Статия
Кампания за правата на потребителите и в България
На 10 юли тази година в София Меглена Кунева обяви сключването на договорите за провеждане на информационна кампания за правата на потребителите в България.
Във всички страни, които се присъединяват към ЕС, се финансират информационни кампании относно правата на потребителите. Те се разработват за всяка страна по отделно понеже това позволява да се вземе предвид националния контекст и по този начин да се осигури по-висока ефективност.
През май 2005 г. беше стартирана кампанията в Полша. През май 2006 г. бяха стартирани кампании в Чешката република, Словакия и Словения, а в Кипър, Малта и Унгария през есента на 2007 г. В момента се провеждат кампаниите в Естония, Латвия и Литва..
При обявяването на кампанията комисарят по защита на потребителите г-жа Меглена Кунева заяви: „Като комисар, отговарящ за защита на потребителите моят интерес не се състои само в създаване на закони относно правата на потребителите, но също така и в допринасянето за това тези права да функционират на практика ......Гражданите на всяка страна, която се присъединява към ЕС, трябва да знаят своите права като потребители. Тези познания им помагат да се радват на ползите, които Европейският съюз и неговите отворени пазари имат да предложат". Комисар Кунева обяви победителите в обществените поръчки за информационната кампания и изрази надежда, че българите ще се чувстват в бъдеще по уверени що се отнася до техните права и ще намерят пътя до организациите, които могат да окажат съдействие и помощ. Тя подчерта важността на кампанията за бизнеса, като заяви, че желае да убеди предприятията, че зачитането на потребителите и техните права е предимство за конкурентоспособността, а не ненужен разход.
Съдържание на кампанията
Началото на кампанията в България е планирано за януари 2010 г., като тя ще продължи до края на годината. Телевизионни клипове, обясняващи ключовите права на потребителите по водещи български телевизионни канали ще представляват основната дейност. Също така ще се разработи интернет страница и рекламни печатни материали, ще се организират и разяснителни мероприятия в цялата страна, както и други медийни дейности.
Първата стъпка в развитието на кампанията е изследване с фокус групи и телефонно проучване на Евробарометър през август/септември. Целта на тези изследваия е да се установи какви са най-типичните проблеми на потребителите и да се провери какви комуникационни методи и канали харесват най-много.
Българска национална асоциация на потребителите ще участва в разработването на кампанията с експертна помощ при разработването на комуникационна стратегия и медиен план на кампанията. На асоциацията е възложено също и разработването на 15 информационни брошури, разясняващи правата на потребителите в ключови области като нелоялните търговски практики, неравноправни договорни условия, дистанционна търговия и търговия от врата на врата, обявяване на цените, продажби и гаранции, безопасност на продуктите, безопасност на услугите, финансови услуги, електронна търговия, права на пътуващите със самолет, пакетни туристичести пътувания, таймшеринг и др. Ще бъдат разработени и брошури с компетенциите и координатите на основните институции осъществяващи надзор на пазара, както и брошура разясняваща дейността на гражданските потребителски организации.
КОМЕНТАР
Общата стойност на кампанията, която се финансира от бюджета на Европейския съюз възлиза на около 1 300 000 лева. За нас остава отворен въпросът, дали някога и българското правителство ще отдели дори една десета от тази сума, за да разяснява правата на потребителите. Не е ли време да спрем да се надяваме само на Брюксел да ни премита двора. Нима правата на всеки един от нас не са собствена първа грижа, та да чакаме все от вън да се грижат за нас.
Със сигурност можем да заявим, че в България все още не се разбират положителните ефекти от информираните и активни потребители и функционираща система за потребителска защита. И правителството и големите компании като че ли предпочитат да мислят ден за ден и смятат потребителите за мрънкащи досадници, на които трябва да се извиват ръцете чрез силови решения (например заложената в Закона за енергетиката невъзможност да се откажеш напълно от услугите на топлофикация). С много малко инвестиции в знанията на хората относно техните права и реално функциониращи механизми за защита, може да се постигне силен положителен ефект на пазара от което ще печелят всички. Само нелоялните играчи ще губят позиции, а останалите ще стават все по-конкурентоспособни борейки се за доверието на потребителите. Засилената конкурентоспособност позволява успешното излизане на бизнеса и на чужди пазари и така националната икономика върви нагоре, генерира повече доходи за потребителите, а оттам и засилено качествено вътрешно търсене.
КАРЕ
@
Повече информация за хода на кампанията ще можете да научите от интернет страницата на БНАП - www.bnap.org
?
Допълнителни въпроси и информация може да се получат и от Представителство на Европейската комисия в България, Отдел "Преса и медии".
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous