• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • Всичко за еврото
    • Всичко за еврото (част 2)
    • Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
    • Двойното обозначаване на цените
    • Kакво се случва с небанковите финансови услуги?
    • Конкуренция в действие - турската платформа за сравнение на цени
    • Двойното обозначаване при банки и финансови институции
    • Двойното обозначаване на цените
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар
  • Права „втора употреба“
  • Местни обучения по потребителско право
  • Защо е важно да знаем за стандартите?
  • Защо стандартите са важни за потребителите?
  • Етичният изкуствен интелект – мит или бъдеще
  • Енергийната ефективност – да мислим ли за нея през лятото?

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Енергийната ефективност – да мислим ли за нея през лятото?

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Енергийната ефективност – да мислим ли за нея през лятото?

Публикуван на: 15/08/2025
Tweet
photo

      През тези горещи дни последното нещо, за което се сещаме е да спестяваме енергия. Мисълта ни е как да включим по-мощен климатик, да засилим хладилника и фризера за тъй мечтаната хладина. Икономията на енергия у дома? Ще мислим за нея през зимата, се успокояваме.

     Спестяването на енергия става все по-актуална тема през последните години. От една страна, непрекъснато ни се казва, че световните ресурси трябва да се запазят и че трябва да дадем своя принос за спиране на климатичните промени. От друга страна, има значителен интерес да се спрат нарастващите разходи за енергия. Нещо повече, нагласата днес е че най-евтината енергия е енергията, която няма да бъде консумирана. Съществуват много начини едно домакинство да намали своята консумация на енергия, а в дългосрочен план това означава повече пари в джоба на потребителя. Това може да бъде направено без да окаже влияние върху качеството на нашия живот.

     Но колко енергия мога да спестя и струва ли си въобще усилията? Не може да се посочи точно, тъй като всеки потребител консумира различно количество енергия. По-важният въпрос е колко енергия използваме средно и за какви цели? По-голямата част от енергията, която използваме е енергията за отопление, и точно там има най-голям потенциал за спестяването й. Не трябва да се забравя, обаче, че дори малките спестявания, като се съберат се натрупват и водят до икономии: замяната на един - единствен светлинен източник с мощност от 100 W с един енергоспестяващ от 20 W – ще доведе до спестяване на електроенергия от около 136 лева за период от десет години (на базата на 1000 часа от годишното потребление).

 

Един киловат час – Какво всъщност означава това?

     Цената на електричеството и отоплението се изчислява в kWh. Един киловат час съответства на използваната енергия от електрически уред с мощност един киловат (=1000W) за един час. Все пак, това определение не е много от полза за повечето хора. Ето няколко примера за сравнение:

- да пуснете един битов климатик за един час;

- да пуснете в дома си сауна за 8 минути;

- с един киловатчас можете средно да сърфирате в интернет на домашния си компютър за 6 часа;

- да гледате телевизия в продължение на 10 часа на телевизор с електронно-лъчева тръба, с екран 70 cм или 4 часа на голям плазмен плосък екран;

- да измиете чиниите с ефективна миялна машина;

- да използвате крушка от 100 W за 10 часа или енергоспестяваща такава от 20 W в продължение на 50 часа, при постигане на еднаква осветеност.

 

Летни съвети

     През лятото дръжте прозорците си затворени през деня, когато навън температурите са високи. Вместо това отваряйте прозорците когато се стъмни, за да се възползвате от по-хладния и по-сух външен въздух. Това обикновено предотвратява затоплянето на вашия дом, създавайки приятна среда без да е необходима климатизация.

Усилие: незначително

Спестявания: средни

Подобряване на комфорта: средно

 

Възползвайте се от сянката

     Говорейки за охлаждането, най-лесното решение е да спрете достъпа на директна слънчева светлина в дома си, използвайки външни или вътрешни щори. По-добрият вариант е те да бъдат монтирани външно, което в много случаи прави климатиците ненужни през по-голямата част от времето.

Усилие: средно

Спестявания: средни

Подобряване на комфорта: средно

 

Хубавите неща идват отгоре

     Взимането на вана изразходва средно три пъти повече енергия и вода – отколкото взимане на душ в продължение на пет минути.

Усилие: незначително

Спестявания: големи

 

Спрете притока на вода

     Когато си миете зъбите или бръснете, избягвайте да оставяте водата да тече. Този на пръв поглед незначителен дневен ритуал, може да завърши с изразходването на изненадващо количество енергия и вода.

Усилие: незначително

Спестявания: средни

 

Всяка капка е от значение

     Намалете потреблението на топла вода, като използвате душове с ограничител на водния поток или с регулируеми глави.

Усилие: малко

Спестявания: малки

 

Изберете правилните уреди

     Старите хладилници и фризери често консумират големи количества електроенергия, понякога до три пъти повече от новите. Можете да постигнете добри спестявания с правилния уред, като обърнете внимание на Европейския етикет (ЕС) за енергийна ефективност при закупуването на нов уред. Въпреки това, тъй като има съществени разлики в рамките на тези класове за ефективност, не се страхувайте да сравнявате на уредите с критично око. Най-общо казано, винаги е най-добре да закупите уреда с най-ниското ниво на консумация.

Усилие: средно

Спестявания: големи

 

Настройте температурата

     Проверете температурата на вашия хладилник и фризер. Подходящите температури са в интервала 4÷6° С за хладилник и около -18° С за фризер. Вашият уред изразходва 10.8% повече електроенергия за всеки по-нисък градус.

Усилие: незначително

Спестявания: големи

 

Колко голям да бъде хладилникът?

     Изберете хладилник спрямо големината на вашето семейство. Капацитетът на хладилника има значение, но и не трябва да бъде прекалено голям. Като правило, имате нужда от приблизително 60 литра в хладилник на човек за домакинство с две или повече лица; едночленни домакинства обикновено изискват 100 до 120 литра.

Усилие: незначително

Спестявания: големи

 

Поставете хладилника на правилното място

     Не поставяйте хладилника плътно до стената. Трябва да го издърпате с няколко сантиметра напред, за да оставите възможност на топлообменника да работи ефективно.

Усилие: незначително

Спестявания: големи

 

Размразявайте редовно

     Фризерите трябва да се размразяват и да се почистват веднъж или два пъти годишно по хигиенни причини. Трябва да знаете, че слой от лед по-тънък от един сантиметър не увеличава консумацията на електроенергия.

Усилие: незначително

Спестявания: големи

 

Нека да се охлади

     Оставете топлата храна да се охлади до стайна температура, преди да я поставите в хладилника или фризера.

Усилие: средно

Спестявания: средни

 

Поддържайте ред

     Избягвайте да оставяте вратата на хладилника или фризера отворена за продължителни периоди от време. Добрата подредба в хладилника ще ви улесни.

Усилие: незначително

Спестявания: средни

 

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia