• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

Посетете нашия Форум

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • COVID 19
    • Как да избираме дезинфектант
    • Какъв дезинфектант - течност/спрей или гел
    • Как да разпознаем истинските дезинфектанти
    • Дезинфекция в търговските обекти. Какво трябва да знаем?
    • Кога да използваме ръкавици за предпазване от коронавируса
    • Какво да правим при отменено или отложено събитие бъде заради пандемията от COVID-19
    • Как да постъпим при отменено или отложено туристическо пътуване поради Коронавирус
    • COVID-19: полезни ли са пулсовите оксиметри
    • Здравният съюз и поуките от COVID-19
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Избор на климатик
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги

    • Транспорт

    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2022
    • Бюлетин Активни Потребители 2023
  • Статии

  • Тест

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Услуги > Транспорт > Статии > Биодизелът – алтернативното гориво

Още по темата:

В полза на потребителите

Софийските таксита отново уговарят картел с общината

Защита на пазара

Статия

Биодизелът – алтернативното гориво

14/09/2006
Tweet
photo

Плюсовете му са както технически, така и екологични

От години учени и инженери правят опити да намерят алтернатива на основните видове горива. Автомобилните компании харчат милиони долари за най-различни проекти – от хибриди (двигател с вътрешно горене, подпомаган от електромотор), возила с горивни клетки, соларомобили до биодизел.
Биодизелът все повече се превръща в хит и много компании с нюх не искат да пропуснат този доходоносен пазар на бъдещето. Предимствата му са безспорни както от техническа гледна точка, така и от екологична. Голямото му преимущество пред останалите горива е, че суровините от които се добива са обновяеми и неизчерпаеми. Това са екстракти от маслодобивни растения като соя, слънчоглед, рапица, палмови плодове, кокос, царевица, ленено и памучно семе, които се смесват с метанол. По този начин се оползвотворят селскостопански излишъци и се стимулира развитието на запуснати земеделски райони.
Биодизелът безспорно е по-екологичен от бензина и дизела. При изгарянето му драстично намаляват емисиите на изгорели газове и най-вече на въглероден двуокис. Освен това при използването на горивото се намалява риска от ракови заболявания и на увреждания на плода при бременни. Друг плюс е, че горивото е екологично за съхранение и е безопасно, защото има висока температура на запалване. Техническата му структура е сходна с тази на цената (дизелово гориво).
Една от причините светът да обръща очи към биодизелът е намаляването на залежите от петрол и природен газ.  Нефтът, който се добива от района на Северно море ще стигне за още десетина години, а на природния газ – за около 20 години при сегашните темпове на експлоатация на залежите. 78 на сто от петролните кладенци и 39 на сто от газта са в райони на ОПЕК, предимно в Близкия изток. Тласък за развитието на масовото производство на биодизел предизвика и войната в Персийския залив, по време на която цените на горивата на световния пазар достигнаха своя пик.

Цената на биодизела е по-висока от тази на нефтения дизел, зависи от суровината и от това как се обработва. В момента в целия свят се продават около 900 хиляди тона биодизел, като 850 хиляди са в Европа и 50 хиляди в САЩ. Най-големият производител е Германия с около 400 000 тона, следвана от Франция – 330 000 и Италия – 75 000 т.

Германия държи първенството и по продажби на биодизел. През м.г. в страната са били изтъргувани кръгло 350 000 тона гориво. От тях 100 хиляди е трябвало да бъдат внесени от Италия, Франция и Белгия, тъй като производството в Германия не е било достатъчно. Пет са били фабриките за производство на биодизел, а през следващите години се очаква да се удвои броя на предприятията, където ще се произвежда горивото. Магдебург също е включен в програмата. Само в Саксония-Анхалт през 2001 г. е имало 23 бензионостанции с колонки за гориво, добито от рапица. Цената му е била 1,50 DM.
Според експерти средно около 5 на сто от всички нужди за дизелово гориво ще бъдат покривани от биодизел. Според нарочни разчети от 1 хектар, засят с рапица, се добива 1 тон биодизел. От 2003 г. пък Германия произвежда 1 млн. т биодизел, но за експорт на гориво не може да се мисли, уточняват експерти. Биодизелът не е натоварен с данъци за горивата. Държавата е освободила този продукт от налози за горивата и по този начин то става по-конкурентноспособно и способства за развитието на местното производство. Горивото е подходящо за всички дизелови мотори. Използват го автобусите от градския транспорт, леки автомобили и дори трактори и други селскостопански машини.

У нас въпросът също е в полезрението на различни инстанции.
Не един от семинарите по проблемите на биодизела като перспектива за екологично земеделие и заместител на бензина и дизела бе лансирано мнението, че България има потенциал да произвежда горивото, тъй като е селскостопанска страна. Значително по-лесен е въпросът с продажбите му, като могат да се направят заявки от Столична община например, под чиято шапка се намира голяма фирма като "Градски транспорт". Може да се мисли и за колонки за биодизел по големите бензиностанции.

Дизеловите двигатели не се нуждаят от особено големи промени
за работа с новото гориво. Производителите на автомобили осигуряват гаранция и на автомобили, които работят на биодизел. На някои от двигателите се поставят подгреватели, тъй като това гориво има тенденцията да се "слепва" при по-ниски температури и да образува бучки. По тази причина и при студено време двигателите се пускат с обикновено дизелово гориво. За съжаление още няма гаранция, че всички производители на биодизел ще дадат на купувачите високо качество от своя продукт.
Производството на биодизел поставя въпроси, като например въздействието на цилиндровата група при изгарянето му. Смята се, че все още има проблеми, повишаващи износването на буталните пръстени.

Съвети при работа с биодизел:

  • Сменяйте филтъра след 2 зареждания с горивото, за да се разтварят утайките на дизела
  • Обърнете внимание маркучите и гумени уплътнения, защото стават частично неустойчиви
  • Избягвайте контакт между биодизел и лак
  • Първо сменяйте маслото, а след това зареждайте с биодизел, защото е възможно неизгоряло гориво да попадне в моторното масло


Области на приложение на биодизела
:

  • лесничейства
  • водозащитни зони
  • природни паркове
  • райони за туризъм
  • ски писти
  • рудници
  • водоеми, корабоплаване – вътрешно и брегово
  • общини, загрижени за околната среда
  • урбанистични центрове
  • селскостопански райони
Tweet

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia