Кампания
Седмичен бюлетин брой 21 (494)
Начело на класациите по … алкохол и цигари
Новото проучване на Световната здравна организация „Поведение и здраве при деца в училищна възраст – HBSC“ е проведено в 44 държави от Европа и Канада. То се базира върху допитвания сред подрастващите. Неговите резултати показват, че децата на възраст между 11 и 15 години, които всъщност трябва да бъдат предпазвани от въздействието на упойващи вещества, в цяла Европа консумират такива вещества в сериозни количества. Това важи особено за алкохола. Резултатите сочат, че по този показател българските 15-годишни заемат четвърто място сред връстниците си от всичките 44 държави. 53% от момичетата и 55% от момчетата на тази възраст в България признават, че през последните 30 дни са употребявали алкохол. Най-много пият 15-годишните в Дания, Италия и Германия.
Тревожни факти
- 26-27% от българчетата на 11 годишна възраст са пили алкохол - като по този показател в негативната класация водят децата от Великобритания и момчетата от Молдова (35%).
- На 13 годишна възраст почти половината от децата у нас вече са употребили някакъв алкохол, докато в Казахстан и Таджикистан този процент се колебае между 1 и 2.
- Изследването специално акцентира, че в България 47% от момчетата в 20% от най-заможните домакинства съобщават за консумация на алкохол през последните 30 дни, докато само 26% от момчетата в 20% от най-незаможните домакинства го правят.
- В други страни това не е така - и в Исландия, и в Таджикистан, например, има само 1% разлика между юношите с високо и ниско ниво на благосъстояние, които са употребили алкохол.
В проучването на СЗО 15-годишните българи и българки заемат трето място по консумация на електронни цигари. Над 30 на сто от децата в тази възрастова група в България са опитвали електронна цигара през последния месец – по-високи са стойностите само в Литва и в Унгария. В доклада на СЗО се посочва: „Проучванията показват, че младите хора реагират много чувствително на вещества като никотина, защото техните мозъци все още се развиват. Поради това младите по-лесно изпадат в зависимост“. СЗО критикува още факта, че електронните цигари целенасочено се рекламират най-вече с прицел към тази възрастова група.
Още едно място напред в тъжните класации се придвижват 15-годишните българчета, когато става дума за пушене на обикновените, „горящи“ цигари. 32% от момичетата и момчетата в тази възрастова група в България през последния месец са палили цигара – повече пушат само тийнейджърите в Дания (Гренландия).
Тревожни факти
- 18% от 11 годишните момчета у нас и 14% от момичетата на същата възраст пушат - по този показател българчетата са номер 1 в света.
- При 13 годишните нашите деца са трети - след тези в Литва и Гренландия.
- И при двете възрастови групи обаче през последните 30 дни най-много деца-пушачи е имало в България.
- На второ място са 15-годишните от България в класацията за консумация на канабис – по-напред са само връстниците им от Канада.
Едно проучване в България, направено през 2021 година от Националния център по обществено здраве и анализи, показва, че половината от учениците на възраст 10-19 години са опитвали алкохол (бира, вино, концентрат и други), а средната възраст, на която са опитали за първи път алкохолни напитки, е 14 години.
Германската агенция KNA цитира интервю със специалистката по лечение на зависимости Ренате Мале, която казва: „Родителите трябва да се подготвят да разговарят с децата си за упойващите вещества. Живеем във време с толкова много възможности да се упояваш, колкото никога досега – както легални, така и нелегални. Родителите трябва да са добре информирани, да познават фактите и да формират свое собствено убедително мнение по въпроса“. Тя припомня, че подрастващите изпадат в зависимост много по-лесно от възрастните, а самите възрастни могат да им влияят в правилната посока със собствения си положителен опит.
По повод на ситуацията в България доцент Михаил Околийски, директор на бюрото на СЗО за България, казва пред „Свободна Европа“: „Във всички страни, в които се провежда изследването „Здраве на децата в училищна възраст“, един от 4 младежи съобщава, че се чувства изнервен, раздразнителен, има проблеми със заспиването. Като цяло децата се чувстват несигурни. Но това, което е много характерно за българчетата, е, че те са на последно място по подкрепа, която чувстват, че получават от семейството си“. Голяма вина за тревожните факти у нас има и търговията. Многократно сме поставяли въпроса, че алкохолът, цигарите и енергийните напитки са „на една ръка разстояние“ до децата и младежите. Има училища, които са „опасани“ от павилиони и магазини, включително и денонощни, които ги продават без задръжки „в името на оборота“. Дали се спазват масово нормативните ограничения за продажбата на тези стоки на подрастващи, не можем да определим. Но и бързото ни проучване сочи, че при много търговци надделява желанието за печалба, а не мисълта за здравето на децата ни. В САЩ, например, ограничението за продажбата на такива артикули е на 300 метра до учебните заведения.
