Кампания
Седмичен бюлетин брой 33 (559)

С вашите въпроси за еврото: Двойното обозначаване на цените
Опитът на държавите членки, последно въвели еврото, показва, че задължението за двойно обозначаване е дало много добри резултати. То е помогнало на потребителите да идентифицират лесно търговци и други бизнеси, неправомерно завишили цените.
Прочетете цялата статия
Енергийната ефективност – да мислим ли за нея през лятото?
През тези горещи дни последното нещо, за което се сещаме е да спестяваме енергия. Мисълта ни е как да включим по-мощен климатик, да засилим хладилника и фризера за тъй мечтаната хладина. Икономията на енергия у дома? Да мислим ли за нея само през зимата.
Прочетете цялата статия
В сезона на отпуските: Ако стягате багажа за чужбина
Така чаканата почивка цяла година може и да се съсипе от някои неуредици около ваканционното пътуване. Нови правила на летището, по-голям багаж, проблеми с контрола, …
А предстоят и хиляди пътувания на ученици и студенти. За ваше улеснение и спокойна отпуска Европейският потребителски център България е проверил основните условия за спокойно тръгване и пристигане. Ето няколко полезни съвета:
Подгответе се добре предварително!
Проверете дали името в билета за самолета съвпада с това в документа за самоличност. Особено, ако скоро сте сменила фамилията си заради брак. Проверете и как точно са изписани имената. Уверете се, че паспортът или личната карта са валидни за целия период на пътуването и поне няколко месеца след датата, на която трябва да се приберете в България. В много държави изискването за валидност е поне 6 месеца от датата на пътуване. Може да проверите повече на сайта на Министерство на външните работи. Прочетете внимателно условията на билета – дали може да бъде променян или анулиран, както и на каква цена. Много често тарифата не позволява промени и сумата не подлежи на възстановяване. Проверете дали в цената е включен ръчен и/или регистриран багаж и най-вече - какви са ограниченията за размери и тегло на куфара.
Оставете контакт за уведомяване. Независимо как сте купили билета - дали директно от сайта на авиокомпанията или през посредник, важно е авиокомпанията да има ваш верен телефон и имейл, за да получавате известие при промяна в полета. При пътуване до страни извън ЕС (например Турция, САЩ, Египет, Великобритания) проверете дали е необходима виза, предварителна електронна регистрация (ETA) или сертификат за ваксинация. Дори при транзит някои държави изискват специални документи или такси. Проверете условията предварително с авиокомпанията или консулската служба. В ЕС някои държави приемат електронни лични карти, но това не важи за всички полети и страни. Винаги носете оригиналния документ.
Багаж – какво да знаем, за да избегнем проблеми
Още веднъж проверете размера и теглото на ръчния багаж, които авиокомпанията разрешава да вземете с вас на борда или да чекирате. Нискотарифните превозвачи имат строги правила – дори няколко сантиметра повече могат да доведат до висока такса на изхода за качване.
Съвет: Още преди да минете проверката за сигурност, използвайте мерителната рамка на летището, за да се уверите, че куфарът ви отговаря на изискванията. Направете и снимки!
Проверете и дали тарифата ви включва куфар в багажното отделение. Ако не може да поберете нещата си в малка раница, то по-добре си платете за чекиран куфар - онлайн и то предварително. Ще бъде по-евтино и по-малко изнервящо, отколкото ако се наложи да го правите на летището в последния момент. Някои вещи не могат да се пренасят в ръчния багаж (остри предмети, течности над 100 мл, запалими материали). Летищните служби имат право да конфискуват опасни предмети, дори да не са изрично посочени. Ако се колебаете, проверете на сайта на летището или на авиокомпанията! Ако ще вземете с вас спортно оборудване, музикални инструменти или електрически устройства за мобилност, уведомете авиокомпанията предварително.
Съвет: Сложете на куфара етикет с име и телефон. Това ще улесни връщането му, ако бъде изгубен.
Внимавайте при свързващи полети
Минималното време за връзка (Minimum Connection Time) варира според летището – на големи международни хъбове като Франкфурт или Париж може да отнеме повече от час, за да преминете от един терминал в друг. Затова винаги си оставяйте повече време за следващия полет, особено ако трябва да минавате паспортен контрол или проверка за сигурност. За да сте по-спокойни, е препоръчително да купувате билетите в рамките на една резервация. Ако двата полета са на един билет (дори с различни авиокомпании в една алиансна мрежа), превозвачът носи отговорност да ви пренасочи при изпусната връзка и да се погрижи за вас. При отделни резервации вие носите риска и може да се наложи да купите нов билет, ако първият полет закъснее.
Проверете дали свързващите полети са от едно и също летище! В някои градове (например Лондон, Милано) има няколко летища, разположени на значително разстояние. Прехвърлянето между тях може да отнеме часове и да изисква допълнителен транспорт. Винаги следете таблата с изходи за качване (Gate). На някои летища изходите се променят в последния момент, а ходенето до тях може да отнеме време – бъдете готови да реагирате и дори да потичате. При билети от един превозвач или в рамките на един алианс, обикновено регистрираният багаж се прехвърля автоматично. При полети на различни авиокомпании може да се наложи да получите багажа си и да го регистрирате отново, което изисква повече време.
Онлайн регистрация
Използвайте възможността за онлайн чекиране, когато е налична. Това ще ви спести време и често – допълнителни такси на летището. Проверете дали е необходимо да разпечатате бордната карта – някои летища все още изискват хартиен вариант.
Идете навреме на летището
За вътрешни полети в рамките на ЕС: пристигнете поне 2 часа по-рано. Ако ще използвате полет извън ЕС: планирайте минимум 3 часа. По време на пикови периоди (юли–август, празници) – добавете още време, защото проверките могат да отнемат повече. Ако пътувате от големи летища (например Истанбул, Франкфурт, Париж, Лондон), също си оставете допълнителна резерва.
Проверки, през които ще преминете:
Регистрация (check-in) – ако не сте се регистрирали онлайн, отидете до гишето на авиокомпанията.
Предаване на багажа – дори при онлайн чекиране, може да има отделни гишета за drop-off. На някои летища пътниците сами трябва да се справят с чекирането на багажа.
Проверка за сигурност – преминава се през скенер, на много места все още изискват да извадите лаптопа и други устройства, както и плика с течности извън чантата си. Подгответе се с търпение, както и проверете къде точно сте ги оставили, за да не изнервяте себе си и другите на опашката допълнително с размотаване.
Граничен контрол – при полети извън Шенген е задължителен. Понякога се образуват дълги опашки, особено на големите летища.
След като преминете проверките, потърсете своя изход за качване (Gate). На големите летища изходите често са далеч един от друг и може да се наложи да използвате вътрешен транспорт (шатъл/влакче). Следете таблата – понякога изходът се променя в последния момент.
Какво да правите, ако закъснявате, а пред вас на опашката има много хора?
Незабавно уведомете служителите на летището. Някои компании имат „бърза лента“ (fast track) за закъсняващи пътници, но това не винаги е гарантирано. Ако закъснението е по ваша вина, може да се наложи да купите нов билет.
На борда – спазвайте правилата
Следвайте инструкциите на кабинния екипаж! Авиокомпанията може да откаже качване на борда на пътници, които застрашават безопасността (например под влияние на алкохол). Макар и рядко в ЕПЦ сме получавали жалби от пътници, които са били заплашени от сваляне от борда, дори след като са излетели във въздуха, заради повдигнат скандал със стюардесите.
При пристигане – проверете багажа
Ако куфарът ви е изгубен или повреден, попълнете протокол (PIR) на специалното гише за багажи още преди да напуснете летището. Ако куфарът ви е счупен, непременно направете снимки. След това изпратете писмена претенция до авиокомпанията. Това трябва да стане в срок от 7 дни при закъснял багаж, а ако не е дошъл до 21 дни - отново се обърнете към превозвача с искане за обезщетение за загубения куфар.
При закъснение на полета
Ако полетът ви закъснее с повече от 3 часа в точката на кацане - може да имате право на компенсация. След втория час на изчакване съгласно Регламент 261 имате право на храна, напитки, настаняване и транспорт до хотела и обратно до летището, ако трябва да изчакате твърде много закъснял полет.
Съвет: Винаги пазете бордни карти, багажни етикети и касови бележки за направени разходи.
„Активни потребители“ и в медиите
Опити за измами и евро - Българска национална телевизия
Преходът към еврото: Какво да очакват потребителите и бизнеса
Експерт за казуса с ДЕТЕ с инвалидна количка: Нужни са ясни правила, а не преценка на екипа
Богомил Николов: Шоково поскъпване не се очаква
Пазарът в цифри
- Над 56% от пълнолетните хора в ЕС са ставали жертва на онлайн измами в последните две години, сочат данни на Европейската комисия.
- Само в България ежедневно се подават около 30 сигнала за киберпрестъпления.
- Жертвите често губят между 20 000 и 40 000 евро при фишинг атаки, инвестиционни или романтични измами.
- Ниската обществена информираност е ключов фактор за нарастващите онлайн заплахи, особено сред децата и хората над 55 години.
Календар на потребителя
На 18 август Асоциация „Активни потребители“ започва кампания за колективна покупка на климатици, която позволява на всички желаещи потребители да закупят качествени и енергийно ефективни климатици с до 370 лв. договорена отстъпка и включен монтаж. Всички модели, част от кампанията, са получили висока оценка в независими лабораторни тестове, извършени от международни специалисти. Всеки може да се включи до 31 октомври 2025 г. чрез безплатна и необвързваща с покупка регистрация на уебсайта на кампанията.
От 2 август в ЕС вече се прилагат задълженията за доставчиците на модели на ИИ с общо предназначение съгласно Законодателния акт за изкуствения интелект (ИИ). Тези правила означават по-ясна информация за начина, по който се обучават моделите на ИИ, по-добро прилагане на защитата на авторското право и по-отговорно разработване на ИИ. Прилагането на правилата ще доведе до по-голяма прозрачност, безопасност и отчетност на системите с ИИ на пазара. Комисията и държавите членки също така потвърдиха, че Кодексът за поведение във връзка с ИИ, разработен от независими експерти, е подходящ доброволен инструмент за доставчиците на модели на ИИ с общо предназначение за доказване на съответствие с Акта за ИИ. Доставчиците, които подписват Кодекса и се придържат към него, ще се възползват от намалена тежест и повишена правна сигурност. Доставчиците на най-напредналите модели, представляващи системни рискове, ще трябва да изпълнят допълнителни задължения, като например уведомяване на ЕК и гарантиране на безопасността и сигурността на модела.
От 4 август Агенцията по заетостта приема заявления за предоставяне на надбавка за транспорт на заети лица, включени в обучения. Право на средства за транспорт ще имат и хората, завършили обучения с ваучери по процедури, финансирани от Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021 – 2027 и Националния план за възстановяване и устойчивост.
На 21 август от 18 ч. онлайн, Zoom Моите пари.бг организира третия безплатен уебинар от Лятното инвестиционно предизвикателство – „От спестяване към инвестиране“. Как да избереш правилните инвестиционни инструменти?
До 9 септември можете да представяте своето мнение и предложения за проекта на Постановление за изменение и допълнение на Правилника за вписванията, публикуван за обществено обсъждане и целящ намаляване на имотните измами. Той предвижда, че всякакъв вид преписи ще могат да бъдат издавани както и досега на: страните, на техните представители по закон или пълномощници; нотариусите и на техни служители; адвокатите, младшите адвокати и на адвокатските сътрудници, вписани в регистъра на съответната адвокатска колегия; частните съдебни изпълнители и на техни служители; органите на съда, прокуратурата и следствието и други органи и лица в предвидените от закона или правилника случаи. Адвокати, нотариуси и съдебни изпълнители по силата на служебните си функции имат право да заявяват издаването на препис. Служебното качество ще се установява чрез проверка, която служителят на Агенцията по вписванията ще извърши в достъпните списъци на адвокатурата, нотариусите и пр. В момента всеки може да поиска незаверен препис от всички вписани и отбелязани актове или актове за заличаване. Промяната ще бъде сериозна спирачка пред опитите за имотни измами. В момента всеки може да се сдобие с копие от чужд нотариален акт и така да получи пълен достъп до чувствителна информация на едно лице, на негови праводатели и други страни по сделката. Последните случаи показват, че зачестяват опитите за фалшифициране на документи за собственост, като за образец се ползват истински такива. Това създава големи възможности за злоупотреби от имотната мафия. С предлаганото изменение не се ограничава възможността на едно лице, което възнамерява да придобие имот, да проучи дали продавачът наистина е собственик и дали няма тежести върху имота. В тези случаи може да се поиска справка или удостоверение от службата по вписванията за имот, за лице и за определен период. Ако това не е достатъчно, може да изиска и копия от актовете от собственика на имота, който има свободен достъп до тях. Накрая, може да се обърне за съдействие към нотариус или адвокат.
В подкрепа на плавния преход към еврото, Комисията за защита на потребителите, съвместно с други институции, ще организира разяснителни кампании в 165 общински центъра в страната. Инициативата е насочена към търговци, представители на бизнеса и местната власт. Ще бъдат обхванати малките населени места, където хората традиционно имат по-ограничен достъп до актуална информация. Подготвени са информационни материали. Всеки да може да постави своите въпроси, на които да получи ясни и точни отговори.
В рамките на секторния анализ на пазара на хранителни стоки от първа необходимост Комисията за защита на конкуренцията изиска допълнителна информация от търговските вериги. Предприятията следва да предоставят пълни данни за продажбите и цените на определени продукти от първа необходимост, сред които: мляко, сирене, кашкавал, яйца, олио, брашно, хляб, месо, кайма и минерална вода. Изискана е и информация относно провежданите промоции на всеки от посочените продукти. Допълнително търговските вериги трябва да представят планове с прогнозираните цени на дребно за разглежданите хранителни продукти, за периода от 5 до 15 август 2025 г., както и информация за това, при кои от всички хранителни продукти, които предлагат, предвиждат увеличение на цените през същия период и с какъв процент. Секторният анализ на пазара на храни има за цел да установи причините за покачването на цените на основни хранителни стоки. Особен акцент се поставя върху оценката дали наблюдаваното поскъпване е икономически обосновано, или се дължи на антиконкурентни практики. При наличие на съмнения за нарушения КЗК ще образува съответните производства и ще наложи предвидените по закон мерки, включително санкции в размер до 10% от общия му оборот за последната финансова година.