• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро

    • Всичко за еврото
    • Всичко за еврото (част 2)
    • Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
    • Двойното обозначаване на цените
    • Kакво се случва с небанковите финансови услуги?
    • Конкуренция в действие - турската платформа за сравнение на цени
    • Двойното обозначаване при банки и финансови институции
    • Двойното обозначаване на цените

  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Евро > Двойното обозначаване на цените

Още по темата:

Енергийната ефективност – да мислим ли за нея през лятото?

Двойното обозначаване на цените

Седмичен бюлетин брой 33 (559)

Статия

Двойното обозначаване на цените

Публикуван на: 15/08/2025
Tweet
photo

      Започна един важен период от процедурата за въвеждане на еврото като официална валута у нас - двойното обозначаване на цените на стоките и услугите в евро и в левове. В Закона за въвеждане на еврото в Република България /ЗВЕРБ/ този срок е 8 август, като при последните промени в него на търговците се позволява да извършат обозначението до 8 октомври, без да бъдат глобявани за закъснението. Това срок е приет и за настройване на касовите апарати. За цените в евро се прилагат правилата за превалутиране и закръгляване, заложени в Закона за въвеждането на еврото.

     Много търговци на стоки и услуги обозначиха отрано цените им в левове и евро. Тези дни потребител ни сигнализира за „любопитен“ казус. В кварталния фризьорски салон посочили цените и в евро, като … едновременно повишили цените на услугите с 50%. Този сигнал ни припомни анализите след приемането на еврото и в други страни – най-значимо са поскъпнали цените във фризьорските и козметичните салони. Но силата е на ваша страна. Не забравяйте, че най-силното оръжие за потребителя е конкуренцията – престанете да купувате стоки и ползвате услуги от търговци с най-високи цени. Сменете магазина или ателието, не сте задължени да бъдете верни „до гроб“ на едни и същи търговци, така те ще усетят разликата и силата на потребителското поведение.

     И все пак, какво трябва да знаете за този период? Кои са най-честите въпроси, които ви вълнуват? 

 

Двойното обозначаване на цените ще предотврати ли повишаването на цените?

     Опитът на държавите членки, последно въвели еврото, показва, че задължението за двойно обозначаване е дало много добри резултати. То е спомогнало за предотвратяване на повишаването на цените, позволявайки на потребителите да идентифицират лесно търговци и други бизнеси, неправомерно завишили цените.

     Специално внимание ще се обърне на търговците и доставчиците на услуги, които следва да показват цените на своите продукти и/или услуги в двете валути по време на периода на двойно обозначаване на цените.

 

Двойното обозначаване ще се прилага ли и за цените на стоки и услуги, предлагани в рекламни материали?

     В същия период обозначаването на цените в левове и в евро следва да се прави и в рекламните материали, съдържащи информация по отношение на цените на рекламираните услуги и/или продукти.

 

Държавните институции ще спазват ли също изискването за двойно обозначаване?

     Двойното обозначаване на цените ще важи и за публичните органи. По време на този период всички суми, дължими от българските граждани на държавата, включително данъци, такси и др., следва да се обозначават в левове и в евро. Същото важи и за сумите, дължими от държавата на гражданите. Публичните органи следва също да изготвят информационни материали във връзка с двойното обозначаване на цените и ценови листи, в които цените са изписани в двете валути.

 

В какви случаи не се прилага изискването за двойно обозначаване?

     Изискването не се прилага при: продажната цена на стоки и номиналната стойност на ценни книжа на приносител и на платежни инструменти, попадащи извън приложното поле на Закона за платежните услуги и платежните системи, които се поставят трайно и непосредствено върху тях в процеса на производството и при които двойното обозначаване е технически невъзможно; продажната цена на тютюневите изделия, изписана върху потребителската опаковка или върху бандерола – за пури и пурети, по която се продават на дребно на краен потребител; продажната цена на продуктите от нефтен произход и природен газ, използван като моторно гориво, визуализирана на информационни табели (ценови тотеми) и колонки с дисплеи за зареждане на моторни превозни средства в търговски обекти за зареждане на горива; цената на услугата за превоз, визуализирана на таксиметрови апарати с дисплеи; издаване на документи по чл. 112, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност.

 

Как се осъществява двойното обозначаване?

     При двойното обозначаване на цените на стоките и услугите цените в евро и в левове се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, недвусмислено и лесно разбираемо, с еднакъв размер на шрифта, по начин, който не въвежда потребителите в заблуждение. Двете цени са придружени с изписване на съответната валута, отличителен знак или съкращение, позволяващи лесното им разпознаване.

     Изключенията за прилагането на изискванията за прилагане на двойното обозначаване не освобождават търговците от задължението за ясно, четливо, недвусмислено и лесно разбираемо двойно обозначаване на цените на стоките и услугите по друг подходящ начин, който не въвежда потребителите в заблуждение.

 

Как се прилага изискването за двойно обозначаване при търговски съобщения и реклама в аудио и видеоформат?

     При търговски съобщения и реклама в аудио- и видеоформат, които имат за цел насърчаване продажбата на стоки и услуги, цените може да се представят устно само в левове до датата на въвеждане на еврото, а след нея, само в евро.

 

Какви са основните принципи при обозначаване на цената за единица мярка на стока?

     Когато обозначаването на цената за единица мярка на стоката е задължително, съгласно чл. 20 – 23 от Закона за защита на потребителите, търговецът може да ограничи двойното обозначаване на цената само по отношение на продажната цена на стоката, без да посочва цената за единица мярка.

     Когато цената за единица мярка е идентична с продажната цена на стоката, търговецът може да направи двойно обозначаване само на продажната цена на стоката.

 

Как се осъществява двойното обозначаване за намаляване на цените на стоките и услугите?

     При съобщения за намаляване на цените на стоките и услугите, което се изразява в абсолютна стойност или в процент, търговецът може да направи двойно обозначаване на цените на стоките и услугите само по отношение на крайната цена, която се плаща от потребителя.

 

Как се правят съобщения за сравняване на цените на стоките и услугите?

     При съобщения за сравняване на цените на стоките и услугите търговецът може да направи двойно обозначаване на цената на стоките и услугите само по отношение на крайната цена, която се заплаща от потребителя.

 

Как се обявява крайна цена във фискалния/системния бон?

     В периода на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите общата крайна сума, която се заплаща от потребителя, се обявява в издавания фискален/системен бон или в друг документ, регистриращ плащането, издаван вместо фискален/системен бон, в евро и в левове, заедно с официалния валутен курс на лева към еврото.

     От датата на въвеждане на еврото в България всяко лице, което приема плащания, за които е задължено да издаде фискален/системен бон, е длъжно да ги регистрира и отчита в евро и центове.

 

Как се извършва двойно обозначаване при предоставяне на финансови услуги?

     Изискването за двойно обозначаване на цените в периода за двойно обозначаване се прилага от поднадзорните на Българската народна банка лица по отношение на тарифите за таксите и комисионите за предоставяните от тях финансови услуги и от поднадзорните на Комисията за финансов надзор лица по отношение на размера на таксите и комисионите за предоставяните от тях финансови услуги.

     Информацията за това се оповестява в офисите и на интернет страниците на съответните лица, когато е приложимо. Тази информация се предоставя във всеки случай безплатно на хартиен или на друг траен носител при поискване от клиент. Банките са задължени да обозначават в левове и в евро Тарифите за таксите и комисионите за предоставяните от тях финансови услуги. Те ще обявяват тази информация в офисите си и на уебсайтовете си.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia