Статия
Уловките на търговците през Черния петък
Съществуват редки случаи, в които потребителите са възпрепятствани да упражнят своите права при пазаруване от онлайн магазини. В настоящата статия ще Ви насочим вниманието към определени ситуации, в които продавачът трябва да е спазил изискванията на закона, за да Ви осигури сигурност при пазаруването.
На този Черен петък има изкушаващи оферти, за които не трябва да забравяте да гледате условията, с които се съгласявате при пазаруване. Има редки случаи, в които потребителя закупува продукт, но е възпрепятстван впоследствие да си упражни правата. Най-често в такива ситуации става въпрос за отказ от страна на търговеца при упражнено от потребителя право на връщане на продукт в 14 дневния законен срок. Вашето законно право на връщане е осигурено в чл. 50 от Закона за защита на потребителите и се отнася единствено за продукти закупени от онлайн пространството, като не е нужно да посочвате основание за връщането. Обърнете внимание на следното, защото то може да ограничава вашите права:
- Налична ли е информация за правото на връщане? Ако не е, имате право на 1 година и 14 дни право на връщане! Обърнете внимание за информацията за правото на връщане на страницата на продукта, при закупуване и в общите условия.
- Информирал ли Ви е преди закупуването, че правото на връщане по закон е 14 дни от датата на получаване на продукта? Ако не, е възможно да ограничава правата Ви, освен ако не е дал по-дълъг срок на връщане!
- Поставя ли Ви задължение да посочвате основание за връщане на продукта? Практика на някои търговци е да предоставят собствена версия на стандартния формуляр, в който да посочите основание за връщане на продукта. Ако попаднете на такъв формуляр напишете „чл. 50 от ЗЗП не се интересува от основание.“, защото не е осигурил стандартния формуляр и е ограничил вашето право на връщане! Сигнализирайте ни при такива формуляри, за да предприемем нужните мерки това да не се случва повече!
- Обърнете внимание, ако пазарувате от онлайн маркет платформа, на която е възможно някои от продавачите да са физически лица, а не търговци! В този случай няма да може да упражните правата дадени от Закона за защита на потребителите – т.е. правото на връщане не е задължение, при пазаруване от физически лица.
- Ако търговецът не е определил кой поема разходите за доставка следва той да ги поеме, включително при връщане на продукта. Обърнете внимание при закупуване на продукта и в Общите условия на страницата на търговеца за тази информация.
- Пише ли в какъв срок ще Ви възстанови парите, ако върнете продукта? Четиринадесет /14/ дневен е законният срок за възстановяване на заплатените суми!
- Как е представено правото на връщане – като законно право или като практика на търговеца? Ако е предоставено като право осигурено от търговеца, вашето право на връщане е ограничено!
- ВНИМАНИЕ! Хигиенни продукти, които са с нарушена опаковка или пробвани, не могат да бъдат върнати!
Активни Потребители призовава към разумно потребление и пряко участие на потребителите срещу нелоялните практики на търговци. Бъдете активни и ни сигнализирайте при „привидно незначителни“ несъответствия със закона.
Помогнете ни да установим проблемните зони при онлайн пазаруването, като ни сигнализирате за практиките на търговци на адрес: [email protected] или на телефони: 02/989 01 06 и 02/989 01 07
В случай, че искате директно да сигнализирате Комисията за защита на потребителите, може да го направите тук: https://kzp.bg/podavane-na-zhalba
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous