Статия
Пътуване в ЕС
Имате организирана работна среща в началото на работния ден във Виена, но самолетът Ви закъснява с 6 часа и Вие на практика изпускате срещата? Какви трябва да направите в този случай? Какви са правата ви?
След влезлите в сила последни промени през 2013 г. в ЕС потребителите на всякакъв вид транспорт – въздушен, железопътен, по морски и вътрешни водни пътища, извънградски и градски автобусен, са защитени от европейското законодателство. Същото се отнася и за техния багаж.
Пътуване със самолет
Пътниците във въздушния транспорт, когато излитат от летище в Европейския съюз (вкл. Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария) или когато кацат на летище в ЕС от страна извън ЕС в случай, че авиокомпанията е лицензирана в ЕС имат определени права, когато полетът закъснее или бъде отменен, от авиокомпанията откажат достъп до борда или има проблем с багажа.
Закъснял полет
В случай на закъснение с повече от 2 часа авиокомпанията е задължена да се погрижи за пътниците – да предостави на потребителите напитки, храна, настаняване, възможност за телефонно обаждане и т.н.
Ако закъснението е повече от 5 часа и потребителят реши да не пътува, следва да му бъде възстановена стойността на билета и да му бъде осигурен обратен полет до мястото, откъдето е започнал пътуването си.
В случай на закъснение с повече от 3 часа, ако компанията не успее да докаже, че закъснението се дължи на форсмажорни обстоятелства, тя следва да изплати същото обезщетение като за отменен полет.
Отказан достъп на борда
Когато има вероятност на някого да се откаже достъп на борда на самолет, авиокомпанията първо трябва да потърси доброволци, които срещу обезщетение да се откажат от билетите си. Едва ако не се открият такива хора, въздушният превозвач отказва достъп на борда на пътници, като ги компенсира. Засегнатите пътници имат право на възстановяване на пълната стойност на билета в срок от 7 дни и обезщетение от 125 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета.
Отменен полет
Потребителите имат право на същото обезщетение като това в случай на отказан достъп на борда, освен ако авиокомпанията не ги е информирала за отмяната най-малко 14 дни преди полета или промененият маршрут е с часове, близки до първоначалните, или ако авиокомпанията може да докаже, че отмяната се дължи на форсмажорни обстоятелства.
Багаж
Ако багажът ви бъде забавен, повреден или изгубен, имате право на обезщетение до около 1220 евро. Ако багажа ви е повреден, трябва да подадете жалба до авиопревозвача в срок от 7 дни от получаването му. Ако багажът ви липсва, тогава срокът е 21 дни от деня на полета.
Пътуване с автобус
От пролетта на 2013 г. в ЕС се прилага регламент, който дава на пътуващите с автобус допълнителни права. Единственото условие е пътуването да бъде на разстояние над 250 км.
Задължения на превозвача:
- в случай на отмяна на пътуването, да осигури до две нощувки в хотел на пътниците, които не могат да бъдат превозени, за максимална стойност до 80 EUR на вечер, освен в случай на тежки метеорологични условия и мащабни природни бедствия.
- да предоставя пътническа информация преди и по време на пътуването, както и обща информация за техните права на автогарите и онлайн.
- да създаде механизъм за разглеждане на оплакванията на пътниците
Права на пътниците:
- защита на пътниците в случай на смърт, телесна повреда, загуба или щета, причинени от пътнотранспортно произшествие (максимум 220 000 EUR на пътник и 1 200 EUR за багаж)
- безплатна специфична помощ за лицата с увреждания и с намалена подвижност, а при необходимост - и на безплатен транспорт за придружаващото лице
- право на възстановяване на стойността на билетите или пренасочване по друг маршрут в случай на дублиране на резервации, при отмяна на пътуването или при закъснение с повече от 120 минути
- съдействие (закуски, храна и освежителни напитки) в случай на отмяна на пътуването или при закъснение с повече от 90 минути, когато продължителността на пътуването е повече от 3 часа
- обезщетение до 50% от цената на билета при закъснение от повече от 120 минути след предвидения час на заминаване, отмяна на пътуването и когато превозвачът не осигури на пътника нито възможност за пренасочване по друг маршрут, нито възстановяване на стойността на билет
Пътуване с влак
В ЕС има над 200 000 км железопътни линии, като ежедневно по тях пътуват милиони хора и ползват най-разнообразни услуги.
Правата на пътниците в ЕС са осигурени от Европейските закони. В тяхната основа са следните 6 задължителни правила. Потребителят трябва да може:
- да си купи билет без проблем
- да му бъде осигурена сигурност по време на пътуването
- да му бъде осигурен достъп, ако е трудно подвижен
- да бъде обезщетен при повреда на багаж или телесна повреда и смърт
- да може да се защити в случай, че правата му са нарушени
В случай, че пътувате с влак до друга държава можете да бъдете обезщетени в случай, че влакът закъснее с повече от 1 час. Обезщетението може да достигне до 50% от стойността на билета.
Пътуване с кораб
Между страните от ЕС има хиляди километри морски пътища наред с вътрешните плавателни водни пътища. В случай, че потребителите пътуват с воден транспорт по море или по вътрешни водни пътища и пристанището на качване се намира в ЕС или пък дори и да не е в ЕС, услугите се осъществяват от превозвач от ЕС, то те са защитени от европейското законодателство, влязло в сила в края на 2012 г.
Основни права:
- Ако пътуването е отменено или закъснее с повече от 90 минути, превозвачът възстановява стойността на билетите или предлага друг подходящ маршрут за превоз. Освен това той е длъжен да осигури адекватна помощ на пътниците – храни и напитки, и до три нощувки в хотел до 80 EUR за нощ. Освен това за пътника остава правото да търси обезщетение в размер от 25% до 50% от цената на билета в зависимост от разстоянието.
- Защита на лицата с увреждания и намалена подвижност
- Информация за потребителите преди и по време на пътуването
- Обработка на жалбите
Тези правила на важат за малки кораби, превозващи до 12 пътника, когато разстоянието в едната посока е по-малко от 500 м и за туристически пътувания.
Ако пътувате в Сърбия…
Ако възнамерявате да пътувате до Сърбия със самолет, то трябва да знаете, че няма директна линия София-Белград, а полетите минават през Виена, Букурещ или Прага и това отнема 5-6 часа.
Ако решите да пътувате с влак, то влакът тръгва от Централна гара – София и е до Белград. Времето за пътуване е около 12 часа. Самата гара в Белград се намира в центъра.
Автобусите за Сърбия тръгват от Международната автогара в София и пътят е около 7 часа до Белград.
Общите ограничения за скоростта по пътищата на Сърбия са:
- 50 км/ч в населени места
- 80 км/ч извън населени места (обикновени пътища)
- 120 км/ч по магистрали
От началото на 2012 г. в Сърбия може да се пътува без Зелена карта.
Нарушаването на правилата за движение по пътищата в Сърбия обикновено води до изненадващо големи глоби !
Работното време на магазините е: понеделник - петък: 08:00 - 12:00 и от 15:00 - 20:00ч. По-големите работят и в събота през целия ден, докато повечето затварят в 15:00ч. Банките работят в делничните дни от 08,00 до 19,00 часа. Банкомати има предимно в по-големите градове.
Контакти на българското посолство в Сърбия:
Белград 11 000
ул. „Бирчанинова” 26
телефони +38 1113613980, +381113613990
факс: +381113611136
еmail: [email protected]
Тази публикация е направена с подкрепата на Европейския съюз, чрез Програмата за трансгранично сътрудничество CCI No 2007CB16IPO006. Съдържанието на публикацията е отговорност единствено на сдружение „Българска национална асоциация активни потребители” и по никакъвначин не трябва да се възприема като израз на становището на Европейския съюз или на Управляващия орган на Програмата. |
Можете да видите пълната брошура във формат PDF ТУК
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous