• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало

Нелоялните търговски практики

Как да се предпазваме от нелоялните търговски практики?

 

За да разберем, събрахме и анализирахме 167 влезли в сила акта срещу тях от електронния регистър на КЗП  през 2018, 2019 и 2020 г.

Анализът показва, че най-голям е делът на извършените и установени нелоялни практики в три икономически сектора:

1. „Услуги, свързани с почивка”  - установени 75 случаи на НТП или 44,91% от всички за периода 2018-2020 г.

2. „Потребителски стоки” - 58 случая или 34,73%.

3. „Електронна комуникация” (телекомуникационни услуги) – 22 случая или 13,17%.

В първите два сектора броят на търговците, извършители на разглежданите нарушения, е голям и обикновено зад всяка НТП стои различен извършител. В сектор „Електронна комуникация” обаче установените нелоялни практики се отнасят преобладаващо до 3-те мобилни оператори и всеки от тях е субект на няколко нарушения.

В най-засегнатите икономически сектори преобладаващ е делът на нарушенията в подсектор „Хотели, мотели, къщи за гости и др.” – 58 или 77,33% от влезлите в сила актове в целия сектор „Услуги, свързани с почивка”, следвани от броя нарушения в подсектор „Ресторанти, барове” – 10 или 13,33% от влезлите в сила актове в целия сектор.

В икономически сектор „Потребителски стоки” най-голям е делът на нарушенията в подсектор „Осигуряване на стоки в търговския обект” – 41 или 70,69% от влезлите в сила актове в целия сектор, следвани от нарушенията в подсектор „Електронна търговия” – 13 или 22,41% от влезлите в сила актове в целия сектор.

В икономически сектор „Електронна комуникация”, трима от основните участници в този сектор са и основни нарушители на законовите разпоредби: А1 България ЕАД – с 12 влезли в сила актове за забрана на нелоялни практики; Виваком (БТК ЕАД) - с 6 и Теленор България ЕАД – с 3.

 

Изводи

1. Значителна част от прилаганите НТП са сходни,, което говори за систематичност в прилагането на нарушенията и за ограничена професионална компетентност от страна на търговските субекти в съответната сфера.

2. При по-голяма публичност и своевременни и целенасочени информационни кампании е възможно подобни неблагоприятни за потребителя явления да бъдат преодолявани.

3. Множеството констатирани случаи на прилагане на нелоялни практики показва, че в редица случаи извършените нарушения са с икономически интерес, който многократно надвишава размера на наложената санкция. Затова, за установени съществени нарушения с голям обществен ефект санкцията следва да се калкулира като процент от годишния оборот. Това би бил справедлив подход и спрямо големия, и спрямо малкия търговец.

 

Често срещани практики

Заблуждаващи практики 

  • предоставяне на невярна и подвеждаща информация, описана върху етикетите на съответен продукт;
  • непредставяне своевременно/премълчаване на съществена информация, което може да направи неизползваем даден продукт;
  • заявяване на хранителна или здравна претенция за продукт, без да има основание за това;
  • рекламиране на продукти на промоционална цена, а на каса по различни причини цената е по-висока;
  • твърдение, че предложението е част от маркетингова кампания на световна марка;
  • по неясен и двусмислен начин се предлага информация за допълнителна услуга, поради което последиците за потребителя са неблагоприятни – дължи разноски; 
  • предлага се първоначален безплатен абонамент за нова услуга, но е спестена информацията, че за всеки следващ ваучер се заплаща определена такса; 
  • предлага се продукт, като се премълчава информация дали същият е съвместим с ползваната услуга/продукт; 
  • невярна и подвеждаща информация относно категорията на мястото за настаняване – твърди се по-висока категория от действителната; 
  • прикрива се съществена информация относно начина на формиране на цената на хранителната порция; 
  • невярна, следователно подвеждаща информация относно категорията на заведението за хранене. 

Aгресивни практики

  • чрез принуда се отнема свободата на избор на потребителя, като се изисква от него да закупи цял комплект от артикули/услуги, които в действителност могат да се закупуват поотделно;
  • създават се всякакви пречки, напр. спиране достъпа до някоя от услугите, по която потребителят е изряден платец, за да се принуди той да заплати спорно задължение по друг договор, сключен със същия оператор;
  • отказва се приемане на писмени волеизявления от потреблителя, като му  се създават прекомерни пречки:
  • изисква се волеизявление само лично от титуляра по съответен договор с оператор(не се допуска представителство);
  • ако волеизявлението е в свободен текст – изисква се специална форма – типова бланка;
  • включване в пакета от услуги на непоискана услуга, за която няма изрично съгласие за получаване, но се иска незабавно или разсрочено плащане за нея;
  • възползване от нестабилното емоционално състояние на потребителя, напр. смърт на съпруг, като му се внушава сключване на нов „изгоден” договор за телекомуникационна услуга, на името на починалия съпруг.

 

Пълното проучване:

Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики


21.08.2021

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia