Статия
Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
Наскоро постъпиха при нас сигнали от потребители, които са закупили продукти на презентация и след като са се опитали да се откажат от продуктите, търговецът им е отказал с твърдението: „Договорът е сключен в търговски обект“. Така търговецът нарушил правото на отказ на потребителите и ги е увредил. Били поканени по телефона от учтива жена, която обещала, че ще има безплатни награди – смарт часовник. Жената умело избягвала да сподели името на компанията.
Потребителите не са знаели, че залата, в която са ги поканили е била търговски обект, защото не приличала на такъв – липсвали разпознаваеми знаци, табели и лога на продавача. Търговецът по-късно твърди, че потребителите са закупили продуктите в търговски обект и не могат да се откажат от тях.
След сигнал до Столична община се извърши проверка, която установи, че към момента на продажбата на уредите, търговският обект не е бил регистриран в общината и съответно липсвал в регистъра на търговските обекти на Столична община. В този регистър се води информация за основните данни на търговеца, адрес и вид на търговския обект (хранителен, нехранителен), име и телефон на лицето, отговорно за търговския обект, също така работно време и часове за зареждане на обекта.
В Столична община действа Наредба за реда и условията за извършване на търговска дейност, която има за цел да се осигури защита на потребителите. За осъществяване на тази цел се създава информационен масив с данните за търговски обекти на търговците, за да може да се упражнява контрол. Информацията обаче служи само за ползване от администрацията на общината, което не е от полза за потребителите.
Нашето предложение
Ако регистърът е публичен, потребителите могат да направят предварително проверка по адрес дали се помещават търговци или не на съответното място. Тази предварителна информация би ги предпазила от подобни нелоялни практики, които в последната година зачестяват.
Позитивите от публичността на регистъра за търговски обекти са в различни посоки. Достъпността на информацията за търговските обекти на търговците ще позволи на потребителите да могат да упражняват по-добре своето право на рекламация и ще възпира търговците да закриват търговски обекти без да информират потребителите къде се преместват. Удобството да се свързват потребителите с търговците е двустранно и е полезно, както за разпознаваемост, така и за защита от нелоялни практики.
Принципно един търговски обект има за цел да привлече възможно най-много клиенти и всяка публичност би била от полза за търговското дружество, следователно от гледна точка на търговците е позитивен ход напред този регистър да бъде публичен. Търговци, които не желаят публичност, будят подозрение и в практиката ни от близо две десетилетия показва, че такива търговци често нарушават правата на потребителите. Публичността на този регистър ще овласти потребителите със знание и ще допринесе за защита от недобросъвестни търговци.
В Активни потребители вярваме, че това е едно малко парче от цялостния пъзел за една София, която защитава потребителите и дава преимущество на светлите похвати в гражданско-търговския оборот. За целта отправихме писмо-предложение до новия кмет на Столична община – г-н Васил Терзиев.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous