Каните за филтриране на вода – много маркетинг, малко ползи
Чешмяната вода в България като цяло е с добро качество и годна за ежедневна консумация, но като цяло сред хората цари недоверие, което ги подтиква да търсят алтернативи като използване на кани за филтриране на чешмяна вода или бутилирана вода. Тази алтернатива обаче си има висока цена. Бърза калкулация показва че и двете алтернативи са десетки пъти по-скъпи.
Магазините и интернет са затрупани с предложения. Те обещават пречистване на питейната вода от всички замърсители. Рекламните твърдения на подобни продукти изреждат дълги списъци от полезни свойства. Цените на каните не са високи и са съпоставими с вечеря в заведение за един човек. Цените на филтрите, които трябва да се подменят регулярно рядко надхвърлят цена от 20 лева. И все пак струва ли си разхода? Закупихме и изпитахме 10 марки кани за филтриране на вода, за да получим някои отговори.
На предпразничния пазар – „вечната“ тема за етикетите на храните
Рано сутрин в голям магазин на известна верига. „Вървят“ промоциите за деня и потребителите грабят най-изгодните стоки. Много от тях свършват за минути. Питаме клиент на особено харесван продукт – килограм кисело мляко с плодове: „Какво съдържа тази голяма опаковка“? „А, не знам“ – ни отговаря той, доволен, че се е вредил. Гражданка допълва: „Не ме интересува“.
Да си признаем, отношението на българския потребител към етикетите на продуктите е подобно. Въпреки стремежа и на асоциация Активни потребители да се създават нови навици и траен интерес към информацията, изписана върху стоките. Но тези навици трябва да присъстват и при производителите, и при търговците, за които са създадени точни правила и регламенти за поведение на пазара. За нас това е една „вечна“ тема с продължение. Каква е ситуацията преди да почнат най-масовите и големи покупки през годината?
Заблуда на потребителите
В навечерието на празниците Европейската сметна палата /ЕСП/ публикува доклада: „Лабиринтът от етикети на храните може да обърка и заблуди потребителите“. Основните му тези са:
Пропуски в правилата на ЕС оставят възможности за посочване на подвеждаща информация върху етикетите на хранителните стоки.
Лабиринтът от постоянно променящи се етикети може да обърка потребителите.
Глобите невинаги са достатъчни, за да предотвратят злоупотреби.
„Вместо да носят яснота, етикетите на храните често създават объркване — използват се стотици различни схеми, символи и твърдения, които потребителите трябва да разшифроват“, анализират одиторите на ЕСП. „Предприятията за производство на храни могат да бъдат много изобретателни по отношение на информацията върху етикетите, а правилата на ЕС изостават от постоянно развиващия се пазар. Това означава, че около 450 милиона европейски потребители могат да бъдат умишлено или неволно подведени.“
Етикетите предоставят информация за съдържанието и свойствата на храните. Те също често се използват и за да направят продукта по-привлекателен, като подчертаят предполагаемите ползи от него, например това, че е здравословен, от биологично производство или че не съдържа глутен. Правилата на ЕС изискват етикетите да предоставят основна информация на потребителите, което е едно добро начало. ЕСП обаче разкрива редица обезпокоителни пропуски в законодателството, както и проблеми при проверките и санкциите.
Определението на ЕС за „етикет“ е „всяка маркировка, производствена марка, търговска марка, изображение или друго описание, което е изписано, отпечатано, маркирано, щамповано, изобразено или гравирано върху или закрепено към опаковката или контейнера с храна“. В ЕС предоставянето на информация за храните на потребителите се регулира чрез набор от общи правила, като например Регламента относно общото законодателство в областта на храните от 2002 г., Регламента относно претенциите за храните от 2006 г. и Регламента за предоставянето на информация за храните на потребителите от 2011 г. („Регламентът за ИХП“). Етикетирането на храните в ЕС се регулира и чрез набор от по-целенасочени правила, в които са определени изисквания за конкретни хранителни продукти (например, вино, яйца, мед, маслиново масло, храни, предназначени за малки деца, и др.).
Лошите практики
В действителност слабостите в законодателството на ЕС също могат да доведат до заблуждаване на потребителите. Правилата на ЕС за етикетиране на храните позволяват например посочването на твърдения за хранителни и здравни свойства дори за продукти с високо съдържание на мазнини, захар или сол. По този начин захарни продукти, като например енергийни блокчета, може да бъдат рекламирани като „с високо съдържание на протеини“. Такива блокчета са особено популярни в българските магазини. Потребителите все повече се сблъскват и с нерегулирани здравни твърдения за растителни вещества (като например „допринася за възстановяването на енергията“ или „подобрява физическата форма“), дори когато това не е обосновано от научни доказателства.
Някои потребители дори могат да се почувстват ощетени. Страдащите от хранителни алергии могат да се сблъскат с прекомерно предпазливо етикетиране на продуктите и общи предупреждения от типа на „може да съдържа [алерген]“. Това ограничава техния избор на продукти. Вегетарианците и веганите са особено засегнати — етикетирането на продукти като подходящи за вегетарианци или вегани не е регулирано, защото не съществува определение за тези продукти на ниво ЕС.
Използването на различните схеми за етикетиране на хранителната стойност върху лицевата страна на опаковката, като например Nutri-Score, NutrInform Battery и Keyhole, не е хармонизирано на ниво ЕС и липсва консенсус между заинтересованите участници в Европа коя система следва да се прилага. Стандартизираните правила могат да помогнат на потребителите да идентифицират по-здравословните хранителни продукти и потенциално да допринесат за предотвратяване на заболявания, свързани с храненето. Вместо това едновременното прилагане на множество схеми в държавите от ЕС (всяка от които има различно значение и цели) на практика има обратен ефект — по-скоро обърква, отколкото да насочва потребителите. Объркването се увеличава и от растящия брой незадължителни етикети, символи и твърдения, които се използват с цел привличане на клиенти. Сред тях са етикетите за чисти съставки, свързани с отсъствието на определени елементи (например „без антибиотици“) и несертифицирани качества (например „пресни“, „натурални“), но също и множество претенции за екологичност, които са подобни на прилаганите в други области заблуждаващи твърдения за екосъобразност. Одиторите отбелязват, че за съжаление настоящите правила на ЕС не са в състояние да предотвратят тези практики.
Бърз поглед в специализиран магазин за биохрани в София показва тези практики на едно място. Всичко е „прясно“, „натурално“, „здравословно“. А доказателства? На опаковка – найлоново пликче, с рекламирани „био“ домати няма нито етикет, нито информация за произхода и производството им. С изключение на едно – високата цена. А какво да кажем за пазарите, където не само плодове и зеленчуци, но вече масово млечни и месни продукти, са недоказано „био“ и „чисти“ и т.н.. Такива примери ще намерите много на сайта на Активни потребители. Пример: е-магазините за храни продават много от стоките си на грамаж, например, плодове и зеленчуци, млечни продукти, меса и колбаси и др. Те пристигат при потребителите в подръчни опаковки, без каквато и да е информация. А ако доставката попадне при клиент с алергия, например?
Да бъдем информирани!
В процеса на проверките ЕСП е установила, че повишаването на осведомеността на потребителите не е ясен приоритет. За периода 2021—2025 г. ЕС е отпуснал само около 5,5 млн. евро за кампании за повишаване на информираността относно хранителните етикети. В държавите членки подобни кампании се провеждат спорадично. Маркирането на датата например е задължително, но въпреки това не е добре разбрано от потребителите, които често не са наясно със значението на означенията „най-добър до“ и „използвай преди“.
Предприятията за производство на храни понякога се възползват и от слабостите при извършването на проверки и налагането на санкции. Проверките като цяло функционират добре за задължителните елементи на етикетирането на храните. За разлика от това обаче се извършват малко или никакви проверки на незадължителната информация, като например твърденията за хранителни и здравни свойства, или на продажбите на храни онлайн (нараснали изключително след пандемията), при които е почти невъзможно да се проверяват уебсайтове извън ЕС. По отношение на нарушенията одиторите заключават, че налаганите глоби невинаги са възпиращи, ефективни или пропорционални.
Актуален подарък – робот вкъщи
Ако още не сте избрали празничните подаръци, ето една актуална идея за цялото семейство. Тя е не само модерна и в крак с електронното съвремие, но ще облекчи живота на домакинството, ще привлече и децата към това иначе неблагодарно задължение.
Прахосмукачката скоро няма да е нищо повече от блед спомен. Поне това е обещанието на роботите, които почистват подовете сами. Тези прахосмукачки роботи се развиват по отношение на функционалността със системи за миене на твърди подове или по-усъвършенствани станции за зареждане, които също управляват поддръжката на робота. Има по нещо за всеки бюджет и все повече потребители биват съблазнени. Но ефективни ли са вакуумните роботи?
Как да изберете?
Роботизираните прахосмукачки изсмукват прах и отломки автономно, но резултатите не винаги са убедителни. Тяхната производителност също варира в зависимост от вида на повърхността. Има модели на всякакви цени, от около 200 до над 3000 лева. Най-добрият е робот прахосмукачка, който е лесен за използване и програмиране. Роботите се движат произволно или чрез картографиране на стаята. Прахосмукачките роботи могат да интегрират решение за измиване на твърди подови настилки (плочки). Съществуват няколко системи, но според направени тестове, не всички са ефективни. Контейнерът за прах трябва да се изпразва много редовно. По-новите модели имат вакуумна зарядна станция, която изпразва резервоара на робота и съхранява праха в по-голям резервоар. Най-новите роботи прахосмукачки са свързани, което предлага повече възможности. Проверете условията за съвместимост и актуализация на приложението, което ще инсталирате на вашия смартфон. При липса на енергиен етикет не забравяйте да проверите консумацията на робота в режим на готовност, но също и по време на зареждане. Не забравяйте да проверите периода на наличност на резервните части, който варира значително в зависимост от марката (от 2 до 15 години, когато устройствата са ремонтируеми).
Кои основни характеристики да вземете предвид?
Размерите на прахосмукачката-робот са важни. Наистина, за ефективно почистване, той трябва да може да минава под мебели, но също и между различни препятствия, като например краката на стол. Така че не забравяйте да проверите неговия диаметър и височина. Теглото обаче е по-малко важен критерий. Въпреки това, ако редовно повдигате робота, за да го съхранявате или сменяте пода, може да си струва да изберете такъв, който не тежи твърде много.
За да работите с прахосмукачка робот, трябва да я програмирате. Програмирането като цяло е доста просто. Изберете един от режимите на почистване: за цялостно почистване на стая: авто, нормално почистване (условията могат да се променят от един модел на друг); за вакуумиране на по-прецизна област: точкова или локализирана. Някои модели предлагат по-обширни програми, които ви позволяват да регулирате нивото на всмукателна мощност в зависимост от вида на пода (твърд под, паркет, мокет и др.). За определени прахосмукачки роботи е възможно да програмирате отложен старт или периодично почистване, например всеки ден или всяка седмица. Вече почти всички, свързани чрез Wi-Fi прахосмукачки роботи, предлагат възможност за стартиране на устройството от разстояние от смартфон, като се използва приложението на производителя. Най-основните модели имат само обикновен бутон за включване и изключване.
ВИДЕО: Вода вместо храна? Как сгъстителите могат да засегнат вашето здраве?
Растежът на БВП на България се очаква да достигне 2.2% през 2024 г., след отчетени 2.1% за деветмесечието.
Растежът на икономиката ще се повиши до 2.8% през 2025 г. и 3% през 2026 г., като ускорението ще е движено от по-високи публични инвестиции и износ.
Растежът на заетите се очаква да бъде 0.6% през 2024 г. и 0.5% през 2025 г., като водещ сектор за увеличаване на броя на работните места ще бъде този на услугите.
Коефициентът на безработица ще намалява с по 0.1 пр.п. през 2024 и 2025 г. и се прогнозира да достигне съответно 4.2 и 4.1%.
Процесът на намаление на годишния темп на инфлация в страната, наблюдаван от последното тримесечие на 2022 г., се запази и през 2024 г.
Очаква се средногодишната инфлация да достигне 2.6%, а през 2025 г. да се забави до 2.4%.
Нарастването на цените на услугите ще има водещ принос за формиране на инфлацията, повлияни от нарастването на разходите за труд в икономиката.
Календар на потребителя
На 13,14 и 15 декември ще се проведе практически тренинг – учене чрез преживяване: Най-работещите техники от НЛП, Коучинг, Медиация. За повече информация: [email protected].
На 17 декември Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: „Определяне на приложното поле и задължените субекти по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения“. Включени са въпросите: Приложно поле на ЗЗЛПСПОИН. Задължени субекти. Лица, на които се предоставя защита. Условия за защита на сигнализиращите лица и на лицата, които публично оповестяват информация за нарушения. Казуси. Видове канали за подаване на сигнали. Съдържание на правилата за вътрешно подаване на сигнали и за предприемане на последващи действия по тях. Определяне на служители, отговарящи за разглеждането на сигнали. Предоставяне на ясна и лесно достъпна информация относно условията и реда за подаване на сигнали.
Във връзка с намерението на „Йеттел България“ ЕАД да извърши едностранно и без изрично искане и съгласие на клиентите си възмездни подобрения по техните абонаментни планове чрез добавяне на повече национални минути, повече МВ и по-добра скорост, КЗП напомня, че действащото законодателство забранява доставката на стоки и услуги срещу заплащане, когато те не са били заявени от потребителите.
Съгласно чл. 62, ал. 1 - ал. 3 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/:
„(1) Забранява се доставката на стоки, както и на вода, газ, електрическа енергия, централно отопление, цифрово съдържание или предоставянето на услуги на потребител срещу заплащане без искане от негова страна.
(2) При доставка на стоки, както и на вода, газ, електрическа енергия, централно отопление, цифрово съдържание или предоставяне на услуги, които не са поръчани от потребителя, той не е длъжен да възстанови стоката и не дължи заплащане на стоката или услугата на този, който я е изпратил или предоставил.
(3) Липсата на отговор от страна на потребителя относно доставката на стоки и услуги по ал. 1 не се смята за съгласие.“
Въпреки, че намерението, само по себе си, не осъществява състав на административно нарушение, за нарушение на чл. 62, ал. 1 от ЗЗП, когато са извършени от юридически лица и еднолични търговци, законът предвижда имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв.
Административните нарушения, доколкото ограничават свободния избор на потребителите, биха могли да се разглеждат и като агресивни нелоялни търговски практики.
Върховният административен съдпотвърди законността на предварителното изпълнение на заповедта на председателя на Комисията за защита на потребителите, с която се забраняват неустойки в договорите на клиентите на "Виваком България" ЕАД. Съдът отхвърли жалбата на дружеството, като постанови, че интересите на потребителите следва да бъдат защитени срещу потенциално нелоялни практики. ВАС потвърди правото на КЗП да прилага мярката за предварително изпълнение, като подчерта значимостта на защитата на потребителите в случаи на нарушени права поради едностранно наложени клаузи в договорите.
Служебният кабинет внесе в парламента проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането. С него се предвиждат промени в националното законодателство, които произтичат от въвеждането на изискванията на Директива (ЕС) 2021/2118 на Европейския парламент и на Съвета от 24 ноември 2021 година за изменение на Директива 2009/103/ЕО относно застраховката „Гражданска отговорност“ при използването на моторни превозни средства и за контрол върху задължението за сключване на такава застраховка (Директива (ЕС) 2021/2118). Идеята на предложените промени е в страната да бъде въведена система “бонус-малус”, при която шофьорите, които причиняват произшествия на пътя, плащат по-висока цена за задължителната застраховка. За целта при сключване на полица “Гражданска отговорност” “Гаранционният фонд” ще издава за човека удостоверение за претенциите за обезщетения за вреди, причинени във връзка с притежаването или използването от него на моторно превозно средство, или за липсата на такива претенции за период от 5 години назад. Това удостоверение ще може да бъде поискано както от самия човек, така и от компания, при която той иска да направи застраховка. Промените предвиждат всеки застраховател сам да определи каква система “бонус-малус” ще ползва.
Европейската мрежана операторите на електропреносни системи (ENTSO-E) потвърждава, че ЕС е добре подготвен по отношение на доставките на електроенергия за зимата на 2024-2025 г. и няма рискове пред сигурността на доставките на електроенергия в Европа. Прогнозата на ENTSO-E за зимата на 2024-2025 г. подчертава цялостната благоприятна ситуация с адекватността на електроенергийните ресурси в Европа за предстоящата зима. Тя се дължи в най-съществена степен на разширения производствен капацитет на ВЕИ, очакваното стабилно търсене, съпоставимо с миналата година, натрупаните резерви в хидроенергийния потенциал и газовите хранилища на Европа и адекватното планиране на графиците за поддръжка и ремонт на съоръженията. Не се очаква недостиг и на ядрени мощности, както през изминалата зима.
Някои рискове за електроснабдяването могат да възникнат в отдалечени райони като Крит, Кипър, Ирландия и Малта. В континенталната част на Европа само Финландия и Полша могат да бъдат изправени пред известен риск в случай на изключително неблагоприятни експлоатационни условия, съчетани със студено време и голям брой непланирани прекъсвания.
Европейската комисия изпрати официално уведомително писмо на 24 държави членки, включително България, за това, че не са уведомили за национални мерки за транспониране на Директива (ЕС) 2022/2557 относно устойчивостта на критичните обекти. Директивата гарантира предоставянето на жизненоважни услуги в ключови сектори като енергетиката, транспорта, здравеопазването, водоснабдяването, банковото дело и цифровата инфраструктура чрез укрепване на устойчивостта на критичната инфраструктура срещу природни бедствия, терористични нападения, вътрешни заплахи и саботаж. Държавите членки разполагат със срок от два месеца, за да приключат транспонирането на директивата.