Статия
Права на пътниците с автобус
Пътниците ще имат повече права от 2013 година, когато в сила влиза нов регламент
Тази година Европейският парламент одобри нов Регламент за правата на пътниците с автобус. Той ще се прилага за пътуване на дълги разстояния (над 250 километра) и ще влезе в сила през пролетта на 2013 година.
Съгласно новите правила, при закъснение на заминаването от над 2 часа, операторите трябва да предложат пренасочване до крайното местоназначение без допълнително заплащане или да възстановят на потребителя цената на билета. За повредени или загубени багажи компаниите ще дължат обезщетение до 1200 евро.
В случай на отмяна или закъснение с повече от 120 минути, както и при дублиране на места, автобусната компания трябва да предложи на пътниците избор между продължаване на пътуването или пренасочване до крайното местоназначение без допълнително заплащане, или възстановяване на цената на билета. Ако превозвачът не предложи този избор, пътниците имат право на обезщетение в размер на 50% от цената на билета в допълнение към възстановяването на платената сума. Автобусната компания трябва да изплати обезщетението в рамките на един месец след подаване на иска.
При закъснение на заминаването с повече от 90 минути превозвачът трябва да предложи на пътниците безплатно закуски, храна или напитки. При прекъсване на пътуването, произшествие или закъснение, което налага да се пренощува на място, автобусната компания трябва да поеме и до две нощувки (на стойност до 80 евро на нощ).
Горепосочените правила няма да важат за случаи, когато автобусните оператори са възпрепятствани да извършат безопасно пътуване поради лоши атмосферни условия или природни бедствия (т.нар. форсмажорни обстоятелства).
За да се позволи на по-малките оператори да се приспособят към новите изисквания, Парламентът предоставя на държавите членки възможност да ги освободят от задължението да спазват регламента за четири години (с възможност за еднократно продължаване).
Задължения
на превозвача
• Въвеждане на задължение за превозвача, при необходимост и при случаи на отмяна на пътуването, да осигури две нощувки в хотел на пътниците, които не могат да бъдат превозени, за максимална стойност до 80 EUR на вечер, освен в случай на тежки метеорологични условия и мащабни природни бедствия.
• Предоставяне на пътническата информация преди и по време на пътуването, както и предоставяне на обща информация за техните права на терминалите и онлайн.
• Създаване на механизми за разглеждане на оплакванията от страна на превозвача, достъпни за всички пътници.
|
Права на потребителите :
• Защита на пътниците в случай на смърт, телесна повреда, загуба или щета, причинени от пътнотранспортно произшествие (максимум 220 000 EUR на пътник и 1 200 EUR за багаж).
• Безплатна специфична помощ за лицата с увреждания и с намалена подвижност, а при необходимост - и на безплатен транспорт за придружаващото лице.
• Право на възстановяване на стойността на билетите или пренасочване по друг маршрут в случай на дублиране на резервации, при отмяна на пътуването или при закъснение с повече от 120 минути.
• Адекватна помощ (закуски, храна и освежителни напитки) в случай на отмяна на пътуването или при закъснение с повече от 90 минути, когато продължителността на пътуването е повече от три часа.
• Обезщетение до 50% от цената на билета при закъснение от повече от 120 минути след предвидения час на заминаване, отмяна на пътуването и когато превозвачът не осигури на пътника нито възможност за пренасочване по друг маршрут, нито възстановяване на стойността на билета
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 5 общо )
anonymous
Какви са моите права, ако по време на пътуването автобусът се разваля и престояваме на полето 4 часа?
Написан на: 27/05/2013 20:30 Докладвай този коментар
Boogy
"В случай на отмяна или закъснение с повече от 120 минути, както и при дублиране на места, автобусната компания трябва да предложи на пътниците избор между продължаване на пътуването или пренасочване до крайното местоназначение без допълнително заплащане, или възстановяване на цената на билета. Ако превозвачът не предложи този избор, пътниците имат право на обезщетение в размер на 50% от цената на билета в допълнение към възстановяването на платената сума. Автобусната компания трябва да изплати обезщетението в рамките на един месец след подаване на иска."
Ако компанията откаже обезщетение, пуснете жалба в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ - www.rta.government.bg
Написан на: 29/05/2013 12:50 Докладвай този коментар
anonymous
Здравейте,как да докажа ,че автобусът ми е закъснял с 2:30,при положение ,че на крайната бяхме само с един час закъснение,а аз го чаках 2:30?
Написан на: 05/07/2013 20:42 Докладвай този коментар
anonymous
Интересува ме какви са правата на пътуващ в случай, че се наложи да презавери билета си. При мен се получи така: закупен е двупосочен билет с фиксирани дати за пътуването. В едната посока е презаверен билета като се променя датата на пътуването. В случая се преиздава билет с нова дата за едната посока, датата за връщане не се променя. Наложи се да бъде променена и датата за връщане и компанията ми отказа презаверка под предлог, че вече е правена такава.ВЪПРОСЪТ МИ Е: ИМА ЛИ ПРАВО ПРЕВОЗВАЧА НА ТОЗИ ОТКАЗ СЛЕД КАТО НЕ Е ПРАВЕНА ПРЕЗАВЕРКА ЗА ОБРАТНАТА ПОСОКА, т.е. за връщането.
Написан на: 04/01/2014 14:09 Докладвай този коментар
DanielaN
Dnes sutrinta maika mi trugna ot Sofiq za Munhen s avtobus na UNION IVKONI. V Surbiq im se puka guma.Sled tova v Harvatska pregrqva dvigatelq na avtobusa I ne mogat da prodaljat. Shofiorite na avtobusa sa kazali na putnicite che se nalaga ot Bulgariq da doide da gi vzeme drug avtobus SLED 9 CHASA za da ptodaljat. V tozi sluchai kakvo obezshtetenie shte ima?
Написан на: 19/07/2014 22:41 Докладвай този коментар
anonymous