Статия
Дефектни стоки - ремонт или подмяна
В няколко броя ви запознаваме по-обстойно с правата ни при рекламации на негодни продукти.
Ако нещо не е наред със закупена стока, можете да поискате от продавача да замени или ремонтира безплатно стоката в срок до 2 години от покупката. Това може да бъде опция, ако нямате право на безусловно връщане (до 7 работни дни, а от юни 2014 - 14 календарни дни при покупка по Интернет) или предпочитате да получите стоката ремонтирана или заменена.
Кога можете да получите, ремонтирани или заменени стоки?
Когато дефектът се прояви през първите шест месеца след закупуването на стоката се приема, че той е съществувал още при покупката. Това означава, че търговецът е длъжен да ви приеме рекламацията или да докаже, че не дефект, а вие сте причинили проблема, например чрез неправилна употреба, удряне, намокряне и т.н. Щом приеме рекламацията законът дава на търговеца максимален срок от един месец, за да ремонтира или замени стоката, но в името на добрата репутация търговците имат интерес да го правят по-бързо и само малка част от дефектите се решават в максималния срок (напр. когато се чака доставка на резервна част).
Ако сте купили стоките преди повече от шест месеца?
Ако сте закупили стоката преди повече от шест месеца, можете да помолите за подмяна или ремонт, но на вас се пада да докажете, че проблемът със стоката не е причинен от вас. Разбира се, това се отнася само за законовото право на рекламация. В случай че търговецът е предоставил търговска (писмена) гаранция, то нейните условия може (и би трябвало) да са по-добри. Ваше право е да изисквате това право, което е по-изгодно за вас.
Кога търговецът не трябва да извършва ремонт или замяна?
Вие няма да бъдете в състояние да получите поправка или подмяна в случай че проблемът се дължи на нормалното износване или стоката има по-кратък естествен живот (напр. канцеларски материали, текстилни изделия, обувки и др.).
Също така, един търговец няма да ви предложи ремонт или подмяна, ако това ще струва твърде скъпо. Тогава ще трябва да ви възстанови сумата или да направи отбив от цената.
Може също така да не разполагате с правото да поискате поправка или смяна, ако сте закупили стоката от частно лице или пък сте закупили стоката на името на фирма. Не се отчайвайте – в този случай може да се приложат условията на търговската гаранция (когато е предоставена).
Ако търговецът не може да извърши ремонт или предложи замяна?
В такъв случай той трябва да ви предложи връщане на сумата, ако върнете стоката или намаляване на цената, запазвайки стоката за вас. Намаляването на цената най-често се прилага, когато повредата е незначителна, например надраскване. В случай на по-сериозен недостатък, който прави стоката неизползваема, можете да си получите парите и да върнете стоката. Има и още една рядко срещана възможност – да ремонтирате стоката на друго място (напр. в чуждестранен сервиз) и търговецът да ви заплати разходите.
Ако търговецът Ви предлага отстъпка в цената или възстановяване, сумата трябва да се основава на:
- стойността на стоката, която не е дефектна;
- колко дълго е ползвана стоката и колко от стойността им се е понижила през това време;
- колко е голям проблемът (при незначителни повреди, връщането на парите не е задължително за търговеца);
- дали ще бъде особено трудно за вас да се намери еквивалентна стока от друг търговец, за да замени оригиналната, например, ако тя е много специализиран продукт.
Можете ли да откажете офертата за ремонт или подмяна?
Не можете да се откажете преди изтичането на едномесечния срок, в който търговецът е длъжен да ви осигури едното или другото. След този срок сте в правото си да искате връщане на парите или отстъпка от цената.
Можете да откажете офертата за ремонт или подмяна, ако:
- са изтекли 30 дни от рекламацията и не е извършен ремонт или замяна, както вече посочихме;
- сте закупили стоката онлайн и не са изтекли 7 работни дни (от юни 2014 – 14 календарни дни) и имате право на безусловно възстановяване;
- невъзможно е да се ремонтира или да се замени стоката - може би , защото тя е много необичайна или вече не се произвежда;
- ремонтът или подмяната ще причини значителни неудобства - например, защото вие ще бъдете дълго време без нещо, което ви е жизнено необходимо (напр. бойлер);
Ако стоката трябва да престои в сервиза дълго време, а ви е нужна ежедневно (напр. мобилен телефон), може да е възможно за търговеца да ви даде оборотна стока за временно ползване. За съжаление обаче, тази възможност не е задължителна по закон и все още малко търговци я прилагат.
Връзка с търговеца
Свържете се с търговеца и му кажете за дефекта и какво искате от него да направи. Уверете се, че претенцията ви ще бъде регистрирана от търговеца (всеки търговец е длъжен да поддържа регистър на рекламациите, а след юни 2014 ще бъде длъжен и да ви предостави разписка). Попитайте колко време ще отнеме ремонтирането или поискайте подмяна на стоката. При ремонтът трябва да се определи първоначалната повреда, за да стане ясен срока за ремонт. Ако има вероятност това да не може да се осъществи в рамките на месец, тогава можете направо да поискате парите си обратно.
Връщане на стоки
Ако сте закупили стоки по Интернет, то можете по-бързо и по-лесно да ги върнете обратно, без да посочвате причина. Още веднъж запомнете срока – 7 работни дни до юни 2014 и 14 календарни дни след това.
Ако стоките са твърде големи, за ги върнете обратно бихте могли:
- да направите снимка на дефекта, за да покажете на търговеца;
- да поканите търговеца да инспектира стоките в дома ви;
- да поискате от търговеца да дойде и да си ги вземе обратно;
Ако не сте доволни от предложението на търговеца и смятате, че търговецът безпричинно отказва съдействие или не сте доволни от резултата, оформете жалба в писмена форма.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 1 общо )
anonymous
СЛЕД ШЕСТ МЕСЕЦА ВОДОНАГРЕВАТЕЛ МЮЛЕР ПРОТЕЧЕ И СЕГА Е В ГАРАНЦИОНЕН СЕРВИЗ НО МИ КАЗАХА ЧЕ НЯМАТ ЧАСТИ И НЕ ЗНАЯТ КОГА ЩЕ ГО ОТРЕМОНТИРАТ. СЛЕД КАТО МИНЕ ЕДИН МЕСЕЦ КАКВО ДА ПРАВЯ.
Написан на: 18/03/2020 16:52 Докладвай този коментар
anonymous