Статия
Вашите пътнически права на длан
През 2010 година в Брюксел беше обявено началото на кампанията „Вашите пътнически права на длан“. Тя ще бъде осъществена на 23 езика, а целта й е да информира пътниците за техните права при пътуване с влак или самолет. Макар че през последните години Комисията прие законодателни актове, с които се гарантира, че пътуващите със самолет и влак се ползват от едни и същи стандарти навсякъде в Европейския съюз, все още не всички пътници са наясно какви са правата им. С цел това да се промени на летищата и гарите във всички държави-членки ще бъдат разлепени плакати, напомнящи на хората за техните права. Пътуващите ще могат също така да получат повече информация от безплатни брошури и специално създаден за целта уебсайт на всички официални езици на Европейския съюз.
Стартът на кампанията беше даден от заместник-председателят на Европейската комисия Сийм Калас, който отговаря за транспорта и от неговата съветничка по въпросите на правата на пътниците Меглена Кунева. Продължителността на промоционалните дейности, част от кампанията, е 2 години. Координатор за България е Младежкото сдружение за мир и развитие на Балканите в сътрудничество с Представителството на ЕК в България.
Каква е ситуацията у нас?
В България се прилага българското законодателство и европейските регламенти по отношение на правата на пътуващите със самолет. Нерядко обаче самите пътници не са запознати в пълна степен с правата си и не знаят към кого да се обърнат в случай на нужда. Още по-сериозна е ситуацията при пътуващите със ЖП транспорт. Сайтът, на който може да се намери конкретна информация за правата на пътуващите, е http://ec.europa.eu/passenger-rights.
Въздушен транспорт
От началото на 90-те години пътуванията със самолет значително се увеличиха. Този бърз растеж обаче доведе и до някои неудобства, които често засягат пътниците. Изправен пред тези промени, ЕС работи от 1991 г. насам за гарантиране на равни основни права за всички пътници чрез изработване на законодателство, което да се прилага във всички държави-членки. През февруари 2005 г. влезе в сила Регламент (ЕО) 261/2004. Той установява общи правила за обезщетяване и помощ в определени ситуации на пътниците, пътуващи със самолет. Това законодателство се прилага за пътници, които заминават от летища, разположени на територията на държава-членка, и за пътници, които пристигат на такива летища от трета държава, когато полетът се осъществява от европейски превозвач.
Законодателството на ЕС защитава хората с увреждания и/или ограничена подвижност от дискриминация при резервация на пътуването и при качването в самолета. Те имат право да получат помощ на летищата (при заминаване, пристигане и транзит) и на борда на самолета.
Железопътен транспорт
Със законодателните мерки от третия железопътен пакет от 2007 г. пазарът за международен пътнически превоз с железопътен транспорт бе отворен на 1 януари 2010 г. Отделно, по т.нар. Регламент за обществените услуги бяха определени по-добре правната и финансовата рамка за възлагане на договори за обществени услуги, свързани с вътрешния транспорт. Целта е да се гарантира на гражданите в цяла Европа, че услугите за обществен транспорт, които получават, ще са с добро съотношение между качество и цена.
Съгласно Регламент 1371/2007 относно пътниците, използващи железопътен транспорт, в цяла Европа се прилагат общи минимални правила, например в случай на закъснение или на отменяне на влакове. Освен това, тъй като правата имат смисъл единствено ако пътниците са запознати с тях и знаят как да ги упражняват, железопътните компании са длъжни да информират пътниците за техните права и задължения, както и да създадат механизъм за разглеждане на жалби.
При промени в изпълнението на полета пътниците имат право:
- да получат информация от авиокомпанията (например относно техните права, за развитието на ситуацията, за отменените услуги и продължителността на закъсненията),
- да избират между възстановяване на стойността на билета или пренасочване до крайното местоназначение на пътуването (внимание: при дълги закъснения, това право е приложимо единствено спрямо закъснения от повече от пет часа),
- да получат подходящи грижи (напитки, храна, настаняване или превоз до и от летището, според случая), докато чакат пренасочване или при дълго закъснение (в зависимост от дължината на полета - например 2 часа закъснение за полети до 1500 км, или три часа за всички полети в рамките на Общността).
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous