Статия
Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
Един от най-масовите потребителски проблеми е свързан с дефект на закупена стока. Какво трябва да знаем за своите права в тази ситуация?
Ако има нещо нередно със стока, която сте купили, вие имате определени законови права. Когато стоката не функционира нормално или не е в състояние да изпълнява предназначението си, законът ни дава възможност да поискаме безплатен ремонт или замяна, а когато това не е възможно - връщане на парите обратно или отбив от цената.
Нека припомним основно законодателно изискване - всички стоки, които купувате от търговец, трябва да бъдат:
- със задоволително качество;
- подходящи за целта, за която са предназначени;
- съвпадат с всички дадени описания за тях.
Ако стоката не отговаря на някое от горните изисквания, имате право да получите безплатен ремонт или замяна на стоката в рамките на един месец. Често обаче ремонтът или замяната не са възможни поради естеството на дефекта или изчерпване на продукта. Тогава можете да върнете стоката и да получите пари си обратно. Това се нарича пълно възстановяване на сумата. A пълно възстановяване включва всички съпътстващи разходи - например за монтаж и демонтаж на продукта.
Когато сте купили стоката по Интернет или извън търговския обект (например в дома на клиента) имате право директно да поискате възстановяване на сумата. Това право трае само за много малко време, след като сте закупили стоката - в рамките на 7 работни дни (а след юни 2014 - 14 календарни дни). В тази ситуация дори не е нужно стоката да има дефект - просто имате право да размислите и да се откажете от покупката.
Ако нямате право на възстановяване на парите, вие все още може да преговаряте с търговеца - често към продадената стока се предоставя и търговска гаранция, която може да предлага по-добри условия. Освен правата по гаранцията е възможно търговецът доброволно да се съгласи да вземе обратно стоката, макар това да е рядко срещано. В тази ситуация ваше задължение е да се уверите, че стоката няма да се повреди при транспортирането. Освен това може да се наложи да платите всички разходи за пощенски услуги и доставка.
Ако стоките са били доставени с дадена услуга или изработени по поръчка?
Можете да изпратите обратно стоките, които са били изработени по поръчка за Вас, ако нещо не е наред с тях. Например, ако сте имали костюм направен по поръчка, за който сте договорили да е от вълна, можете да го изпратите обратно и да поискате пълно възстановяване, ако използваният материал не е вълна или вълнена смес. В случай, че материалите са били предоставени от вас, то няма да можете да предявите такава претенция.
Понякога не е практично да се върнат дефектните стоки, ако те са били доставени с услуга. Ако сте в тази ситуация, можете да поискате от търговеца да се отстранят дефектните стоки без заплащане. Ако търговецът откаже да поправи стоките, можете да го направите за собствена сметка и впоследствие да искате възстановяване на разходите от страна на търговеца. В подобна ситуация обаче, може да се наложи да се обърнете към съда, за да получите парите си обратно. За тази цел се уверете, че разполагате с всички необходими доказателства.
Ако стоките които са повредени са на съхранение при Вас, докато търговецът не дойде да ги ремонтира, вие сте отговорни за предприемането на необходимите грижи за тях.
Ако сте закупили стоки в партиди или на части:
Ако сте купили една партида от стоки и има проблем с някои от тях (напр. връзка чорапи), не е нужно да се изпрати обратно цялата партида. Можете да приемете тези, които са задоволителни и изпратите обратно останалите, които имат някакъв дефект.
Ако сте купили стоки, които ще бъдат доставени на части, можете да изпратите обратно отделни части, дори ако сте приели по-ранни такива. Например, ако си купувате абонамент за серия от десет сувенира, можете да отхвърлите някой от получените, ако той не съответства на договореното, дори ако вече сте приели първите доставени. Вие може да запазите абонамента си и да върнете само тези, които са с незадоволително качество, а можете и да изпратите обратно всички стоки и да поискате парите си обратно, дори и ако само някои от тях са с несъответствие.
Нашият съвет Какво да правите:
- Спрете използването на стоките, веднага щом разберете, че има проблем с тях.
- Кажете на търговеца за повредата веднага. Върнете стоките обратно към мястото, от което сте ги купили с документа за покупка и поискайте да говорите с управителя или собственика.
- Ако не можете да върнете стоката, например, защото е твърде голяма, или ако сте закупили стоката онлайн, по телефона или по пощата, се свържете с търговеца и отправете искане за връщането на стоката. Можете да се свържете с търговецът лице в лице или по телефона или по електронната поща. Каквото и да правите, добра идея е това, което ви кажат и това, с което вие се съгласявате да е в писмена форма.
Можете също така да имате право да претендирате за допълнителни компенсации за неща като разходите за ремонт или замяна на други елементи, които са били повредени от дефектните стоки - например, ако дрехите са били повредени от дефект на перална машина |
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 1 общо )
anonymous
закупих яке от магазин във Варна След първо пране пълнежа стана на топка в яката
Написан на: 21/11/2017 17:20 Докладвай този коментар
anonymous