Статия
Готови за потребитеслко право
Какво представлява проектът?
Готови за потребителското право /Consumer Law Ready/ е специализирана програма, насочена към малките и средни предприятия (МСП), която улеснява тяхното разбиране и прилагане на актуалните изисквания в законодателството на ЕС и националните правни норми за защита на потребителите. Проектът е финансиран от Европейската комисия и се осъществява от Eurochambres – Търговската камара в Брюксел, съвместно с BEUC (Европейската потребителска организация) и SMEunited – Европейската асоциация за занаяти и МСП.
Какво представлява обучението?
То е част от единствената програма, предлагаща обучение по потребителската тематика в ЕС за малки и средни предприятия (МСП) в цяла Европа. В България обучителната програма се изпълнява от Българска национална асоциация Активни потребители.
Consumer Law Ready е експертна обучителна програма за малки и средни предприятия (МСП), помагаща им да разберат и спазват най-новото законодателство на ЕС и националната правна уредба по въпросите на потребителите. Програмата набляга предимно на договори на национално ниво и прилежащото актуално законодателство, но също така включва и указания по отношение на трансграничните договори.
Какво съдържа учебният план?
Учебният план е разработен и периодично актуализиран от специалисти в сферата и разглежда изключително детайлно 5 информационни модула, покриващи основни права и задължения, които всеки търговец трябва да познава и прилага, както при онлайн търговия, така и във физически обекти. Модулите са както следва:
- Изисквания за предоставяне на преддоговорна информация- Каква информация трябва да предоставите на потребителя, преди да продадете продукт или услуга?
- Право на отказ- Може ли потребителят да Ви върне продукт, след като го е купил и получил и при какви условия?
- Права на потребителите и гаранции- Какви са задълженията Ви като търговец, ако продуктът, който сте продали, спре да работи?
- Нелоялни търговски практики и условия в договорите- Кои практики нямате право да използвате, когато рекламирате продуктите или услугите си? Какви договорни условия не може да използвате?
- Алтернативно решаване на спорове (АРС) и онлайн решаване на спорове (ОРС)- Ако с клиент имате разногласия, може ли да направите нещо, вместо да завеждате съдебно дело?
Съдържанието в детайли
Обучителният модул "Изисквания за предоставяне на преддоговорна информация" се фокусира върху задълженията на търговците да предоставят ясна и точна информация на потребителите преди сключване на договор. Това е ключово изискване на европейското законодателство, целящо да защити правата на потребителите и да им позволи да вземат информирани решения за покупка. Модулът обхваща теми като определението за "потребител", видовете потребителски договори, конкретните данни, които трябва да бъдат предоставени на потребителите, езика на информацията, начините за предоставянето й и потенциалните правни последици от неизпълнение на изискванията. Целта е да се помогне на търговците да разберат и спазват законодателството в областта на потребителското право, като по този начин изградят доверие у клиентите си и избегнат потенциални правни спорове. Важно е да се отбележи, че конкретните изисквания могат да варират в зависимост от вида на продукта или услугата, както и от държавата членка, в която се извършва търговията.
„Право на отказ“ разглежда ключовите аспекти при потребителски договори, особено при дистанционни продажби и сделки извън търговски обект. Модулът акцентира върху важността на правото на отказ, уточнява кога и как то може да се упражни. Подчертават се правата на потребителите, изключенията от правото на отказ и задължението на търговците да информират клиентите. Включени са също условията за изчисляване на срока за отказ и последиците от него, както и санкции за търговци, които не спазват правилата.
"Права на потребителите и гаранции" предоставя подробна информация за правата на потребителите и гаранциите, които се прилагат при продажба на стоки и услуги в Европейския съюз. Той обхваща както общите принципи, така и специфичните правила, които се отнасят до различни видове стоки и услуги. Модулът обяснява обхвата на прилагане на правилата, разграничава законовата и търговската гаранция, описва правата на потребителите при липса на съответствие, обяснява отговорността на търговеца, разглежда специфичните правила за трансгранични продажби и представя новата директива за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги. Целта на модула е да помогне на търговците да разберат и спазват законодателството в областта на правата на потребителите, като по този начин избегнат потенциални правни спорове и защитят репутацията си. Модулът отговаря на важни въпроси като видовете гаранции, правата на потребителя при дефектна стока, отговорността за липса на съответствие и последствията от нарушаване на правилата
Модулът "Нелоялни търговски практики и условия в договорите" обяснява правилата, които предпазват потребителите от нечестни търговски практики. Целта е да се гарантира, че потребителите вземат информирани и доброволни решения при покупка. Модулът обхваща широк кръг от теми, включително забранени практики като заблуждаваща реклама и агресивни продажби, както и неравноправни клаузи в договорите, които ограничават правата на потребителите. Особено внимание се отделя на трансграничните продажби и на необходимостта да се спазват стандартите за защита на потребителите във всички държави членки на ЕС. Неспазването на тези правила може да доведе до правни последици за търговците.
„Алтернативно решаване на спорове (АРС) и онлайн решаване на спорове (ОРС)“ включва преглед на различни методи като медиация и арбитраж, които се осъществяват с помощта на неутрална трета страна. Онлайн решаването на спорове (ОРС) е специална форма на АРС, предназначена за спорове в електронната търговия. Модулът разглежда именно тези понятия и прилежащите към тях стандарти, модели и задължения.
Какво ще получите?
- Получавате удостоверение за обучител по потребителско право, акредитирано от Европейската комисия;
- Чрез нашия форум ставате част от една голяма общност на МСП;.
- Работите по свой график – провеждате курс онлайн или посещавате местни обучителни занятия във вашия район;
- Придобивате важни знания за потребителското право, които ви помагат да съобразите в по-голяма степен своя бизнес с него, така че да бъде в по-голяма полза на потребителите;
- Получавате подкрепа и съвети във връзка с ваши професионални запитвания по потребителски въпроси, докато провеждате обучението си, или разглеждате нашите често задавани въпроси;
- Научавате как да се справяте по подходящ начин с жалби на клиенти и обезщетения.
Повече информация и форма за регистрация за участие в програмата ще намерите на адрес:
https://www.consumerlawready.eu/bg/SME/local-courses
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous