Статия
Смяна на личния лекар
До 30 юни здравноосигурените граждани в България имат възможност да сменят личния си лекар. По закон тази смяна може да се извърши два пъти в годината: от 1 до 30 юни и от 1 до 31 декември. Освен в тези периоди, можете да смените личния си лекар по всяко време в конкретно определени случаи:
- ако се преместите да живеете в друг град;
- смените адреса си по лична карта;
- ако досегашният ви личен лекар прекрати практиката си или договора си с НЗОК, или бъде трайно възпрепятстван да оказва медицинска помощ.
Как да избера нов лекар?
Справка за общопрактикуващите лекари, сключили договор с НЗОК, може да направите на сайта на НЗОК - рубрика „За граждани“ - меню „Електронни услуги“ - линк „Търсене на договорни партньори и дейности“ - подлинк „Общопрактикуващи лекари“. Има възможност за избор на област и населено място. Може да потърсите и РЗОК (координатите им са публикувани в рубрика „Контакти“ на сайта на НЗОК - www.nhif.bg), където оказват съдействие на обърнали се към тях здравноосигурени лица при избора на нов лекар и им предоставят информация за общопрактикуващите лекари, които са сключили договор с НЗОК в съответния здравен район.
Имате избор за начина на смяната на лекаря:
- Като отидете лично при новоизбрания лекар със здравната си книжка. Той трябва да попълни данните си в нея и да ви включи в списъка си с пациенти.
- Онлайн – трябва да попълните формуляр за смяна (регистрационна форма за постоянен избор), като влезете в интернет страницата на НЗОК и от собственото си лично електронно здравно досие да отворите меню „Избор на личен лекар“, откъдето да осъществите избора си чрез регистрационната форма за избор. Документът, подаван по електронен път, трябва да се подпише с електронен подпис! От своя страна, новоизбраният личен лекар трябва да попълни своите лични данни и тези на практиката, в която работи. Актуализираните данни се нанасят в здравноосигурителната книжка, която остава за съхранение у вас, а номерът ѝ се вписва в регистрационната форма за постоянен избор.
Регистрационен формуляр за постоянен избор на личен лекар може да изтеглите и разпечатате от сайта на НЗОК - меню „За гражданите“ - линк „Регистрационни форми за избор на общопрактикуващ лекар“. Повече информация ще получите на Facebook страницата на НЗОК или на телефон 0800 14 800.
На дневен ред – здравното досие
Все по-често на потребителите се налага да ползват здравното си досие, което съдържа цялата информация за вашето състояние, лечение, прегледи, диагнози и т.н. Дори и за контрол! Наш читател се оплака, че при първо и единствено посещение при личния лекар е бил диспансеризиран. Без да знае и без да бъде уведомен от личния лекар за последиците, правата му, както и „правата“ на лекаря. Такива случаи могат веднага да се разберат от здравното досие и да се „коригира“ решението на лекаря. Как да получим, обаче, здравото си досие?
За да влезете в здравното си досие през портала на НЗОК, първо трябва да бъдете здравноосигурен. Направете тези стъпки:
- Влизате в страницата на е-услуга за граждани: Преглед на досие от здравноосигурените лица
- Избирате "Вход с уникален код за достъп" /УКД/ или "Вход с цифров сертификат" (личен електронен подпис);
- попълва се УКД и ЕГН, ЛНЧ или служебен номер от НАП - в малкия прозорец се попълват контролните думи;
- Вече можете да разгледате здравното си досие;
- В меню "Пациентска информация" са описани всички медицински и дентални дейности, отчетени и заплатени за вас от НЗОК.
- Вдясно в прозореца можете да въведете ЕГН на детето, на което сте избрали личен лекар, за да прегледате дейностите, отчетени и заплатени от НЗОК за него.
Ако откриете нередности, можете да подадете писмен сигнал в районната здравноосигурителна каса или в НЗОК – 1407 София, ул. „Кричим“ 1.
Уникален код за достъп (УКД)
Електронните услуги стават все по-разпространени и ще стават още повече с развитието на електронното правителство. За да не попаднете в един момент в „небрано лозе“ и да се чудите как да си решите здравния проблем, ви съветваме да отделите малко време, за да се запознаете с нововъведенията. Например, преди да „хвърлите“ поглед на здравното си досие, ви остава една крачка – Уникалният код за достъп УКД. Той ви позволява:
- Да проверите здравното си досие! При всяко установено несъответствие между написаното в досието и реално получената от вас медицинска помощ сигнализирайте НЗОК/РЗОК!
- Да упражните правото си да контролирате как се харчат парите от вашите здравноосигурителни вноски.
- Ако желаете да бъдете известени за всяко настъпило медицинско или дентално събитие (преглед при личния лекар или при зъболекар, както и за лечение в болница), включително и за децата ви до 18-годишна възраст или за лицата, на които сте настойници, ще бъдете информирани чрез посочен от вас имейл. За да имате достъп до електронното досие на вашите деца, трябва вие да сте родителят, направил избор на личен лекар за тях.
- Достъпа до здравното досие можете да осъществите и чрез личен електронен подпис.
Откъде да получите своя уникален номер? Идете до която и да е районна здравноосигурителна каса и срещу личната си карта ще получите за няколко минути вашия номер. Съветваме ви, пазете го, защото ще ви трябва при много поводи.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous