Мисия
История и мисия на АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ
Асоциацията е учредена в края на 1998 година и е регистрирана в началото на 1999 г. под името Българска национална асоциация на потребителите. От началото на 2010 година след присъединяването към БНАП на сдружение АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, наименованието на асоциацията придобива името Българска национална асоциация АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ. По често се използва само краткото наименование АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ.
Какво вършим?
Основен приоритет в работата на асоциацията е предоставянето на информация на потребителите. Той е важен, защото подпомага потребителите да се ориентират най-добре на пазара и в голяма степен предотвратява възникването на проблеми. Винаги е по-добре да се работи превантивно за избягване на нежеланите явления, отколкото да се полагат усилия в последствие за поправянето им. В досегашната си дейност асоциацията има издадени множество информационни материали в полза на потребителите.
Можете да научите повече в раздел ИЗДАНИЯ.
Почти всички информационни издания на асоциацията се разпространяват напълно безплатно. Това е възможно, благодерение на финансовата подкрепа на редица донорски програми и организации сред които - Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, Столична община, Посолството на Кралство Холандия в България, Агенцията за международно развитие на Швейцария, Програма ФАР на Европейския съюз, Делегацията на ЕС в България и Сърбия, Изпълнителната агенция за здраве и защита на потребителите към Европейската комисия, Кралство Люксембург и др.
От 2007 година издаваме специализирано потребителско списание ПОТРЕБИТЕЛ. От началото на 2010 година списанието излиза под името АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ. Списанието е безплатно за нашите членове и асоциирани членове. Научете повече за членството в асоциацията или как по друг начин можете да получавате сп. АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ.
През 2005 година БНАП започна и провеждането на сравнителни тестове на продукти. Тестовете имат за цел да представят в сравнителен вид различията между отделните стоки и услуги предлагани на пазара. По този начин потребителят може да се ориентира максимално информирано при избора си и да си спести време за проучване на пазара. В много случаи тестовете разкриват и характеристики на продуктите, които човешките сетива не могат сами да открият. Това се отнася в най-голяма степен за тестовете на хранителни продукти, за които е характерно все по-широката употреба на най-различни добавки като оцветители, консерванти, изкуствени подсладители и др. Досега асоциацията е провела сравнителни тестове и проучвания на минерални води, кисело мляко, сирене, кашкавал, краве масло, кремвирши, батерии за еднократна употреба, международни кредитни карти, куриерски услуги и изолационни материали за саниране на жилището.
Обучението на потребителите и хората активно ангажирани с потребителските проблеми е също много важен приоритет в работата на Асоциация АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ. Ежегодно се оргинизират множество обучителни и дискусионни семинари с участието на представители на потребителски организации, общински и държавни служители и потребители. Специално внимание се обръща и на две други професионални категории - юристи и журналисти - за които се организират специализирани семинари, целящи повишаване на техния професионален капацитет в специфична сфера, каквато е защитата на потребителите. Представители на асоциацията участват с презентации и доклади и в семинари организирани от държавни органи, неправителствени или браншови организации, в които представят потребителската гледна точка пред други целеви групи, което засилва разбирането за потребителската политика сред по-широки обществени групи.
Съдействие при нарушени потребителски права и интереси е другия основен приоритет в работата на асоциацията. Чрез изградените приемни в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Велико търново, Ловеч, Сливен, Ямбол, Пазарджик, Кюстендил, Ботевград и Сливница потребителите имат възможност да получават безплатни съвети и консултации по въпроси касаещи потребителската защита или техните потребителски интереси. Това става чрез предоставянето на телефонни или устни консултации, а за своите членове предлагаме и писмени или юридически консултации от специализирани адвокати. В близко бъдеще мрежата от приемни в страната ще се увеличава, което ще даде възможност на потребители от повече населени места, да се възползват от услугите на асоциацията.
Крайна мярка при защитата на потребителските права е завеждането на съдебни дела. След влизането в сила на новия Закон за защита на потребителите на 10 юни 2006 г. АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ може да защитава и групови потребителски интереси като завежда дела от името на групи потребители, които потърсят съдействие от асоциацията. Тази нова юридическа възможност успешно се прилага в страните от Европейския съюз и ще способства за по-висока степен на удовлетворяване на потребителските интереси и в България.
Международна дейност
Друга цел в дейностите на Асоциацията е усвоаването на европейските и световни достижения в областта на потребителската защита в България. БНААП участва в множество международни организации и мрежи за сътрудничество, което дава възможност не само за усвояване на чуждия опит, но и за пряко участие в актуални международни кампании по актуални проблеми.
Участие в международни потребителски организации и мрежи
АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ членува в следните международни организации:
Потребителския интернационал (Consumers International) от 28.04.2005 г.
http://www.consumersinternational.org/
Европейска асоциация на потребителите (BEUC) - от 30.11.2007 т.
http://beuc.eu/
Трансатлантически потребителски диалог (TACD) - от началото на 2007 г.
http://www.tacd.org/
Международна организация за потребителски проучвания и тестове (ICRT) - от 2009 г.
http://www.international-testing.org/
Европейската асоциация за потребителското представителство в стандартизацията (ANEC) - от 2013
http://anec.eu