Статия
40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
Всяка година потребителското движение отбелязва 15 март като Световен ден на правата на потребителите, за повишаване на глобалната осведоменост относно правата и нуждите на потребителите. През март тази година потребителското движение ще отбележи 40-тата годишнина на световния ден. Денят на правата на потребителите се координира от Потребителския интернационал /Consumers International/ и се признава в световен мащаб. Той повишава осведомеността и води до значима промяна по отношение на належащите предизвикателства, пред които са изправени потребителите.
Началото
За първи път празникът е отбелязан на 15 март 1983 г. и оттогава става важна дата за потребителските организации в цял свят. Две години по-късно, на 9 април 1985 година, общото събрание на Организацията на обединените нации одобрява идеята той да стане Световен ден за защита на потребителите. Повод за честването и за определянето на тази дата като Световен ден на потребителите е речта на американския президент Джон Ф. Кенеди, който на 15 март 1963 г. обявява пред Сената идеята за Закон за защита на потребителите. Кенеди посочва "четирите основни права на потребителя": правото на безопасност; правото на информация; правото на избор; правото да бъдеш чут. Впоследствие, са добавени още четири: правото да бъдат задоволени основните потребности, правото на обезщетение, правото на образование, правото на здравословна околна среда. Именно тези осем права са залегнали в Правилата за защита на потребителите, приети от ООН.
Законът за защита на потребителите у нас цели да се осигури защита на следните основни права на потребителите:
1. право на информация за стоките и услугите;
2. право на защита срещу рискове от придобиването на стоки и услуги, които могат да застрашат живота, здравето или имуществото им;
3. право на защита на икономическите им интереси при придобиването на стоки и услуги при нелоялни търговски практики и способи за продажба, неравноправни договорни условия и предоставянето на гаранции за стоките;
4. право на обезщетение за вреди, причинени от дефект на стоки;
5. право на достъп до съдебни и извънсъдебни процедури за разрешаване на потребителски спорове;
6. право на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им;
7. право на сдружаване с цел защита на интересите им;
8. право на представителство пред държавните органи, вземащи решения по въпроси, които ги засягат.
Акценти
Всяка година Потребителският интернационал свързва и ангажира своите 200 членове – организации на потребителите в над 100 страни по света, около основна тема. С нея членовете провеждат събития, ангажират се със своите местни медии, изготвят доклади, застъпват се пред национални правителства, работят с компании от държавите и провеждат директни разговори с потребителите. Предишни теми включват: Справедливи цифрови финанси, Доверени интелигентни продукти, Антибиотици извън менюто, Здравословни диети и др.
За 2023 година акцентът е: Овластяване на потребителите чрез преходи за чиста енергия.
От Потребителския интернационал се обърнаха към потребителите по света с думите: „Във водещия Световен ден за правата на потребителите ние даваме на нашите членове инструментите, от които се нуждаят, за да управляват своите дейности, да организират кампании за защита на потребителите. Осигуряваме важна информация за нашата тема за 2023 г., нужна на членовете ни в текущата им работа, която те предприемат за провеждане на кампании и оказване на влияние. За Световния ден на правата на потребителите членовете обикновено организират събития, ангажират се с местни медии, изготвят доклади, застъпват се пред националните правителства, влияят на бизнеса и се свързват с потребители. Присъединявайки се към нас, призоваваме вашата организация: Укрепете националните кампании, като внесете глобална перспектива в местните проблеми. Учете се от потребителските асоциации по целия свят. Увеличете гласа на вашата организация пред глобална аудитория. През март 2023 г. потребителското движение ще отбележи 40-тата годишнина на Деня на правата на потребителите“.
Въздействието през годините
Всяка година Потребителският интернационал определя водещата актуална тема на деня. Ето някои примери.
1983 – Първи Световен ден за правата на потребителите. Активистът за правата на потребителите Ануар Фазал предлага идеята за международен ден за насърчаване на правата на потребителите.
2007 - Неетична реклама на наркотици. Водено от Потребителския интернационал, потребителското движение се обедини срещу неетичното популяризиране на лекарства, като призовава правителствата да сложат край на безскрупулните маркетингови практики на фармацевтичните компании и подобряване на достъпа на потребителите до надеждна, прозрачна информация за лекарства и здраве.
2015 - Здравословни диети. Потребителският интернационал призова Световната здравна организация за създаване на Конвенция за защита и насърчаване на здравословното хранене.
2016 - Антибиотици от менюто. В организираната кампания „Антибиотиците в менюто“ повече от 228 000 души се присъединиха в писмена форма с искане за ангажименти за ограничаване употребата на антибиотици в храните. След обаждания от различни организации за права на потребителите и групи за опазване на околната среда, видяхме как McDonalds обяви планове за премахване на употребата на антибиотици от своята глобална верига за доставки на пилета.
2022 г. - Справедливи цифрови финанси. Извършени са разнообразни кампании за популяризиране с цел въвеждане на честни цифрови финанси. Те са достигнали до милиони потребители по целия свят.
2023 г. - Овластяване на потребителите чрез преходи за чиста енергия. Глобалният потребителски диалог и действия по отношение на енергията са спешно необходими по две основни причини. Първо, глобалните цени на енергията, повишили се с 50% до края на 2022 г, ще останат високи и през 2023 г. Заедно с нарастването на цените на храните и финансите, потребителите навсякъде променят радикално начина си на живот, за да отговорят на основните си нужди. В последното проучване на членовете на Потребителския интернационал над 80% съобщават, че потребителите коригират своите бюджети, за да плащат сметките си за енергия. Второ, увеличаването на достъпа до надеждна, устойчива и модерна енергия ще играе основна роля в предотвратяването на катастрофалните климатични промени, като промените в потреблението се очаква да намалят бъдещите емисии на парникови газове с 40-70%. Действията за овластяване на потребителите са съсредоточени около увеличаването на достъпа до чиста енергия в три основни области: чисти домове, чист транспорт и екологически чисто електричество.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous