Зачестиха жалбите за отменени концерти
Зачестиха жалбите заради отменени или лошо организирани концерти.
Нужни са спешни промени в Закона за защита на потребителите.
От кого да търсим парите сислед провалено масово събитие– от организатора или от търговеца на билети? През последните две години оплакванията от ощетени потребители се увеличават. Десетки шумно рекламирани прояви отпаднаха от афиша или се оказаха с променени дати. Ето най-големите от тях:
- Концерт на„Cool and the Gang“ – отменен поради слаби продажби на билети, но организаторът не връща парите.
- Концерт на Лорин Хил през 2015 – отменен, но много хора не си получават парите за билетите.
- Концерт на DMX – отменян 3 пъти – много хора не са си получили парите обратно.
- Концерт на Андреа Бочели – планиран за май 2014 г. в зала, а проведен през август на стадион.
- Концерт на Chambao през 2015 – отново със сменена дата и отказ за връщане на пари
- Концерт на Nightwish през 2016 – проведен с над 3 часа забавяне
- Chaos festival Бургас през 2016 – забавяне на водещата група с повече от 3 часа, лош звук и други неуредици.
Има жалби и заради лошата организация на концертите или смяна на залата в последния момент. Сред атакуваните в съда са организаторите на концерта на Енрике Иглесиас /лоша организация и над 3 часа забавяне/, бенефисния мач на волейболната легенда Владо Николов /слаба видимост от трибуната и разполагане на масивна техника до закупените места в залата/ и десетки други.
Най-често ощетените търсят парите си от компанията, от която са си купили билета. Там обаче срещат отказ, тъй като вината е на организатора на събитието.
Апелираме да бъдат изготвени промени в Закона за защита на потребителите, които да задължат организаторите да поемат своята отговорност. Очакваме да бъде инициирана законодателна процедура в началото на ноември. Ако търговците, разпространяващи билетите, посочват върху тях самоличността на организатора и адрес за предявяване на рекламации, ще бъдат защитени правата на потребителите. Организатори, които пускат билети за продажба доста преди провеждането на концертите, би трябвало месец преди самата дата да уведомят Комисията за защита на потребителите за часа и мястото.
Асоциация „Активни потребители“, която подкрепя горещо законовите промени, предлага и въвеждането на задължителна застраховка, която да обезпечава рисковете при организирането на културни събития. Подобна практика има при организираните туристически пътувания и "времето показа, че тя работи добре", твърди изпълнителният директор на „Активни потребители“ Богомил Николов. Включването на застрахователните разходи няма да оскъпи билетите. То обаче ще гарантира на потребителите, че рекламациите им ще бъдат удовлетворени.