Както и при редица други случаи – търговия без касови апарати, продажба на опасни стоки и т.н., въпросът отново опира до контрола. Първо, да се създаде „желязна“ нормативна уредба, която поставя здравето на децата на първо място. Засега действа забрана за продажба на алкохол на младежи до 18 годишна възраст. Но как се спазва? И второ, редовни проверки, наказания и никакви компромиси на нарушаващите я. Но имаме и горчивия опит. НАП затвори кварталния ни магазин за 15 дни, поради отсъствието на касови бележки. На третия ден той отвори и до сега – две години по-късно, не се е виждала нито една касова бележка. Така че въпросът опира и до личната отговорност, дисциплина и морал на търговеца, но и до търпимостта на потребителите. Силата е в тях. Тя им е дадена по закон.
За какво да внимаваме, когато пазаруваме от Temu?
Temu се появи на европейския онлайн пазар в началото на 2023 г. и само за една година успя да постигне това, за което други онлайн платформи като AliExpress и Amazon са се борили с години. Само за миналата година печалбите на платформата надхвърлят 50 млрд. лв. Това е наистина един рекорден растеж, а платформата се превърна в едно от най-изтегляните приложения в много европейски държави, включително и в България. Как обаче Temu успя да спечели сърцата на толкова много потребители у нас и има ли от какво да се пазим?
Какво представлява платформата Temu?
Temu е сред най-популярните онлайн пазари. Приема поръчки, както през браузър, така и през безплатно приложение. Платформата се управлява от китайската компания PDD Holdings (собственик и на Pinduoduo) и има европейски отдел в Ирландия. Бизнес моделът на платформата много прилича на този на Shein или Alibaba. Повечето продукти, продавани в Temu, идват директно от китайски фабрики или складове. В повечето такива платформи всеки продукт се предлага от различен търговец и платформите работят с една обширна мрежи от търговци и производители, които предлагат стоките си там.
Как платформата привлича потребители?
Temu предлага продукти с големи отстъпки. Няма как да не забележите, че в сайта има много интерактивни игри, които целят чрез игрови подходи и интензивна реклама да ви убедят да купите някой от многобройните евтини продукти. Подобни похвати се използват и за да мотивират потребителите да си изтеглят приложението на платформата, чрез което тя може да им изпраща още повече оферти и реклами.
Кой продава в Temu?
Temu не гарантира на своите потребители сигурна, предвидима и надеждна онлайн среда. Платформата не предоставя достатъчно информация за търговците, които продават продуктите си на нея. Например, в няколко случая единствената предоставена информация за търговеца е неговото наименование. В други случаи предоставената информация е непълна, като липсват имейл адрес, контакти и др. Подобни практики са притеснителни, защото показват, че платформата не познава търговците, които предлага. Това означава, че тя не може да гарантира, че продуктите на тези търговци отговарят на европейските изисквания и не съдържат опасни или забранени в ЕС вещества.
Прибягва ли Temu до манипулативни практики?
Платформата не предоставя ясна информация на какъв принцип препоръчва продукти на потребителите, въпреки че това е нейно задължение според европейските правила. Според Акта за цифровите услуги онлайн платформите трябва да обясняват защо определена информация се предлага на потребителите и по-специално да разкрият информация относно: 1) критериите, които се вземат предвид при определяне коя информация да бъде предоставена на потребителите; и 2) причините защо подобни критерии за нужни.
Защо това е важно?
Защото начинът на препоръчване на даден продукт е от основно значение за онлайн платформите и може да окаже значително въздействие върху поведението на потребителите при взимане решение за покупка. Temu не разкрива информация относно системата си за препоръчване и така потребителите са по-податливи на манипулативни практики.
Освен това платформата си служи с така наречените „тъмни модели“ – практики, които целят да подведат или манипулират получателите на услугата, или по начин, който другояче съществено изопачава или накърнява способността на получателите на тяхната услуга да вземат свободни и информирани решения. Платформата предоставя двусмислена и подвеждаща информация относно цените и продуктите (рекламира един продукт на определена цена, но после се оказва, че тази цена се предлага само за компонент от продукта). Освен това Temu затруднява потребителите, които желаят да изтрият профила си. Тази практика е подобна на добре познатия тъмен модел, при който регистрирането в сайта е лесно, но прекратяването на регистрацията е усложнено. Докато създаването на акаунт в Temu е бързо и лесно (трябва само да посочат телефонен номер, имейл адрес или да използват услуги като Facebook, Google, Apple или Twitter), изтриването на профила изисква повече усилия.
Какво предприехме ние?
В сътрудничество с потребителските организации в още 27 държави-членки на ЕС сигнализирахме на отговорните институции, в България - Комисията за регулиране на съобщенията. Потребителските организации в ЕС и преди са поставяли под въпрос законността и безопасността на продуктите, продавани на платформата Temu. Например италианската потребителска организация Altroconsumo установи през октомври 2023 г., че 9 от 13 тествани козметични продукта, закупени на платформата, или нямат списък със съставки, или този списък е непълен. По-рано тази година германската VZBV сподели своите опасения, че Temu нарушава потребителското право, като показва подвеждащи отзиви за продукти или подвежда потребителите чрез начина, по който показва отстъпки от цената на продукта.
Застраховки, осигуровки и данъчни облекчения
Целта на застраховките е да ни предоставят финансова защита и сигурност при неочаквани събития или бедствия. Те спомагат за намаляване на финансовите рискове и предпазване на нашите активи и бъдещи доходи. А някои застраховки дори ни дават възможност да намалим данъците си. Ако смятате подаването на данъчна декларация за досадно занимание, от което се губят време и средства, помислете пак. Знаете ли, че това задължение може да ви донесе не само разходи, но и някои бонуси? Става въпрос за разнообразните данъчни облекчения, от които много хора не се възползват поради незнание. Това показва анализът на pariteni.bg.
Прочетете пълната статия на следния линк.
Видео: Стара техника? Ето как можете да се отървете от някои особени отпадъци! Част 1
„Активни потребители“ и в медиите
Богомил Николов за ФрогНюз: Пенсионерите стават жертва на мобилни
Нови правила за краткосрочните наеми - Туризъм
Длъжници са принудени да връщат по-големи суми от взетото - Кредитиране
Рекордни нитрати в салатата тази пролет, риск и от бактерии.
Много магазини отказват на клиентите да върнат закупена стока в 14 дневен срок
Пазарът в цифри
- Нови данни на БНБ за бързите кредити сочат, че в края на март вземанията по кредити на дружествата, специализирани в кредитиране, са 5.677 млрд. лв. при 4.640 млрд. лв. година по-рано, като се увеличават с 22.4% (1.038 млрд. лв.).
- Увеличават се и необслужваните кредити, които стигат 420.7 млн. лева. Те нарастват с 31.5% (100.8 млн. лв.) в сравнение с края на март 2023 г. и с 15.6% (56.9 млн. лв.) с края на декември 2023 г.
- Бързите кредити на домакинствата нарастват на годишна база с 19.1% (620.7 млн. лв.) до 3.873 млрд. лева. За година те са с 2.5% (96.1 млн. лв.) повече.
- Най-често хората взимат бързи потребителски кредити, като такива са изтеглени за 3.764 млрд. лв. и нарастват с 20.3% (634.5 млн. лв.) на годишна база и с 3.5% (128.4 млн. лв.) спрямо края на декември 2023 г.
- Размерът на жилищните бързи кредити е 18.1 млн. лв. Те намаляват с 43.9% (14.2 млн. лв.) в сравнение с края на март 2023 г. и с 5.2% (1 млн. лв.) спрямо декември 2023 г.
Календар на потребителя
На 28 май Българската търговско-промишлена палата и Българо-хърватският бизнес клуб организират конференция на тема: „Въвеждане на еврото – рискове и предизвикателства. Опитът на Хърватия“.
На 4 юни списание „Мениджър“ организира в Интер експо център Зелен форум, посветен на климатичните промени и глобалното затопляне.
На 8 и 9 юни в Интер експо център Биткойн България ще проведе Международна биткойн конференция с лектори от цял свят.
На 15 юни във Варна ще се проведе Експо Моите пари - еднодневно финансово събитие, на което ще се обсъди набор от важни теми, свързани с лични финанси, инвестиции, кредитиране и недвижими имоти. Ще получите ценна информация от експерти, които имат дългогодишен опит в съответните области. И най-важното - събитието е напълно безплатно!
Икономическият и социален съвет на Република България прие резолюция относно “Присъединяването на България към Еврозоната“. В нея се заявява, че ИСС е единственият независим орган, който предостави на българското общество обективен анализ за влиянието от въвеждането на единната европейска валута върху доходите, инфлацията и икономическото развитие от юли 2022 г. на тема - „Въздействие на присъединяването на България към еврозоната върху икономическото развитие, инфлацията и доходите в страната“. ИСС обръща внимание, че към момента не се популяризират мерките, които институциите ще предприемат за предпазване на възрастните и уязвимите граждани от измами и престъпления, свързани с процеса на превалутирането. Не е достъпна широка информация за формите на институционален контрол.