Статия
В очакване на големия пазар
Големи предизвикателства очакват производители, търговци и потребители. Първите и вторите – да осигурят достатъчно като количества и съответстващи по качество хиляди асортименти за „черния“ петък и след това – за големия предколеден и предновогодишен пазар. А потребителите, освен със средства, е задължително да се подсигурят с познания за пазара, за планирането на покупките и финансите си, за своите права и задължения, за начините за защита на правата си.
Законът във ваша защита
Вече ви запознахме с основни изменения в Закона за защита на потребителите, които са в сила от тази година. Какво още трябва да знаете, за да си осигурите спокоен и безопасен предпразничен пазар, а ако изпаднете в затруднение, да защитите правата и интересите си?
1.Нови хипотези на нелоялни търговски практики или заблуждаващи практики
Като нелоялни търговски практики се третират:
- предоставяне на резултати от търсене в отговор на онлайн търсене на потребител без ясно уведомяване на потребителя за всяка платена реклама или за всяко плащане, извършено с цел да се постигне по-добро класиране на продукти в резултатите от търсенето;
- препродаване на билети за събития на потребители, ако търговецът ги е придобил чрез използване на автоматизирано средство, за да заобиколи всяко наложено ограничение относно броя на билетите, които може да закупи едно лице, или всички други изисквания, приложими към покупката на билети;
- изявления, че отзивите за продукт са изпратени от потребители, които действително са използвали или закупили продукта, без да бъдат предприети разумни и пропорционални мерки за проверка, че отзивите са направени от тези потребители;
- публикуване / предоставяне на фалшиви потребителски отзиви или препоръки или възлагане на физическо или юридическо лице да предоставя фалшиви отзиви или препоръки на потребители, или преправяне отзиви на потребители или обществени препоръки с цел насърчаване продажбата на продуктите.
Заблуждаваща практика е предлагането на стока в една държава-членка на ЕС като идентична на стока, предлагана на пазара в друга държава-членка, когато тази стока има значителни разлики в състава или характеристиките. Изключение се допуска само, ако това е обосновано от законосъобразни и обективни фактори.
2.Допълнителни задължения за търговеца
- При всяко обявяване на намаляване на цената следва да се посочи предишната цена, прилагана от търговеца за определен период от време преди въвеждането на намалението на цената. Съгласно европейското законодателство „предишна цена“ означава най-ниската цена, прилагана от търговеца за период от време не по-кратък от 30 дни преди въвеждането на намалението на цената. Задължението не се прилага за храни и други бързо развалящи се стоки, но срокът трябва да е не по-кратък от 7 дни преди датата на намалението на цената. При прогресивно намаление на цената предишната цена е цената без намаление преди първото намаление на цената.
3.Изменя се значението на част от понятията и се добавят нови, както следва:
- „продукт“ означава всяка стока или услуга, включително недвижимо имущество, цифрова услуга и цифрово съдържание, както и права и задължения;
- „онлайн място за търговия“ означава услуга, която чрез използване на софтуер, включително уебсайт, част от уебсайт или приложение, управлявани от търговеца или от негово име, позволява на потребителите да сключват договори от разстояние с други търговци или потребители;
- „договор за продажба“ означава всеки договор, по силата на който търговецът прехвърля или се задължава да прехвърли собствеността на стоки на потребителя, включително всеки договор, чийто предмет са както стоки, така и услуги;
- „договор за услуга“ означава всеки договор, който не е договор за продажба, по силата на който търговецът предоставя или се задължава да предостави на потребителя услуга, включително цифрова услуга.
4.Средства за защита на потребителите
- обезщетение за претърпени от потребителя вреди, и когато е уместно – до намаляване на цената или прекратяване на договора.
Полезни съвети
Първо. Уверете се, че цената е коректно обявена. Ако пазарувате в евро или друга валута, направете сметката си предварително. Вижте в другите сайтове дали няма да намерите по-евтино телевизора или тостера, който сте си избрали.
Второ. Проверете за скрити такси – например за валутен превод, за доставка, за опаковане.
Трето. Проверете за достатъчно надеждни доказателства, че стоките са безопасни – и това важи не само за материала, от който са изработени детските играчки, но и за вашите дрехи или купата за храна на кучето.
Четвърто. Прочетете общите условия - важно е да сте наясно със срока за доставка (обикновено заради „черния“ петък той е по-дълъг от нормалното), както и за условията за връщане на продукта, ако не ви хареса или си промените решението.
Пето. Знайте своите права, но и задължения! Предварителната проверка и повишено внимание могат да бъдат началото на една добра инвестиция за деня на големите покупки. Ако решите, че ще връщате стоката, тя не трябва да бъде ползвана и е необходимо да осигурите безопасното й пристигане обратно при търговеца.
Шесто. „Черният“ петък е любим за хиляди потребители повод да си купят нова бяла или черна техника. Не забравяйте, че в сила влязоха новите енергийни етикети, които ще ви насочат кои уреди са най-ефективни и икономични.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous