Статия
Защо да плащаме с банкова карта
Оспорване на транзакция може да ни спести хиляди левове – живият пример
Случвало ли се е да заплатите скъп продукт и да не бъде доставен? Всъщност такъв беше случая на много потребители, които бяха заплатили на търговско дружество суми от порядък на няколко хиляди до десетки хиляди левове за закупуване на уреди с марката „Miele“ (за случая може да научите повече от Репортаж на Господари на ефира от 06.07.2022 г. - Десетки хора очакват скъпи уреди от Miele вече няколко месеца).
Без да навлизаме в детайли кой носи отговорност за случая, нека да концентрираме вниманието си върху начина, по който можем да се защитим при подобни ситуации.
Оспорване на транзакция. Какво представлява?
Оспорване на транзакция, извършена с дебитна или кредитна карта, е предвиден механизъм за защита на държателя на картата, когато е поръчана стока, но не е доставена. Това е възможност на потребителя в тринадесет /13/ месечен срок да сезира банката издател на картата и да оспори конкретното плащане към търговеца. Оспорване на транзакцията може да бъде извършено и при:
- липса на знание и съгласие на картодържателя (кражба/изгубване/присвояване на данни)
- дублирано плащане при същия търговец за същата стока/услуга;
- при надтаксуване за сума над посочената, за която сте се съгласили;
- различна валута от валутата, за която сте позволили плащането;
- кредитно плащане, но не е постъпила сума по сметката Ви;
- неполучена заявена сума при теглене на пари от банкомат;
- заплатена сума за стока/услуга, която се оказва дефектна/неотговаряща на описанието и върната от Вас на търговеца (в този случай, ще трябва да пазите всички документи доказващи това);
Оспорване на транзакцията се прилага само за банкови карти.
Как се случва оспорването?
Най-добре е да посетите клон на Вашата банка, за да оспорите транзакцията. Някои банки предлагат онлайн оспорване на транзакцията, но голяма част изискват това да се случи на място чрез подаване на декларация/жалба за оспорване на транзакция. Обичайна практика е към жалбата да се изисква от потребителя да попълни въпросник, на който е нужно да се отговори детайлно за казуса и да се посочат транзакциите, които искате да оспорите. Предварително се подгответе с търпение и съберете всички документи и кореспонденции, които имате с търговеца, защото ще ви бъдат изискани. В случая със закупените продукти на “Miele” е нужно да сте запазили платежния документ, който са ви издали - фактура, касова бележка или друго.
Нашият съвет
Избягвайте кешовото разплащане, банковите трансфери и плащайте само с карта за по-крупни суми за стоки и услуги. Това може да ви спести много пари!
|
Подобни случаи са показателни, че ние като потребители трябва да подхождаме разумно към всяка ситуация, която засяга заплащане на стока и/или услуга. Ние сме длъжни да положим усилия и да ползваме всички възможни способи, за да. Дори и правото да бъде на наша страна, ние можем да понесем вреди за хиляди левове и последващи действия може да не възпроизведат ефект, защото търговецът дори да бъде осъден може да не притежава средствата, за да плати.
Сигнализирайте ни при нередности!
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous