• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

Посетете нашия Форум

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • COVID 19
    • Как да избираме дезинфектант
    • Какъв дезинфектант - течност/спрей или гел
    • Как да разпознаем истинските дезинфектанти
    • Дезинфекция в търговските обекти. Какво трябва да знаем?
    • Кога да използваме ръкавици за предпазване от коронавируса
    • Какво да правим при отменено или отложено събитие бъде заради пандемията от COVID-19
    • Как да постъпим при отменено или отложено туристическо пътуване поради Коронавирус
    • COVID-19: полезни ли са пулсовите оксиметри
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
  • Финанси

    • Банки

    • Други
  • Спорт и отдих
    • На ски
    • Авто гуми
    • Автомобили
    • Екскурзии
    • Спорт
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2019
    • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2020
    • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2021
  • Тест

  • Статии
  • Контролен орган

Анкета

Трябва ли да се публикуват марките на опасни храни и стоки?

ДА, при наличие на обосновани съмнения за опасност
ДА, но само когато безусловно се докаже, че стоката е опасна
НЕ, така се накърняват правата на производителя
НЕ, контролните органи трябва да работят на спокойствие

Гласувай

Начало > Финанси > Банки > Тест > ТЕСТ коректна ли е информацията за потребителските кредити

Още по темата:

Европейския съд: при кредити в чуждестранна валута банките трябва да информират ясно потребителите
Добра новина за хората с кредити в швейцарски франкове
Кредитната карта

Тест

ТЕСТ коректна ли е информацията за потребителските кредити

Tweet
photo

Законът за потребителския кредит изисква информацията за предлаганите от всяка банка потребителски кредити да се предоставя в стандартен европейски формуляр (чл. 5 ал.2 от ЗПК). Ние проверихме в 15 търговски банки, дали това изискване на Закона се спазва.

Само 6 български банки дават на клиентите си писмена информация в стандартен европейски формуляр за условията, при които отпускат потребителски кредити. Това показа проучване, което Асоциация „Активни потребители" проведе на принципа „Таен клиент", в 15 български банки. Предоставянето на писмена информация за условията по кредитите в стандартен европейски формуляр е задължение на банките според чл. 5 от Закона за потребителския кредит (ЗПК), но 9 от проверените банки не го изпълняват. По този начин те лишават потребителите от основното им право да бъдат информирани и да сравнят различни оферти, преди да изтеглят кредит.

Алинея първа от член 5 на ЗПК гласи: „Преди потребителят да е обвързан от предложение или от договор за предоставяне на потребителски кредит, кредиторът или кредитният посредник предоставя своевременно на потребителя, съобразно изразените от него предпочитания и въз основа на предлаганите от кредитора условия на договора, необходимата информация за сравняване на различните предложения и за вземане на информирано решение за сключване на договор за потребителски кредит.

Според алинея втора: „Информацията по ал. 1 се предоставя във формата на стандартен европейски формуляр за предоставяне на информация за потребителските кредити съгласно приложение №2".

Проучването на „Активни потребители" показа, че банките, които спазват закона, отделно дават добра и изчерпателна устна консултация. Обясняват на клиента как се формира базовият лихвен процент, как се изчислява годишният процент на разходите, какви са таксите, условията и др. Освен че не предлагат стандартен европейски формуляр, другите девет банки дават и по-пестеливи консултации. Така те напълно лишават потребителите от законовото им право на информиран избор.

Какво съдържа Европейският формуляр

Стандартният европейски формуляр за предоставяне на информация за потребителските кредити няма силата на предложение за сключване на договор и не задължава кредитора да предостави на потребителя финансовия продукт, за който се отнася съответната информация. Формулярът има четири основни части:

  1. Данни за кредитора (кредитния посредник). 

  2. Описание на основните характеристики на съответния кредит.

  3. Разходи по кредита.

  4. Други важни условия по договора за кредит.

В първата част подробно се описват идентификационните данни на банката, нейния адрес, телефон, имейл и други начини за контакт.

Втората част от формуляра съдържа: вида на кредита, общия му размер, максималния размер (лимита) или общата сума, предоставена по договора за кредит; условията за усвояване на кредита (как и кога ще получите парите), срока на договора за кредит, указания за размера, броя, периодичността и датите на погасителните вноски. Банката трябва да укаже и какво трябва да платите (размер, брой и периодичност на погасителните вноски), как точно ще се издължават лихвите и/или разходите по кредита, а също и общата сума, която следва да заплатите - общият размер на кредита (главницата) заедно с лихвите и разходите, които могат да възникнат във връзка с вашия кредит. Когато е приложимо за съответния вид кредит, банката описва и изискваните обезпечения.

Третата част на формуляра помага на потребителя да се ориентира за разходите, които ще има по кредита. Банката описва как се формира лихвата по кредита - с индекс или референ­тен лихвен процент, приложим спрямо първоначалния лихвен процент; различните лихвени проценти, които са относими за кредита и др. Посочва се годишният процент на разходите (ГПР) - общите разходи за потребителя, настоящи или бъдещи, изразени като годишен процент от общия размер на предоставения кредит. ГПР дава възможност на потребителя да сравни различни предложения за сключване на договор за кредит.

Банката трябва да уведоми предварително клиента си дали се изисква за получаване на кредита задъл­жително да сключи договор за застраховка или друг договор за допълнителна услуга. Посочват се и други разходи - за откриване и обслужване на една или няколко сметки във връзка с договора за потребителски кредит; размерът на разходите за използване на определен платежен инструмент (например кредитна карта) и всеки друг разход, свързан с договора за кредит. Условията, при които посочените по-горе разходи могат да се променят, също се вписват във формуляра. Ако потребителят е задължен да плати нотариални такси и разходи за нотариус, трябва да бъде уведомен за това предварително. Задължително се описват и разходите, дължими при просрочени плащания. 

В четвъртата част от Европейския формуляр се описват други важни условия по договора за кредит и се изброяват основните права на потребителя, като например: правото на отказ от договора за кредит в срок от 14 календарни дни; правото на предсрочно погасяване на кредита и условията на банката, ако потребителят се възползва (например – дължи ли обезщетение на банката за предсрочното погасяване). Когато кредиторът откаже да предостави кредит въз основа на извършена проверка в Централния кредитен регистър или в друга база данни, той е длъжен да уведоми клиента незабавно и безвъзмездно за резултата от извършената справка и за съдържащите се в нея сведения. Клиентът има право при поискване да получите безвъзмездно екземпляр от проекта на договор за кредит. Последната разпоредба не се прилага, ако в момента на поискването кредиторът не желае да сключи договор за кредит с потребителя.

 

Ето и резултатите:

Вижте резултатите от теста<< Кликнете на картинката, за да видите пълните резултати от теста!

Tweet

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Проекти |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia