Статия
Българското кисело мляко и сирене със защитени наименования за произход 
	
    В миналия брой ви съобщихме, че Европейската комисия одобри  включването на „Българско кисело мляко“ като защитено наименование за  произход (ЗНП) от България. Това ново наименование ще бъде добавено към  списъка от 1 641 вече защитени селскостопански продукти в ЕС. Какво  означава това за нас и имат ли потребителите изгода от новото означение?
     А през тази седмица Европейската комисия одобри включването и на „Българско бяло саламурено сирене“  като защитено наименование за произход (ЗНП) от България. В съобщението  на ЕК се уточнява, че производството на продукта се извършва на  територията на цяла България по утвърдена технология. Благоприятните  климатични и природни условия в страната спомагат за развитието на  млечнокиселите бактерии, от които бактерията Lactobacillus delbrueckii  subsp. Bulgaricus се използва при производството на продукта и влияе на  неговите специфични характеристики.
 
Какво представлява ЗНП
     Целта на политиката за качество на ЕС е да се защитят  наименованията на определени продукти, за да се популяризират техните  уникални характеристики, свързани с географския им произход и  традиционните умения, използвани при тяхното производство.  Наименованията на продуктите могат да получат „географско означение“,  ако имат специфична връзка с мястото, където се произвеждат.  Благодарение на признаването на географски означения потребителите могат  да имат доверие, че дадени продукти са качествени и да ги различават, а  производителите — да продават по-добре своите храни. Продуктите, които  се разглеждат в момента или вече са признати за продукти с географско  означение, са посочени в регистрите за качествени продукти.  Регистрите също така съдържат информация за географските и  производствените спецификации за всеки продукт. Тъй като географските  означения са признати за интелектуална собственост, те играят все  по-важна роля в търговските преговори между ЕС и други държави. Други  схеми за качество на ЕС подчертават традиционния производствен процес  или трудностите, свързани с природния район (напр. планина или остров),  при производството на продуктите.
     С географските означения се установяват права върху  интелектуална собственост по отношение на конкретни продукти, чиито  качества са свързани с района на производство.
     Географските означения включват:
- ЗНП      —  защитено наименование за произход      (храни и вина)
- ЗГУ      —  защитено географско указание      (храни и вина)
- ГУ      —  географско указание (спиртни      напитки и ароматизирани вина).
     Със системата на ЕС за географски означения се защитават  наименованията на продукти, които произхождат от конкретни региони и  имат специфични качества или репутация, свързани с района на  производство. Разликите между ЗНП и ЗГУ са свързани основно с това каква  част от суровините за продукта трябва да са от района или каква част от  производствения процес трябва да протича в конкретния регион. ГУ се  използва само за спиртни напитки и ароматизирани вина.
 
Защитено наименование за произход (ЗНП)
     Наименованията на продукти, регистрирани като ЗНП, са тези, при  които продуктите имат най-силни връзки с мястото на производство.
- Продукти: Храни,      селскостопански продукти и вина.
- Спецификации: Всяка част от      процеса на  производство, преработка и приготвяне трябва да се извършва в       конкретния регион. За вината това означава, че гроздето трябва да       произхожда изключително от географския район, в който се произвежда       виното.
- Пример: Маслиновото масло      Kalamata ЗНП се произвежда изцяло в района на Каламата, Гърция, от сортове      маслини от този район.
- Етикет: задължителен за      храни и селскостопански продукти, незадължителен за вина.
 
Защитено географско указание (ЗГУ)
     Със ЗГУ се подчертава връзката между конкретния географски  регион и наименованието на продукта, при което определено качество,  репутация или друга характеристика на продукта е тясно свързана с  географския му произход.
- Продукти: Храни,      селскостопански продукти и вина.
- Спецификации: За повечето продукти      поне един  от етапите на производство, преработка или приготвяне протича в       съответния регион. При вината това означава, че поне 85% от използваното       грозде трябва да произхожда изключително от географския район, в  който се      произвежда виното в действителност.
- Пример: Шунката      Westfälischer Knochenschinken  (ЗГУ) се произвежда във Вестфалия по древна      технология, но  използваното месо не е изключително от животни, родени и      отгледани  точно в този район на Германия.
- Етикет: задължителен за      храни и селскостопански продукти, незадължителен за вина.
 
Географско указание за спиртни напитки и ароматизирани вина (ГУ)
     С ГУ се защитава наименованието на спиртна напитка или  ароматизирано вино с произход в страна, регион или населено място, при  което специфичното качество, репутация или друга характеристика на  продукта е тясно свързана с географския му произход.
- Продукти: Спиртни напитки и      ароматизирани вина.
- Спецификации: За повечето продукти      поне един  от етапите на дестилация или приготвяне протича в съответния       регион. Суровините не трябва непременно да са с произход от региона.
- Пример: Ирландското уиски      (Irish Whiskey, ГУ) се вари, дестилира и отлежава в Ирландия от 6-ти век насам, но суровините не произхождат изключително от Ирландия.
- Етикет: Незадължителен за      всички продукти.
 
Ползите за нас
     Министерството на земеделието и храните разпространи специална  информация. Регистрацията ще даде на преработвателите конкурентно  предимство на пазара, а за потребителите ще има допълнителна гаранция за  произхода и качеството. Това допълнително създава предпоставки за  производството на продукти с високо качество и добавена стойност.  Инициативата е на групата производители Сдружение "Български традиционни  млечни продукти", а заявлението е изпратено от Министерството на  земеделието и храните до Европейската комисия през февруари 2021 г.  "Българско кисело мляко" е вторият български продукт, регистриран като  защитено наименование за произход на европейско ниво след "Странджански  манов мед"/"Манов мед от Странджа".
     Сред европейските схеми за качество защитените наименования за  произход обозначават продукти, при които е налице най-тясна  причинно-следствена връзка между географския район на производство на  продукта, с присъщите му природни и човешки фактори, и качеството и  характеристиките на въпросния продукт. При "Българско кисело мляко"  очертаният географския район на производство е територията на Република  България, а суровината, която се използва, е българско мляко - краве,  овче, биволско, козе или смесено.
     След влизане в сила на регламента само производителите, които  произвеждат в съответствие с одобрената продуктова спецификация и това е  удостоверено от контролиращо лице - сертифицираща фирма, могат да  използват регистрираното наименование, означението "защитено  наименование за произход" или абревиатурата му, както и специалния  символ (лого) на ЕС, с който се обозначават тези продукти. За целта  следва да са преминали процедура по одобрение от Министерството на  земеделието и храните и да са вписани в регистъра на производителите на  дадения продукт на уебсайта на министерството. Продуктите със защитени  географски означения са вид интелектуална собственост и поради това се  ползват с особено висока степен на закрила от неправомерна употреба на  наименованието, включително посредством двустранни търговски  споразумения между ЕС и трети страни.
 
Предизвикателствата
     За българските потребители наименованието на продукта дава  предимството срещу парите си да получават качествени храни. Но както  твърде често се установява чрез изследвания, точно киселото мляко и  сиренето дават най-много „фира“, като се заговори за състав, качество и  спазване на стандартите у нас. Проучванията на асоциация „Активни  потребители“ показаха многократно колко сирене-менте се продава на  пазара. Постоянно се коментира „необходимостта“ да се внасят прясно  мляко и други НЕ/млечни суровини за производството на млечни храни под  марката „БГ“. Ще успее ли новия знак да накара производителите да  спазват основните изисквания за качество и най-накрая да се „отсрамят“  пред потърпевшите потребители?
    
        Дарение
        За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
        Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
        Дарете
     
 
Коментари ( 0 общо )
anonymous