Естествена или изкуствена – първо това трябва да решим за коледната елха, около която ще се съберем със семейството си. Фешън индустрията съобщава, че на мода идват отново естествените дръвчета, които ще изпълнят къщата с аромата на борова свежест и красота. За съжаление, трудно ще намерите привлекателен и естетичен базар за елхи от гората – каквито виждаме в любимите ни коледни филми. Обикновено предлаганите у нас са нахвърляни на купчини на някой тротоар или пазар, като често се продават и „нелегални“ – незаконно отсечени. И все пак, как да изберем най-хубавото естествено коледно дръвче за дома или офиса ни? И какво да направим с него след празниците?
Отрязани или в саксия?
Ще намерите коледни елхи, продавани или като нарязани дървета, или живи в саксии. Има съществена разлика между двата вида, според трайността им. Живата елха е добра инвестиция, ако искате да държите дърво в градината в продължение на няколко години. Ако предпочитате отрязано дръвче - третирайте го като голямо изрязано цвете и не забравяйте да го рециклирате. Тайната на дълготрайната коледна елха е да се грижим за нея правилно, за да не окапе бързо.
Грижа за отрязана коледна елха
Потърсете прясно доставени дръвчета. Изберете елха с добра форма и поне 30 см ствол в основата.
Никога не купувайте коледна елха, която е имала блок от дърво, забит в дъното като основа, тъй като няма начин да поеме вода.
Когато го приберете у дома, го поставете в кофа с вода, някъде на хладно.
Закрепете го сигурно в резервоар за вода и го допълвайте редовно. Ако водата изчезне бързо, това е добър знак, тъй като означава, че дървото го абсорбира.
Поставете дървото в прохладна част на стаята, далеч от радиаторите. Живо дърво ще издържи най-добре в хладна стая, веранда или оранжерия, особено ако възнамерявате да го запазите.
Грижа за коледна елха в саксия
Дръжте дървото на закрито за не повече от две седмици. Ако е необходимо, можете да го държите на защитено място навън, докато не дойде време да го внесете.
Поставете чиния под съда, за да защитите мебелите и пода или поставете саксията вътре в друга без дренажни отвори.
Изберете хладно място, далеч от радиатори и пожари, за да предотвратите прегряване на дървото. Трябва да има естествена дневна светлина.
Редовно го поливайте и не го оставяйте да изсъхне, но не да „плува“ във вода.
Опитайте се да използвате кубчета лед, които също помагат да запазят корените хладни.
Украсете с LED светлини, които няма да изгорят дървото.
Какво да направите с елхата си след Коледа
Отрязаните дървета понякога се събират от местните служби за отпадъци. Практика е у нас да се нахвърлят от потребителите около контейнерите за боклук и да чакат извозване дълго време.
В някои страни има специални места за елхите, които се оползотворяват от местните власти.
Ако имате подходящи инструменти, нарежете дървото си и го раздробете. След това малките парчета могат да отидат в кошчето за компост. Избягвайте да ги използвате около растенията, тъй като те крадат азот от почвата, докато гният надолу.
Дърветата в саксии могат да бъдат засадени в градината, но имайте предвид, че те могат да станат твърде големи за някои градини.
Алтернативно те могат да се държат в саксията си и да се отглеждат навън. Всяка година отстранявайте горния слой на компоста през пролетта и поставяйте пресен компост, смесен с подходящ препарат с контролирано освобождаване. Поливайте с вода, когато повърхността на компоста е суха.
Следете бюлетина ни за още коледни съвети!
Втори живот за текстила
Има ли някой, който да не е виждал купища дрехи и друг текстил, нахвърляни по улиците – на метри от специалните контейнери за събирането му. Но не е само това. В контейнерите за общи боклуци от домакинствата редовно се хвърлят стари текстилни изделия, които изравят и отнасят неуморни „търсачи на ценности“, най-често – за продажба. А други вадят за лична употреба или продан дрехи, чанти и обувки от контейнерите за текстил. През последните седмици се появи нова мода – предприемчиви граждани продават текстилни изделия, „изложени“ направо върху калните тротоари на Женския пазар. И всичко това е от недоглеждане на някои организации, но и по вина на потребителите. Съобщихме ви преди време, че Европа активно насърчава кръговата икономика и разделното събиране на текстил. Целта е текстилът да се използва възможно най-дълго чрез рециклиране, повторно предназначение и повторна употреба. До 2025 година всички държави членки на Европейския съюз трябва да въведат задължително разделно събиране на текстил.
2025-та година е на прага ни. Ще успеем ли за това кратко време да преустроим навиците си и се организираме?
Цифри & Факти
Всяка година в ЕС се изхвърлят 5 млн. тона текстил, купуваме близо по 15 кг текстил годишно, а изхвърляме 11 килограма.
Неслучайно наричат текстила "новата пластмаса".
Парниковите емисии от този бранш са колкото тези от авиацията, железопътния и корабния транспорт, взети заедно.
Ако непотребният вече текстил се изхвърли заедно с битовите отпадъци и се депонира в сметищата, остава там за десетилетия и при разграждането се отделят вредни газове и токсични вещества, които се просмукват в почвата и подземните води.
Тревожно ли е в действителност състоянието у нас?
Асоциацията по рециклиране на текстил е изчислила, че пет пъти теглото на Националния дворец на културата - над 100 хил. тона – толкова текстил изхвърляме годишно в България. Едва 2 на сто от тях се рециклират, а статистиката сочи, че между 50 и 70 на сто от събраните дрехи и другите текстилни продукти в Европа са годни за употреба. В момента у нас системата за разделно събиране на текстил действа изцяло на доброволен принцип. 4 на сто от общия битов отпадък е текстил, а новата европейска стратегия предвижда до депониране да стига под един процент от изхвърляните тъкани. Останалото трябва де се рециклира. Има различни асоциации за разделно събиране и оползотворяване на текстилни отпадъци, които си сътрудничат с общините. В България вече има и фирми, които предлагат взимане на непотребния текстил от дома, за да ни спестят търсенето и ходенето до контейнерите. Все още се разчита на добрата воля на гражданите и тяхната екологична култура. Но в скоро време ще бъде задължително за всички.
Организациите по оползотворяване са израз на разширената отговорност на производителя, която се въвежда като задължителна за текстила и обувките за държавите - членки в Рамковата директива за отпадъци. В България организация по задължително оползотворяване все още няма, за разлика от много други европейски държави. А тя е необходима не просто заради законовите изисквания, а и защото ще допринесе за конкурентоспособна европейска рециклираща индустрия, позволяваща кръговата икономика и запазвайки ресурсите за бъдещите поколения.
Към момента задължителни колективни системи за разделно събиране на текстил, като форма на разширена отговорност на производителя, има във Франция, Нидерландия и Унгария. Доброволно създаване на т.нар. организации по оползотворяване има в Белгия. В процес на подготовка за създаване на законодателство за разширена отговорност на производителя, т.е. на организации по оползотворяване, са Швеция, Литва, Латвия, Германия, Италия, Словакия.
Нарастващото осъзнаване на въздействието на бързата мода върху околната среда започва да кара потребителите да преосмислят навиците си за пазаруване. Мнозина избират опции втора употреба като устойчива и етична алтернатива на постоянното купуване на нови дрехи. Необходими са допълнителни мерки от държавите за въвеждане на цели за подготовка за повторна употреба и рециклиране. Само така може да се приложи йерархията за управление на отпадъците и отпадъчният текстил да се върне обратно в икономиката.
Експерти предлагат да се помисли за въвеждане на отговорност на производителя, която да постави началото на качествено разделно събиране, с адекватни мерки за подготовка за повторна употреба и рециклирането им по примера на френското правителство, което вече години прилага успешно този модел и за текстил, и за обувки. Новото европейско законодателство предвижда въвеждането на продуктова такса за текстилни изделия, която се заплаща от пускащия изделието на пазара. Предстои да се види кога и как ще се въведе този механизъм и у нас.
Да споменаваме ли тези факти при тежкото засушаване у нас в последно време, за безводието и режима на водата в десетки селища на страната? При замърсяването на въздуха 4 и 5 пъти над допустимите норми?
Има над какво да се замислим. И най-вече – да работим.
Цифри & Факти
Текстилната индустрия е сред най-големите консуматори на вода. При производството на текстил се отделят повече отпадни води, отколкото за всички битови нужди на човечеството.
Около 20 на сто от глобалното замърсяване на водата е причинено от боядисването и довършителната обработка на текстилните продукти с микро пластмаси.
Текстилната индустрия използва 45 млн. тона нефт и площи обработваема земя, които могат да изхранят 80 млн. души.
Ако времето на носенето на една дреха се удвои, емисиите на парникови газове ще намалеят с приблизително 44 на сто, в сравнение с производството на нова дреха.
Франция е най-напредналата в това отношение страна. Там от над 10 години се прилага моделът на разширената отговорност на производителя и е достигнат висок процент на оползотворяване – над 50 на сто от пуснатите на пазара нови дрехи се събират и оползотворяват обратно.
Скандинавските страни също имат висок процент на събираемост и оползотворяемост.
С 1 кг дрехи втора употреба спестяваме 5,9 кг въглероден диоксид и 5 448 л вода.
Есенно настроение на потребителите
Националният статистически институт /НСИ/ периодично прави наблюдения на потребителските нагласи. Какви са те в очакване на най-тежкия сезон за домакинствата и техния бюджет?
Общият показател на доверие на потребителите през октомври намалява с 3.8 пункта в сравнение с юли (от -8.4% на -12.2%), което се дължи на пониженото доверие сред населението както в градовете, така и в селата - съответно с 3.3 и 5 пункта. Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца остава без съществена промяна спрямо предходното наблюдение. Същевременно обаче анкетата регистрира известен песимизъм в прогнозите им за следващите дванадесет месеца, в резултат на което балансовият показател намалява с 3.3 пункта (от -14.6% на -17.9%).
Относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца оценките на потребителите са по-неблагоприятни в сравнение с три месеца по-рано, като и очакванията им за следващите дванадесет месеца се влошават. По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания. Преобладаващата част от потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени. Инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца обаче са по-умерени спрямо юли. За тенденция на повишаване на потребителските цени през последните месеци информира и Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.
Последната анкета на НСИ отчита влошаване на намеренията на потребителите да правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба през следващите дванадесет месеца. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за „покупка или построяване на жилище (вила)” и за „подобрения в дома” през следващите дванадесет месеца.
Данни за инфлацията
НСИ отчита устойчива тенденция към намаляване на инфлацията. За седемнадесети пореден месец годишната инфлация в България остава едноцифрена. През септември 2024 година тя е била 1,2 процента, което показва леко повишение през октомври. За сравнение, през октомври 2022 година годишната инфлация е била 17,6 процента, а най-високата ѝ стойност е регистрирана през септември 2022 година - 18,7 процента. НСИ отчете за октомври тази година месечна инфлация от 1,1 процента, докато на годишна база повишението на потребителските цени достига 1,8 процента. От началото на годината инфлацията е 1,2 процента спрямо декември 2023 година.
Най-съществено повишение на цените през октомври се наблюдава в сектор "Развлечения и култура" с 8,6 процента, следван от "Облекло и обувки" с 8,2 процента. Секторът на образованието бележи ръст от 1,8 процента, а разходите за жилища, вода, електроенергия и газ се увеличават с 1,1 процента. Единственото намаление в потребителските цени се регистрира в транспортния сектор - с 0,3 процента. Без промяна остават цените на стоките и услугите за домакинството и обичайното поддържане на дома.
Нагласи на потребителите
Свое проучване на нагласите на потребителите направи и една от търговските вериги в страната сред 120 000 души. Според него цената продължава да бъде изключително важна за 82,8% от българските потребители, но последните данни отбелязват преднина на качеството, което е много важно за 93,8%. Критериите им при избор са: високо качество, изгодни цени, оптимално съотношение качество-цена, бързо, лесно и удобно пазаруване. Според изследването, чистото ценово ориентиране отстъпва място на съотношението качество-цена, което излиза на преден план в потребителските предпочитания. Изгодните цени са "важни" при пазаруване за 63,8% и "решаващи" за 18,4% от потребителите или за общо над 82%. Качеството е важно за 57,5% от респондентите и решаващо за 36% - или за два пъти повече потребители, в сравнение с тези, за които решаващи при пазаруване са цените на продуктите. Следва бързото и лесно ориентиране в магазина, което са отбелязали общо 85,4% от анкетираните.
ВИДЕО: Интернет пазаруване – фалшификати и измамни търговци
Нарастват кредитите над 1 млн. лева, като българи са изтеглили 289 такива заема или със 100 повече спрямо септември 2023 г., сочи статистиката на БНБ.
68,6 на сто повече са заемите със суми от 500 000 лева до 1 млн. лева и такива вече са 346 кредита. Най-често това са заеми за покупка на скъп имот или луксозна кола.
Ръст има и при кредитите от 250 000 до 500 000 лв. и тези от 100 000 до 200 000 лева, съответно с 53,7% и 22,4%.
В края на септември броят на кредитите на сектор Домакинства и НТООД нараства на годишна база с 0,5%, като достига 2,869 млн. броя.
Размерът им нараства на годишна база с 20,2%, като достига 44,387 млрд. лева.
В края на септември в сравнение с края на юни броят на тези кредити се увеличава с 0.4%, а размерът им – с 5,1%.
Към края на септември в общата сума на кредитите преобладават тези с размер над 100 хил. до 250 хил. лв. с дял от 27,5%.
Календар на потребителя
На 26 ноември Българска национална асоциация Активни потребители организира безплатно обучение за обучители на тема „Готови за потребителско право“. Обучението е в присъствена форма и ще се проведе в София, ул. „Врабча“ 1, сградата на Комисията за защита на потребителите. Регистрацията е задължителна и може да бъде направена на следния адрес: https://forms.office.com/e/m3HBwHUzPK
От 2 до 4 декември Обучителен център "Темида" организира ОНЛАЙН СЕРТИФИКАЦИОНЕН AML КУРСс продължителност 12 учебни часа. Накрая участниците ще преминат тест, който обхваща материала, а на всички, преминали успешно теста, ще бъде издаден Сертификат за завършено специализирано обучение в областта на мерките срещу изпиране на пари. Курсът има за цел да предостави ключови знания и умения за ефективно прилагане на мерки срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма. Участниците ще се запознаят детайлно с правната рамка, обхващаща националното и европейското законодателство в тази област, като особен акцент ще бъде поставен върху новата Европейска правна рамка за мерки срещу изпирането на пари (The New EU Anti-Money Laundering Package) и нейното влияние върху законодателството в България.
До 31 декември се удължава срокът за попълване на проучването на ЕК, свързано с Плана за преход в сферата на търговията на дребно. С проучването се цели да се получи информация за инициативи, които имат отношение към дейностите от Плана за преход в сферата на търговията на дребно. Достъпно е на адрес: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/f95e98d3-f957-7063-b17b-dc35e3732ab9.
От 1 януари за пръв път в София влиза в сила забрана за отопление с въглища и дърва. Ограниченията ще обхванат около 1700 домакинства. Засега забраната ще важи за 9 от 24-те столични района – "Средец", "Красно село", "Искър", "Илинден", "Студентски", "Оборище", "Възраждане", "Лозенец" и "Триадица". От 2029 г. територията на цялата община трябва да е нискоемисионна зона, в която ползването на дърва и въглища е забранено. Глобата за физически лица ще е от 50 до 200 лева, а за юридически – от 1000 до 2000 лева. Едни от софийските райони, в които проблемът с въздуха се изостря през отоплителния сезон, са "Подуяне", „Левски" и „Христо Ботев", където живеят хора в къщи и се отопляват на твърдо гориво.
Нов регламент на ЕС предвижда всички дружества,които произвеждат и търгуват да гарантират, че предлаганите от тях продукти не произхождат от обезлесени земи. Целта е европейските потребители да са сигурни, че вече няма да бъдат неволни съучастници в обезлесяването, докато ядат шоколад или отпиват от кафето си. Проучване на ООН показва, че потреблението в ЕС е причина за около 10 на сто от глобалното обезлесяване. Регламентът засяга потреблението в ЕС на продукти от едър рогат добитък, какао, кафе, палмово масло, соя, дървесина, каучук, дървени въглища и печатни изделия. До 30 юни 2025 година Европейската комисия ще класифицира държавите или части от тях в рискови категории - с висок, стандартен или нисък риск. Продуктите от държави с нисък риск ще подлежат на опростена процедура за надлежна проверка. Делът на проверките на оператори зависи от нивото на риска в страната: 9% за държавите с висок риск, 3% за тези със стандартен риск и 1% за държавите с нисък риск.
Ще има и контролни органи на ЕС, които ще имат достъп до съответната информация, предоставена от дружествата, като например координати за геолокация, и ще извършват проверки с помощта на инструменти за спътниково проследяване и ДНК анализ, за да проверят откъде идват продуктите. Предвиждат се и сериозни санкции за неспазване на Регламента - максималната глоба трябва да представлява най-малко 4% от общия годишен оборот в ЕС на оператора или търговеца нарушител.