• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

Посетете нашия Форум

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • COVID 19
    • Как да избираме дезинфектант
    • Какъв дезинфектант - течност/спрей или гел
    • Как да разпознаем истинските дезинфектанти
    • Дезинфекция в търговските обекти. Какво трябва да знаем?
    • Кога да използваме ръкавици за предпазване от коронавируса
    • Какво да правим при отменено или отложено събитие бъде заради пандемията от COVID-19
    • Как да постъпим при отменено или отложено туристическо пътуване поради Коронавирус
    • COVID-19: полезни ли са пулсовите оксиметри
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Избор на климатик
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • Коментар

    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2021
    • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Статии

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Други > Коментар > Статии > Новите права при гаранции и неравноправни клаузи

Още по темата:

Потребителски права, които най-малко познаваме

Новите изисквания към етикетите на храните

Новите права при гаранции и неравноправни клаузи

Статия

Новите права при гаранции и неравноправни клаузи

16/02/2015
Tweet
photo

В няколко поредни броя на сп. „Активни потребители” ви представяме новите промени в Закона за защита на потребителите. Сега ще разгледаме промените, касаещи гаранционната отговорност и неравноправни клаузи в договорите.

Гаранции и рекламации

С измененията в Закона за защита на потребителите беше прецизирано определението за търговска гаранция. По този начин законът по-ясно ще разграничава търговската от законовата гаранция ("съответствие с договора за продажба"). Най-важният елемент от това определение е, че търговската гаранция е допълнение на законовата. Т.е. тя трябва да съдържа по-широк обхват или по-дълъг период от изискванията за съответствие с договора за продажба.

Друго съществено нововъведение предвижда право на потребителя да върне стоката и да си получи обратно заплатената цена след третата удовлетворена рекламация. Това означава, че при четвърта повреда на дадена стока можем да развалим договора и да си поискаме парите обратно.

В закона се въвежда и ясно определение за това кой е обвързан от търговската гаранция а именно - този който я предоставя. Това на практика означава, че търговците няма да могат да отклоняват или препращат рекламации с аргумента, че това е отговорност на вносител, производител и т.н. В допълнение се въвежда и изричното изискване търговската гаранция да не поражда разходи за потребителя в отговор на някои практики да се предлагат гаранции срещу определено заплащане.

Регистрация на рекламациите

Досега законът задължаваше търговецът да поддържа регистър на рекламациите и да вписва всяка рекламация от потребител в него. Много често обаче, недобросъвестни търговци пропускаха да вписват рекламациите или просто отказваха да ги приемат устно. Измененията вече изрично задължават търговеца да приеме рекламацията, независимо от това, дали ще я удовлетвори или не. За целта той трябва да издаде разписка, която да съдържа датата и номера, вида на стоката и лицето приело рекламацията.

Другото нововъведение в ЗЗП задължава търговците с повече от един магазин с подобна дейност да приемат рекламациите във всички свои обекти, а не само в този, от който е закупена стоката. Това означава, че ако например закупите стока от търговска верига във Варна по време на лятната си почивка, но решите да предявите рекламацията в града, където живеете по-късно, тя ще трябва да бъде приета в магазина във вашия град.

Неравноправни клаузи

Новите изменения в закона въвеждат повече защита и във връзка с предлаганите стоки и услуги при общи условия на договор. Те са две:

1. При сключване на договор

Потребителят трябва да получи копие от общите условия на търговеца и да се съгласи с тях. Това се удостоверява с неговия подпис. Законът обаче забранява това да става чрез отметка или клауза за съгласие в индивидуалния договор. Ако общите условия не са били предоставени, то те няма да бъдат обвързващи за потребителя.

2. При изменения на общите условия

В случай че търговецът направи изменения в общите си условия, той трябва да уведоми потребителя в 7-дневен срок по телефон, електронна поща или писмено. Ако потребителят не е съгласен с измененията, той ще има възможност да се откаже от договора, без да посочва причина и без да дължи обезщетение или неустойка, или да продължи да го изпълнява при действащите преди изменението общи условия. Несъгласието на потребителя се упражнява с писмено уведомление до търговеца в рамките на един месец от уведомяването.

!Запомнете!

Дефиниция на търговска гаранция Чл. 117. (1) (в сила от 25.07.2014 г.) 

Търговската гаранция е всяко задължение, поето от търговеца или производителя към потребителя в допълнение към неговото задължение по този закон да осигури съответствие на стоката с договора за продажба, да възстанови заплатената сума или да замени или поправи стоката, или да предостави друг вид обслужване, свързано със стоката, когато тя не отговаря на спецификациите или евентуално на други изисквания, несвързани със съответствието на стоката с договора за продажба, посочени в заявлението за предоставяне на търговска гаранция или в съответната реклама, направена в момента на сключване или преди сключване на договора.
Tweet

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia