• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни

    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други

  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

  • Тест

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Храни > Други > Статии > "Чисти" и "свежи"... пари

Още по темата:

Фалшив зехтин беше изтеглен от пазара

На война срещу млечните ментета

Крие ли риск консумацията на сурови кълнове

Статия

"Чисти" и "свежи"... пари

Публикуван на: 30/05/2011
Tweet
photo

„Чист”, „свеж”, „натурален”, „истински”... Българският потребител често забелязва подобни надписи върху етикетите на храни, които се оказват плод на химическата индустрия. В преследване на печалбата производителите безотговорно рекламират продуктите си с всевъзможни неоснователни твърдения, без да има кой да им потърси сметка.

Подобна ситуация се наблюдава и в други държави от ЕС. Наскоро великобританската потребителска организация Which? започна кампания срещу подвеждащите надписи, въпреки че там много от прилагателните, които се използват върху етикетите на храни, вече са обект на регулация. Производителите знаят много добре колко далече могат да стигнат при тълкуването на правилата за етикетиране и че ще се изплъзнат от закона, ако злоупотребят с определения като „чист”, „свеж”, „натурален”, „истински”.

В България изобщо няма законова дефиниция за начина, по който тези определения трябва да се използват върху етикетите на храните. Във Великобритания още през 2002 година Агенцията по стандартизация на храните издава упътване за употреба на подобни прилагателни, но по-скоро под формата на препоръки и добри практики. Документът се нарича „Критерии за употреба на термините „свеж”, „чист”, „натурален” и др. при етикетирането на храни”, но производителите не са длъжни да се съобразяват с него и много от тях не го правят.

Кога надписите са подвеждащи?

Надписът е подвеждащ, ако потребителят не намира съответствие между претенцията в него (примерно „натурален сок”) и съдържанието на продукта (например: „вода, захари, глюкозо-фруктозен сироп, пюре от кайсии 10%, лимонена киселина, ароматизант”). Ако понятието, което се мъдри върху етикета, е трудно за дефиниране, то също е подвеждащо.

Българският Закон за храните изрично указва кога производителите имат право да използват термините "биологичен", "екологичен", "органичен", техните производни "био" и "еко", както и еквивалентите им, изписани с латински букви. За термините „чист”, „свеж”, „натурален” и „истински” обаче регулация няма. Въпреки това производителите могат да проявят отговорност и да усвоят добрите практики на други държави.

Агенцията по стандартизация на храните във Великобритания например посочва, че  „натурален” означава „произведен от природата, без човешка намеса или обработка”. Терминът се отнася и до произхода, и до съставките на храната. В този смисъл е подвеждащо с това понятие да се описва храна или съставка, за придобиването на която са използвани химически добавки, аромати и др. Процеси на обработка, които не могат да бъдат наречени „натурални”, са сгъстяване, пастьоризация, стерилизация, оцветяване (обезцветяване), оксидиране, опушване, хидрогениране и др.

Понятието „чист” се използва за обозначаване на храни, които притежават само една съставка (например - чисто масло или чисто месо) и не е уместно с него да се рекламират храни, които имат повече съставки. По същия начин не е коректно да се злоупотребява с понятия като „истински” и „свеж”.

Въпреки, че липсва регулация, потребителят може да повлияе върху производителите и да ги принуди да бъдат по-отговорни, като упражни правото си на отказ от покупка, ако надписът върху етикета или рекламата му се сторят подвеждащи.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia