Статия
Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
Съществуват няколко основни положения, които регламентират отношенията между продавача и клиента в случай на закупуване на дефектна стока
Покупката на дефектна стока е нещо, с което всеки един потребител се е сблъсквал в ежедневието си. В този случай, купувачът има право да предяви рекламация и да получи безплатен ремонт или замяна на проблемната стока. На практика обаче, не винаги се получава така. Понякога, продавачът може да откаже да уважи рекламацията. Има и ситуации, в които той има право да не удовлетвори рекламацията. В други случаи обаче, става въпрос за опит да се избегне отговорност.
Какви са най-често срещаните ситуации, в които можете да попаднете и да поискате ремонт или замяна?
Случайна повреда и лоша поддръжка
Ако вие сте причинили повреда в стоката, например изпуснали сте я и тя се е счупила, търговецът не е задължен да ви възстанови парите за нея или да я ремонтира безплатно.
Същото е валидно и в случаите, когато даден продукт се повреди, защото не е бил поддържан и съхраняван правилно. Не можете например да върнете блокирал мобилен телефон, който сте намокрили под предлог, че е дефектен.
Неправилно използване на стоките
Търговецът не носи отговорност за щети или повреди които са се появили в стоки, които не са използвани по предназначение. Ако например решите да използвате домашната прахосмукачка за почистване след строителен ремонт и тя се повреди, защото е била предназначена само битови отпадъци, вината за това не е на търговеца. В този случай той има право да откаже да приеме обратно стоката.
Износване и счупване
Ако неизправността или повредата, която е възникнала е причинена от износване, търговецът не е задължен да ви връща парите или да извърши безплатен ремонт или замяна. Обичайното износване зависи от вида на стоката, от това от колко време я притежавате и колко дълго сте я използвали.
Естествените материали понякога имат „дефекти”
Някои естествени материали като дърво, кожа, коприна, лен или мрамор, могат да имат физически несъвършенства, които засягат външния вид. В този случай, вие не можете да претендирате, че стоките са дефектни само заради външния вид.
Стоки с предварително обявени дефекти
Търговецът има право да откаже да приеме рекламацията и за стоки, за които предварително е било обявено, че имат определен дефект. Той обаче е длъжен още преди продажбата им да посочи ясно какъв е проблема с дадения артикул. Например – дали става въпрос за наранена опаковка или за невъзможност предмета да изпълнява част от функциите си по предназначение.
Ако дефектът се появява и изчезва
Може да установите някакъв дефект, който се появява в определен момент и после изчезва. Т.е. не е постоянно състояние на стоката. Например, новият ви компютър понякога се рестартира автоматично без вашата намеса. В този случай вие имате право да предявите рекламация. Проблемът обаче тук е, че когато посетите търговеца и обясните за проблема, дефектът може да не се прояви в конкретния момент и търговецът да реши, че няма проблем със стоката. Ако това се случи, опитайте се да получите доказателства за това, че проблемът съществува и вината за него не е ваша. Доказателствата могат да включват например снимка или видео на това, което се случва. Друг вариант е да си водите дневник, където се отбелязва цикличността и обстоятелствата, при които възниква неизправността.
Експертно мнение
Ако търговецът не се съгласи да признае дефекта в закупената стока, може да се наложи да получите експертно мнение. То ще ви помогне в случай, че става въпрос за скъпа вещ, чиято рекламация може да се окаже обект и на съдебно дело. В този случай трябва да бъдете внимателни, защото получаването на официално становище може да се окаже скъпо, а при евентуално съдебно дело съдът ще поръча собствена експертиза от вещо лице, която ще трябва да платите отделно.
Ако все пак решите да се сдобиете с независим доклад , говорете с търговеца и се опитайте да се споразумеете кой ще плати за него. Защото дори и да водите съдебно дело и съдът да е дал инструкции да получите експертен доклад , няма гаранция, че ще получите парите си обратно.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous