои неудобства, които често засягат пътниците. Изправен пред тези промени, ЕС работи от 1991 г. насам за гарантиране на равни основни права за всички пътници чрез изработване на законодателство, което да се прилага във всички държави-членки. През февруари 2005 г. влезе в сила Регламент (ЕО) 261/2004. Той установява общи правила за обезщетяване и помощ в определени ситуации на пътниците, пътуващи със самолет. Това законодателство се прилага за пътници, които заминават от летища, разположени на територията на държава-членка, и за пътници, които пристигат на такива летища от трета държава, когато полетът се осъществява от европейски превозвач.

 

Законодателството на ЕС защитава хората с увреждания и/или ограничена подвижност от дискриминация при резервация на пътуването и при качването в самолета. Те имат право да получат помощ на летищата (при заминаване, пристигане и транзит) и на борда на самолета.

 

Железопътен транспорт

 

Със законодателните мерки от третия железопътен пакет от 2007 г. пазарът за международен пътнически превоз с железопътен транспорт бе отворен на 1 януари 2010 г. Отделно, по т.нар. Регламент за обществените услуги бяха определени по-добре правната и финансовата рамка за възлагане на договори за обществени услуги, свързани с вътрешния транспорт. Целта е да се гарантира на гражданите в цяла Европа, че услугите за обществен транспорт, които получават, ще са с добро съотношение между качество и цена.

 

Съгласно Регламент 1371/2007 относно пътниците, използващи железопътен транспорт, в цяла Европа се прилагат общи минимални правила, например в случай на закъснение или на отменяне на влакове. Освен това, тъй като правата имат смисъл единствено ако пътниците са запознати с тях и знаят как да ги упражняват, железопътните компании са длъжни да информират пътниците за техните права и задължения, както и да създадат механизъм за разглеждане на жалби.

 

При промени в изпълнението на полета пътниците имат право:

  • да получат информация от авиокомпанията (например относно техните права, за развитието на ситуацията, за отменените услуги и продължителността на закъсненията),
  • да избират между възстановяване на стойността на билета или пренасочване до крайното местоназначение на пътуването (внимание: при дълги закъснения, това право е приложимо единствено спрямо закъснения от повече от пет часа),
  • да получат подходящи грижи (напитки, храна, настаняване или превоз до и от летището, според случая), докато чакат пренасочване или при дълго закъснение (в зависимост от дължината на полета - например 2 часа закъснение за полети до 1500 км, или три часа за всички полети в рамките на Общността).
Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia