Европейската комисия е заявила готовност да предприеме мерки срещу геоблокирането чрез две законодателни предложения през май и юни месец. Геоблокирането е феномен, при който търговци или доставчици поставят изкуствени бариери пред потребителите от ЕС, така че да възпрепятстват достъпа им до техните стоки и услуги.
Първото предложение ще бъде насочено към преодоляването на геоблокирането в сферата на електронната търговия, когато например след като са проверили цените в чуждестранен сайт, потребителите биват пренасочени към националния сайт на същия търговец или когато търговецът неоснователно откаже да достави даден продукт до държавата, в която пребивава потребителят. Второто законодателно предложение ще е посветено на въпроса, как да бъде улеснен достъпът на потребителите до аудио-визуално съдържание като филми и спортни предавания, когато потребителят се намира в държава, различна от тази, в която функционира сайтът.
В рамките на европейския единен пазар, когато пазаруваме в магазин на улицата, ние никога не бихме се съгласили да покажем личната си карта или да платим различна цена за един хляб, само защото сме от различна националност. За съжаление, това се случва твърде често онлайн.
Наскоро проведено проучване на Комисията показва, че 38% от участвалите търговците на дребно събират информация от потребителите, която после използват за геоблокиране. 68% от доставчиците на цифрово съдържание ограничават достъпа на потребители от други държави-членки, докато 59 % посочват, че са задължени с договор от доставчиците да блокират достъпа.