Статия
Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
От администрацията на Омбудсмана на Р България съобщиха, че в последните седмици са се увеличили рязко подадените сигнали и жалби от граждани, породени преди всичко от несъгласията на потребителите със завишените цени на услугите на телекомите и новата система за таксуване на градския транспорт в София. Това е повод да ви напомним при какви случаи и с какво могат да ви помогнат националният и европейският омбудсмани, как да потърсите помощ и подадете жалба по конкретен проблем. Освен Омбудсмана на Р България, в помощ на потребителите са избрани омбудсмани на София, на „Топлофикация София“ и други градове на страната.
Кой е той?
Омбудсманът на Република България е висш независим конституционен орган, който се избира от Народното събрание за срок от пет години. Той е застъпник за правата на хората и пазител на обществения интерес. Омбудсманът се застъпва с предвидените в Закона за омбудсмана средства, когато с действие или бездействие се засягат или нарушават правата и свободите на гражданите от държавните и общинските органи и техните администрации, както и от лицата, на които е възложено да предоставят обществени услуги. Той може да ви помогне, ако искате да подадете жалба или сигнал срещу работата на:
- държавните и общинските органи и техните администрации;
- лицата, които предоставят обществени услуги, като например топлофикационни, електроснабдителни, телекомуникационни, ВиК услуги, образование, здравеопазване и др.;
- администрацията на съдебната власт – например, когато неоправдано се забавят съдебни производства.
Жалби и сигнали до омбудсмана могат да подават всички физически лица без разлика на гражданство, пол, религиозни убеждения, политическа принадлежност.
Как мога да се обърна към омбудсмана?
Жалбите и сигналите до омбудсмана са в напълно свободна форма, стига разбираемо да са изложени оплакванията и да са посочени правата, които са нарушени. Вие можете да се обръщате към него по следните начини:
- Лично, в неговата приемна в София, ул. “Георг Вашингтон” 22;
- По пощата на адрес: София 1000, ул. “Георг Вашингтон” 22;
- По телефона на номер: 02/8106 955 или 02/9809 510;
- По факса на номер: 02/8106 963;
- По електронната поща на адрес: [email protected]
- Чрез интернет страницата на омбудсмана - https://ombudsman.bg/
Разглеждането на жалби на граждани е освободено от такси.
Европейският омбудсман
Разглежда жалби за лошо управление срещу институциите или останалите органи на ЕС. Те могат да бъдат подавани от граждани или постоянно пребиваващи в страните от ЕС. Омбудсманът разглежда случаи на различни видове лошо управление, например:
- неправомерно поведение,
- дискриминация,
- злоупотреба с власт,
- липса на информация или отказ за предоставяне на информация,
- ненужно забавяне,
- неправилни процедури.
Службата на омбудсмана започва разследвания след получаването на жалба или по собствена инициатива. Тя е независим орган и не получава нареждания от правителства или други организации. Възможно е омбудсманът да разреши вашия проблем, като просто информира съответната институция. Ако това не е достатъчно, той полага всички усилия за постигане на решение по взаимно съгласие. Ако не бъде постигнато подобно решение, омбудсманът може да отправи препоръки към институцията. Ако тя не приеме препоръките, омбудсманът може да изготви специален доклад до Европейския парламент, който трябва да предприеме подходящи действия.
Омбудсманът и вие
Ако не сте доволни от институция, орган, служба или агенция на ЕС, първо трябва да ѝ дадете възможност да поправи положението. Ако не постигнете успех по този начин, можете да подадете в рамките на 2 години от датата, на която сте научили за проблема. Необходимо е ясно да посочите кой сте, от коя институция или орган се оплаквате и защо. Можете да поискате жалбата ви да остане поверителна. Ако омбудсманът не може да разгледа жалбата ви, той ще ви информира кои други органи биха могли да ви помогнат. Научете повече и при нужда подайте жалба: https://www.ombudsman.europa.eu/bg/home/.
„Топлофикация София“
Е може би организацията, която поражда най-много сигнали и жалби от потребители. Преди дни нейна абонатка се обърна към социалните мрежи с „горещия“ въпрос кой може да й помогне в нерешен казус, тъй като от никъде не е получила помощ.
Обществените посредници на “Топлофикация София” ЕАД са избрани от Столичния общински съвет да разглеждат жалби, сигнали и предложения на потребителите, да разясняват правата и задълженията им във връзка с предоставяните услуги от „Топлофикация София“ ЕАД и във връзка с възникнали спорове с дружеството. С тях можете да се свържете чрез: София 1680, ж.к. „Борово“, бул. „Ген. Стефан Тошев“ 26, бл. 223А, магазин 3, e-mail: [email protected], www.ombudsmantoplofikacia.simplesite.com
тел. 02 878 18 18, 0876 940 813.
Обществените посредници разглеждат жалби, сигнали и предложения на граждани във връзка с предоставяните услуги от „Топлофикация София“ ЕАД; разясняват правата и задълженията на гражданите във връзка с предоставяните услуги от „Топлофикация София“ и във връзка с възникнали спорове с дружеството; извършват помирителни услуги чрез посредничество между „Топлофикация София“ и граждани за преодоляване на противоречията и споровете между тях и примиряване на позициите им; отправят предложения и препоръки до ръководството на Столичния общински съвет и „Топлофикация София“ ЕАД за повишаване ефективността на работата на „Топлофикация София“; съдействат за подобряване на комуникацията между дружеството и потребителите и др.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous