Статия
Правото на връщане на стока
Правото на отказ от договор за продукт закупен онлайн или извън магазина на търговеца е силно правомощие на потребителя да върне продукт без да посочва причина! Това право овластява потребителя да може да предпази своя интерес, но упражняването му има определени особености, които трябва да познаваме, за да може да не бъдем лишени от нашето законно право и да можем да го упражним с увереност. Нека видим как.
Правото на отказ от покупката на стока и упражняването му е уредено в чл. 50 до чл. 56 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП). Имаме право на отказ от продукт, закупен от разстояние или извън търговския обект, като срокът за упражняване му е 14 дни от получаване на продукта. Не е нужно да се посочват причини за връщане на продукта въпреки че някои търговци злоупотребяват и искат такава причина. Уведомяването е основното задължение, при изпълнение на което договора се разваля. Последващите действия имат за цел възстановяване на цената.
Как законът ни дава правото да се откажем от договора?
Чл. 50. Потребителят има право да се откаже от договора от разстояние или от договора извън търговския обект, без да посочва причина, без да дължи обезщетение или неустойка и без да заплаща каквито и да е разходи, с изключение на разходите, предвидени в чл. 54, ал. 3 и чл. 55, в 14-дневен срок, считано от датата на:
т.1. сключване на договора - при договор за услуги
т.2. приемане на стоките от потребителя или от трето лице
Не е нужно да посочваме причина за отказ, а ако търговецът настоява за такава, като условие, то това е незаконно! Ако попаднете в такава ситуация обяснете ясно за търговеца горепосочената разпоредба на закона. В случай, че някой търговец поставя такова изискване пишете ни на: bnap(at)bnap.org.
Основното задължение за потребителя - УВЕДОМЯВАНЕ
Основното задължение на потребителя, за да може да бъде упражнено това право е да се уведоми търговеца, например чрез стандартния формуляр за упражняване на право на отказ. Търговецът трябва да е включил към продукта и такъв формуляр на хартия. В случай, че такъв липсва – използвайте нашия образец!
Чл. 52. ал.1. Когато потребителят иска да се откаже от договора от разстояние или от договора извън търговския обект, той информира търговеца за решението си преди изтичането на срока по чл.50.
Ал. 2. За да упражни правото си на отказ, потребителят може да използва стандартния формуляр за отказ съгласно приложение № 6 или да заяви недвусмислено по друг начин решението си да се откаже от договора.
Възможно е търговецът да бъде уведомен и по електронен път - имейл, ако такъв е посочен. Потребителят следва да изпрати информацията, която се изисква за стандартния формуляр, на официалния имейл адрес на търговеца. Уведомяването на търговец по телефон е по-трудно за доказване, затова е препоръчително да се ползва писмена форма.
Чл. 52. ал. 4. За упражняване правото на отказ търговецът може да предостави на потребителя възможност за избор да попълни и да изпрати по електронен път чрез интернет страницата на търговеца стандартния формуляр за отказ съгласно приложение № 6 или друго недвусмислено заявление. В тези случаи търговецът е длъжен незабавно да изпрати на потребителя потвърждение за получаване на отказа му на траен носител.
Важно!
С уведомяването на търговеца договорът се разваля!
|
В 14 дневен срок от уведомяването потребителят трябва да върне продукта на търговеца. Ако търговецът не предлага опция за прибиране на стоката, то потребителят трябва да изпрати стоката стоката обратно за своя сметка.
Чл. 55. (ал.1.) Когато потребителят упражни правото си на отказ от договора от разстояние или от договора извън търговския обект и когато търговецът не е предложил да прибере стоките сам, потребителят трябва да изпрати или предаде стоките обратно на търговеца или на упълномощено от него лице без неоправдано забавяне и не по-късно от 14 дни, считано от датата, на която потребителят е съобщил на търговеца за решението си да се откаже от договора по чл. 52. Крайният срок се смята за спазен, ако потребителят изпрати или предаде стоките обратно на търговеца преди изтичането на 14-дневния срок.
В случай, че не е спазен този срок за изпращане на продукта, е важно да знаем, че договора е развален със самото уведомяване и изпращането не е част от осъществяването на правото на отказ от стоката, но е важно условие за възстановяване на цената, която сме заплатили. Ако не изпратите стоката в срока, търговецът може да задържи изплащането на цената, докато не получи своя продукт или доказателство, че продуктът е изпратен!
Кой дължи разходите за връщане?
Търговците следва да посочат изрично при закупуването на продукта, че разходите за връщане се дължат от потребителя. В случай, че такава информация липсва и не е достъпна за потребителя при закупуването стоката, търговецът трябва да поеме разходите за връщане.
Чл.55. ал.2. Потребителят заплаща само преките разходи за връщането на стоките по ал. 1 с изключение на случаите, когато търговецът се е съгласил да ги заплати, или ако търговецът не го е уведомил, че разходите за връщане на стоките се заплащат от потребителя.
Потърсете дали такова уведомление е предоставено на уебсайта на търговеца. Най-често информацията за разходите се намира в общите условия или отделни условия относно правото на връщане!
Полезни съвети
- Поддържайте добър тон и вежливост при комуникация с търговеца.
- Търговецът ви иска причина за връщане – цитирайте закона и го подканете да го спазва.
- Търговецът настоява, че нямате право на отказ, защото опаковката е разпечатана. Обяснете му, че освен ако не е в една от хипотезите за изключения, не може да откаже правото на отказ.
- Ако настоява, че няма да ви позволи да върнете продукта обяснете, че ще сигнализирате Комисията за защита на потребителите.
- При всички случаи е задължително да изпратите стандартния формуляр до него, като може да ползвате е-имейл.
- Свържете се с нас, за да ни сигнализирате, и ние ще Ви помогнем успешно да разрешите казуса си.
|
В кои случаи търговецът може да откаже отказът от покупка?
Накратко – само предвидените в закона хипотези, които ще откриете в следващата статия.
Вижте повече: В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous