Какво съдържат готовите сандвичи
Активни потребители изследва съдържанието на готови сандвичи продавани около училищата в 6 града. От анализирането на информацията на етикетите могат да се направят следните констатации:
Резултатите
- Масово етикетите съдържат непълна или нечетлива информация. От 36 търговски марки, коректно и цялостно е описанието при 12, т.е. 33%.
- Зеленчуците са масово пренебрегвани от производителите на сандвичи. В 1 от 4 не съдържат зеленчуци. При останалите те присъстват очевидно повече за красота. Само в 2 марки количеството на зеленчуците надхвърля 10% от общото тегло на продукта.
- Всички сандвичи са приготвени от индустриални месни продукти – колбаси, шунка, филе, бекон, които съдържат множество технологични добавки, известни като Е-номера.
- Средно в един сандвич се откриват 20,5 броя отделни Е-номера. Рекордьор е сандвич съдържащ 35 Е-номера – пиле в сладко-кисел сос. На другият край е продукт с моцарела със само 5 добавки.
- Усреднено в продуктите има 5,3 заместители. Тази категория се използва когато естествената суровина се заменя с индустриално получена такава. Сред най-честите заместители са различните типове нишестета, палмовото масло, млечен протеин, декстроза, яйчен прах, глутен и др. Максимално се установяват 11 броя, а минимално е 1.
- Откриват се средно 2,6 консерванта (максимално 4, минимално 1). Най-често се срещат нитритните съединения влагани в колбасите.
- Средно в сандвичите има 2,2 оцветители, като вариацията е от 0 до 5.
- В половината от сандвичите се открива палмова мазнина. Обикновено тя се влага в имитиращ млечен продукт или е част от сосове и мазила.
- Усреднено съдържанието на сгъстители/емулгатори е 4,1 съединения (минимално 0, а максимално 6). Към тази категория спадат химикалите използвани за сгъстяване и задържане на вода. Установяват се най-вече в сосовете и мазилата. Освен за търговския вид гелосващите агенти помагат за повишаване на рандемана, т.е. купувате си повече скъпа добавена вода. Най-често се откриват гума гуар и гума ксантан.
За проучването:
В проучването са включени 36 марки пакетирани сандвичи придобити от 6 града – София, Варна, Шумен, Перник, Велико Търново и Благоевград в края на месец септември, началото на октомври 2020г. от търговски обекти в близост до училища. Извършен е анализ на информацията предоставена от производителите и търговците на етикетите.
Пълното проучване можете да намерите на https://aktivnipotrebiteli.bg