Статия
Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
На 18 юни 2019 г. Съдът на Европейския съюз се произнесе, че таксата, събирана за германска винетка за ползването на федералните пътища от леки автомобили с регистрация извън Германия противоречи на правото на Съюза.
Предмет на делото
Австрия предяви пред Съда на ЕС иск за установяване на неизпълнение на задължения, насочен срещу Германия (дело C-591/17), във връзка с въведената от нея през 2015 г. правна уредба за събирането на такса за ползване от леките автомобили на федералните пътища. Посредством тази такса Германия възнамерява да премине частично от система на финансиране чрез данък към система на финансиране, основана на принципите „ползвателят плаща“ и „замърсителят плаща“.
Всеки собственик на регистрирано в Германия превозно средство следва да заплаща таксата под формата на годишна винетка с максимален размер от 130 евро. За регистрираните в чужбина превозни средства таксата следва да се заплаща (от собственика или водача) само при ползване на автомагистралите. За тези случаи са предвидени винетки за десет дни (между 2,50 и 25 евро), два месеца (между 7 и 50 евро) или една година (не повече от 130 евро).
Успоредно с това Германия е предвидила, че след събирането на таксата за ползване на инфраструктурите собствениците на регистрирани в Германия превозни средства ще се ползват от освобождаване от данъка върху моторните превозни средства в размер, който е най-малкото равен на размера на таксата, която е трябвало да заплатят.
Като вносител на иска, Австрия счита, че съвместното действие на таксата за ползване на инфраструктурите и освобождаването от данъка върху моторните превозни средства за регистрираните в Германия превозни средства противоречат на правото на Съюза, по-специално на забраната за дискриминация на основание гражданство.
Мотиви на съда
Държавите членки могат да изменят системата за финансиране на своите пътни инфраструктури, като заменят система на финансиране чрез данък със система на финансиране от всички ползватели, включително собствениците и водачите на превозни средства, регистрирани в други държави членки, които ползват тези инфраструктури, за да може всички тези ползватели да допринасят справедливо и пропорционално за посоченото финансиране. Това изменение обаче, според съда трябва да бъде в съответствие с правото на Съюза, включително с принципа за недопускане на дискриминация, което не е така в конкретния случай.
Относно принципа на свободното движение на стоки, Съдът констатира, че спорните мерки (въведената такса) могат да възпрепятстват достъпа до германския пазар на стоки с произход от други държави членки. Всъщност, таксата за ползване на инфраструктурите, която се отнася на практика само за превозните средства, с които се превозват тези стоки, може да доведе до увеличаване на транспортните разходи и оттук на цената на посочените стоки, като по този начин се засяга тяхната конкурентоспособност.
Относно принципа на свободното предоставяне на услуги, Съдът констатира, че спорните мерки могат да възпрепятстват достъпа до германския пазар на доставчиците и получателите на услуги с произход от друга държава членка. Вследствие на освобождаването от данъка върху моторните превозни средства таксата за ползване на инфраструктурите може да доведе до увеличаване на разходите за услуги, предоставяни от тези доставчици в Германия, или до увеличаване на разходите за посочените получатели с оглед на пътуването им до тази държава членка, за да получат съответна услуга.
Съдебно решение
Съдът констатира, че таксата за ползване на инфраструктурите, съчетана с освобождаването от данъка върху регистрираните в Германия МПС, представлява непряка дискриминация на основание гражданство и нарушение на принципите на свободно движение на стоки и на свободно предоставяне на услуги.
Що се отнася до забраната за дискриминация на основание гражданство, Съдът констатира, че освобождаването от данъка върху регистрираните в Германия МПС води до пълно компенсиране на платената от тях такса за ползване на инфраструктурите, така че икономическата тежест на тази такса се носи на практика само от собствениците и водачите на превозни средства, регистрирани в други държави членки.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous