Статия
Европейски потребителски център - вече и в България
През месец февруари 2008 г. в София се откри Европейският потребителски център. Европейски потребителски центрове има във всички европейски страни. Центровете са създадени от Европейската комисия и държавите членки на Европейския съюз. В България той ще се администрира от Комисията за защита на потребителите.
Функциите на тези центрове са да предоставят информация и да помагат при решаване на спорове относно продукти, закупени в друга страна членка на ЕС. Какво по-конкретно върши европейският център:
1. Предоставя информация на потребителите – изпълнява два типа дейности:
- проактивни дейности – центъра разпространява информация, чрез листовки, публикации във вестници, радио и телевизия, интернет, търговски панаири, организирани събития, семинари и др.
- реактивни дейности – откликва и на запитвания от страна на отделни потребители или потребителски сдружения или други организации. По принцип такъв вид информация се предоставя безплатно, освен ако не предполага много големи административни разноски като пощенски или телефонни разходи. Центърът може също да изисква заплащане за предоставяне на информация, която не е била получена безплатно от Европейската комисия.
2. Оказват съдействие на потребителите – при поискване центърът оказва подходящо съдействие на всеки потребител, който има проблем породен от сделка с трансграничен характер. То ги информира за стъпките и процедурите и времевите ограничения, с които трябва да се съобразяват. Когато е възможно споровете се разрешават приоритетно по миролюбив начин. Оказването на съдействие поначало е безплатно, но гишетата си запазват правото да изискват заплащане за някои допълнителни разходи, които могат да възникнат в хода на процедурата.
3. Подпомагат разрешаването на трансгранични спорове – когато потребителският спор е трансграничен /т.е. въвлечени са две страни с регистрация в различни страни членки/, центърът ще подпомогне потребителя да предприеме нужните стъпки или
където е подходящо, ще се свърже с търговеца или с друг потребителски център, за да разреши проблема ефективно. В случаите, когато не може да се разреши с тези средства или потребителят предпочита извънсъдебна форма на съдействие, може да се използва извънсъдебно разрешаване на спор като оплакването се препраща на подходящата клийринг хаус /EEJNet/ или FIN-Net.
На първо време се очаква центърът да бъде по-посещаван повече от чужденци, защото България като туристическа дестинация привлича много европейски туристи. Българските граждани, от своя страна, все още не пътуват толкова много, колкото останалите европейци, и също така не пазаруват толкова много в чужбина. Тази тенденция естествено предстои да се промени.
За контакти:
София 1000
ул. “Бачо Киро” 14
тел. +359/ 298 676 72
факс. +359/ 298 755 08
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous