Статия
Европейска процедура за искове с малък материален интерес
Какво означава европейска процедура за искове с малък материален интерес?
Това е специална процедура, предвидена в Регламент 861/2007 г., чиято цел е да облекчи достъпа до съд – улеснява съдебното производство по повод на искове с малък материален интерес при трансгранични граждански и търговски спорове и намалява разходите. Този механизъм се прилага от 1 януари 2009г. във всички държави-членки на ЕС, с изключение на Дания. Би могъл да се използва при имуществени спорове, при които цената на иска, без да се включват лихви, разноски и разходи по защитата, не надвишава 2000 евро (3911,66 лв.)
Защо подобна процедура е полезна за потребителите?
Потребителите могат да използват Европейската процедура за искове с малък материален интерес с цел бързо и опростено възстановяване на платени суми за некачествени стоки и услуги, закупени в друга държава-членка на ЕС, или за недоставени продукти, поръчани и заплатени онлайн. Този механизъм е алтернативен на общия съдебен ред, следователно потребителите могат да избират дали да използват него или да подадат съдебен иск по общия ред.
Предимства на процедурата:
-Разбираемост
В рамките на механизма се използват опростени стандартни формуляри налични в електронен формат на всички официални езици на ЕС, на портала за Електронно правосъдие http://www.e-justice.europa.eu.
-По-ниски такси
Потребителят не трябва да плаща за услугите на адвокат, защото процесуалното представителство не е задължително. Също така преводът на исковия формуляр се извършва автоматично на желания език на портала за електронно правосъдие. Потребителят не е необходимо да понася разходи за транспорт, защото по принцип процедурата е писмена и потребителят не се призовава пред съд. Освен това, съдът трябва преимуществено да използва най-опростения и евтин метод за събиране на доказателства.
-Бързина
В регламента са предвидени кратки срокове за всяко процеусално действие. Цялата съдебна процедура обикновено продължава около 3 месеца.
-Изпълняемост на съдебното решение в рамките на ЕС
Издаденото съдебно решение може веднага да бъде изпълнено на територията на целия Европейски съюз (с изкл. на Дания), без да е нужно да се минава по сложна процедура за признаване на изпълнението, необходима при съдебно решение, издадено по реда на общия национален ред на всяка държава-членка.
Как функционира процедурата?
Потребителят попълва онлайн стандартен формуляр (формуляр А, включен в Анекс I на Регламент 861/2007), отпечатва документа на неговия език, както и автоматичния превод на съответния език на ответника и ги подава пред компетентният съд
Съдът проверява дали искът отговаря на процесуалните изисквания и изпраща негово копие в 14-дневен срок на ответника, който се намира в друга държава-членка на ЕС. Получаването на документите в друга държава обичайно не отнема повече от 30 дни.
След като ответникът получи искът разполага с 30 дни, в които да представи отговор или насрещен иск пред съда, който от своя страна се изпраща в 14-дневен срок на ищеца.
Ако ответникът подаде насрещен иск срещу потребителя, след като той го получи, трябва да изпрати отговор по него до съда в рамките на 30 дни.
След като всички документи са налични в съда (първоначалния иск, отговор по иска или насрещен иск, отговор на насрещния иск), съдът има 30 дни да проучи документите и да прецени как ще процедира с делото.
Ако има необходимост от още данни по делото, съдът разполага с 30 дни, в които да призове страните за устно изслушване, да изиска допълни документи или да събере съответна информация самостоятелно.
След като се състои изслушването или след като се събере цялата необходима информация, съдът трябва да произнесе своето решение в 30-дневен срок.
Ако съдебното решение не бъде обжалвано в 30-дневен срок, съдът издава декларация за изпълняемост отново във формата на стандартен формуляр и я изпраща заедно със съдебното решение на потребителя.
След получаване на изпълняемото съдебно решение и декларацията му за изпълняемост от съда, потребителят може да се обърне към съдебен изпълнител или към друг компетентен служител в съответната държава-членка за принудително изпълнение в случай че търговецът не се съобразява доброволно с постановеното решение.
