Статия
Продажби и гаранции
Купувате си последен модел смартфон и след няма и месец той започва непрестанно да се изключва, когато се опитвате да го използвате.
Какво трябва да направите, когато закупена стока не работи? Какви са правата ви?
Когато стоките се продават на потребителите, те трябва да отговарят на описанието и предназначението си и да притежават задоволително качество. Ако продуктът се рекламира, той трябва да отговаря на описанието от рекламата. Например гардероб рекламиран като буков не може да е направен от пресована дървесина.
Законова и търговска гаранция? Разлики
Законова гаранция
Законовата гаранция е предвидена в Закона за защита на потребителите. Тя възниква със самия факт на закупуване на стоката и не зависи от волята на търговеца. Той не може да я ограничава.
Според законовата гаранция, ако стоката не съответства на договора за покупко-продажба в рамките на 2 години потребителят може да направи рекламация на стоката пред търговеца при поява на дефект.
Договорът не е задължително да бъде писмен, договор е всяка покупка на стока.
За да има потребителят основание за предявяване на рекламация, несъответствието на стоката трябва да е било налице към момента на покупката, макар и на този етап да е било незабележимо за потребителя.
Всяко несъответствие, проявило се в рамките на 6 месеца от предаването на стоката се счита, че е съществувало в момента на покупката. След този срок потребителят трябва да докаже, че е налице несъответствие с договора.
Търговска гаранция
Предоставяне на търговска гаранция зависи изцяло от желанието и добрата воля на този, който я дава.
Търговската гаранция представлява задължение на продавача или на производителя към потребителя да възстанови заплатената цена, да замени или поправи стоката или да положи други грижи за нея, без това да е свързано с разходи за потребителя, когато потребителската стока не отговаря на обявените качества.
Търговската гаранция обвързва този, който я дава включително и в случаите, когато е обявена единствено чрез рекламно съобщение.
Търговската гаранция може да бъде само писмена! Всякакви устни обещания от търговеца са подвеждащи!
Какво непременно трябва да знаем, за да предявим успешна рекламация?
Рекламации
За много хора потребителската защита се асоциира с успешната рекламация при несполучлива покупка. Почти всеки е чувал как на запад потребителите заменят закупени стоки без никакви обяснения или си взимат парите обратно. Това наистина се случва, но не по силата на закони и правила, а благодарение на конкуренцията и желанието на търговците да привличат потребители. При нас ситуацията е малко по-различна - почти всяка рекламация на потребител се посреща с известна съпротива и затова, за да се гарантират основни потребителски права, са създадени стройни законови процедури за потребителските рекламации.
Основания за рекламация:
Потребителят има възможност да отправи рекламация винаги, но законово гарантирано право има само в два случая:
1. Когато е налице несъответствие с договора за продажба – т.нар. законова гаранция
2. Когато е настъпило някое от условията по предоставена търговска гаранция.
Във всички други случаи, като например, ако закупената стока не ни е по мярка или по вкуса, или представлява подарък, който не е подходящ – не можем да се позовем на законовото си право на рекламация. Това съвсем не означава, че не можем да върнем стоката в магазина, но това може да стане само по взаимно съгласие с търговеца или уговорка.
Подготовка за рекламация
-
Запознайте се с правата си по закон.
-
Ако имате такава възможност, изпробвайте стоката в магазина.
-
Прочетете условията на търговската гаранция (ако такава е предоставена).
-
Проучете репутацията на търговеца.
Срокове за рекламация
Рекламацията на потребителска стока може да се предяви до 2 години от доставката на стоката. Вече е обичайна практика да се предоставя търговска гаранция със срок, многократно по-дълъг. Например, при бойлерите е обичайно, да се предоставя гаранция достигаща до 10 години.
Към кого да се обърнем за рекламацията
Винаги отправяйте рекламацията си към търговеца.
Привеждане на стоката в съответствие с договора
Когато търговецът приеме рекламацията за основателна той трябва да ремонтира или замени стоката в рамките на 1 месец.
Разваляне на договора
Ако в рамките на 1 месец търговецът не съумее да приведе стоката в съответствие с договора за продажба (чрез ремонт или подмяна на стоката), вие можете да развалите договора и да поискате възстановяване на заплатената сума или да поискате намаляване на цената. Потребителят не може да претендира за намаляване или възстановяване на заплатената сума, ако търговецът се съгласи да извърши ремонт или да замени стоката.
Важно!
Всяко несъответствие, проявило се в рамките на 6 месеца от предаването на стоката се счита, че е съществувало в момента на предаването й.
|
Важно!
- Винаги имайте предвид, че за да се възползвате от правата си по Закона за защита на потребителите, трябва да сте закупили стоката като физическо лице. В случай че решите да си купите климатик например и го вземете с фактура на името на фирмата си, то тогава рискувате, да не ползвате правата си като потребител!
- Не отлагайте предявяването на претенциите си. Всички правни действия са свързани с различни по продължителност давностни срокове, чието изтичане ще блокира възможността да защитите правата си.
Примери за стоки, за които поради тяхното естество не важат общите правила за законова гаранция:
- Електрически крушки
- Облекла и обувки
- Запалки за еднократна употреба
- Батерии
- Канцеларски материали
- Някой предмети за домакинството като приспособления за почистване
- Стоки за еднократна употреба
|
Вижте пълната брошура в PDF формат ТУК
Тази публикация е направена с подкрепата на Европейския съюз, чрез Програмата за трансгранично сътрудничество CCI No 2007CB16IPO006. Съдържанието на публикацията е отговорност единствено на сдружение „Българска национална асоциация активни потребители” и по никакъв начин не трябва да се възприема като израз на становището на Европейския съюз или на Управляващия орган на Програмата. |
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 7 общо )
anonymous
Здравейте ,
никъде в ЗЗП не е указано, че законовата гаранция не важи за ел. крушки. На какво основание търговецът ще ми откаже рекламацията? От къде сте извадили като изключения горните примери. Считам,че при липса на законова регламентация би могло да си търся правата и за ел.крушки и т.н.
Благодаря Ви предварително за отговора!
Тодорова
Написан на: 10/02/2016 10:58 Докладвай този коментар
anonymous
Защо юридическите лица не могат да се възползват от ЗЗП?
Купуваш стока, която не работи и след като направиш рекламация :
за физическите лица -(" Когато търговецът приеме рекламацията за основателна той трябва да ремонтира или замени стоката в рамките на 1 месец") ,
а за юридическите - безсрочно, т.е. да пият по една студена вода.
Написан на: 26/05/2016 14:42 Докладвай този коментар
anonymous
Здравейте,
все още не съм намерила отговор на поставения от мен въпрос по-горе!
Ви ще ми предоставите ли такъв, моля?
Тодорова
Написан на: 11/04/2017 10:46 Докладвай този коментар
anonymous
Здравейте, как стои въпроса с гаранцията на стоки, които са Спечелена награда. Няма договор за покупко- продажба, няма касов бон, но все пак Гаранция от производител ( в случая Тефал) има. Важи ли тя, или не?
Благодаря!
Написан на: 01/05/2017 23:06 Докладвай този коментар
anonymous
Здравейте,
Гаранцията на даден продукт обвързана ли е с купувача на продукта? Пояснявам - купувам мобилен телефон за подарък, в гаранцията от 24 месеца се записват данните на продукта, моите имена и адрес. Подареният телефон дефектира след 4 месеца, може ли да се откаже гаранционно обслужване? Може ли новия притежател на телефона иска да се ремонтира устройството по силата на гаранцията, издадена при покупката на друго лице?
Благодаря
Написан на: 13/06/2017 14:46 Докладвай този коментар
anonymous
Здравейте,
Гаранцията на даден продукт обвързана ли е с купувача на продукта? Пояснявам - купувам мобилен телефон за подарък, в гаранцията от 24 месеца се записват данните на продукта, моите имена и адрес. Подареният телефон дефектира след 4 месеца, може ли да се откаже гаранционно обслужване? Може ли новия притежател на телефона иска да се ремонтира устройството по силата на гаранцията, издадена при покупката на друго лице?
Благодаря
Написан на: 13/06/2017 22:30 Докладвай този коментар
anonymous
Здравейте,
Защо малки фирми без регистрация по ДДС не са включени към ЗЗП? Как фирма от двама човека ще успее да се пребори с нелоялните търговски практики на монополите?
Написан на: 22/08/2017 23:33 Докладвай този коментар
anonymous