Кога потребителите могат да използват процедурата?
Потребителите могат да се възползват от от този опростен механизъм, когато спорът между потребителя и търговеца е с трансграничен елемент, т.е. когато поне една от страните има местоживеене или обичайно пребиваване в държава-членка, различна от тази на сезирания съд. Освен това е важно, че закупените продукт или услуга трябва да бъдат предназначени за лична употреба, а не да са закупени с търговска цел.
Къде да бъде подаден иска?
Според процесуалните правила относно подсъдността потребителят може да подаде иска пред компетентния съд в неговата държава или пред съда в държавата на търговеца.
Каква е държавната такса?
Държавната такса в България за такива искове е 4 процента върху претендираната сума, но не по-малко от 50 лева.
Какъв е начинът решението да бъде изпълнено?
Когато решението стане изпълняемо, съдът издава декларация за неговата изпълняемост чрез стандартен формуляр и потребителят може да се обърне към съдебен изпълнител или към друг компетентен служител в съответната държава-членка за принудително изпълнение в случай че търговецът не се съобразява доброволно с постановеното решение.
Към кого може да се обърнем за помощ?
Повече информация как да защитите своите потребителски права, използвайки Европейската процедура за искове с малък материален интерес може да получите в Европейския потребителски център в България (http://www.ecc.bg).
Защо потребителите все още не са склонни да използват процедурата?
Неосведоменост
Проучването, направено от Мрежата на Европейските потребителски центрове във всички държави-членки на ЕС през 2010 показва, че процедурата е сравнителна непозната – не само сред потребителите, но също така и сред съдиите. 47 процента от съдиите в ЕС никога не са чували за тази процедура, а останалите не са наясно как точно да я прилагат.
За някои от съдиите е по-позната процедурата за издаване на т.нар. Европейска заповед за плащане, предвидена в Регламент 1896/2006, която е подобна, но не е в такава степен подходяща за потребителски спорове.
Липса на доверие в съдебното производство.
По данни на Европейската Комисия, около 20% от европейските потребители заявяват, че са се сблъскали с различни проблеми, свързани със стоки, услуги и некоректни търговци през изминалите 12 месеца. Средната стойност на загубите за потребителите е била 375 евро за всеки случай. 60 процента от анкетираните потребители са разрешили проблема чрез директни преговори с търговеца, останалите 40 процента са останали неудовлетворени, като 25 процента от тях дори не са се опитали да подадат оплакване. Само 2 процента от потребителите са се обърнали към съд. Мнозинството твърдят, че не са потърсили правата, защото сумите са били твърде ниски (26%), съдебното производство е изглеждало твърде скъпо в сравнение с претендираната сума (13%) или е щяло да отнеме твърде дълго време (12%).
Видео филм Какво можете да направите, ако платите почти 2000 евро за фотоапарат в онлайн магазин, базиран в друга държава-членка на ЕС, и не го получите? Главният герой на филма, създаден в рамките на проекта, решава да се обърне към съда, използвайки Европейската процедура за искове с малък материален интерес. Подобен казус е много уместен, тъй като според статистиката за периода 2010-2011 г. на Европейските потребителски центрове, повече от половината (56%) от всички жалби на потребителите са свързани с електронната търговия. Най-често проблемите се отнасят до това, че продуктите или услугите не са доставени (38%) или че са с ниско качество (32%). Много потребители се оплакват също така и от цените и от конкретни клаузи в договорите на търговците. Можете да откриете филма относно тази процедура в Youtube канала на асоциация „Активни потребители” на адрес http://bit.ly/HocPiF или на http://www.aktivnipotrebiteli.bg/Проекти/Повишаване на осведомеността на потребителите по отношение на достъпа до правосъдие |
За проекта Проектът се финансира от Специална програма “Гражданско правосъдие” 2007-2013, Литовски потребителски институт, Българска национална асоциация Активни потребители и националния бюджет на Република Литва. За повече информация: http://www.vartotojai.lt/lt/civiline-teisena |
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous