• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни

    • Кисело мляко

    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Тестове
  • Контролен орган
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Храни > Кисело мляко > Статии > Българското кисело мляко и сирене със защитени наименования за произход

Още по темата:

Българското кисело мляко и сирене със защитени наименования за произход

Какво живее в българското кисело мляко

Мляко и млечни продукти

Статия

Българското кисело мляко и сирене със защитени наименования за произход

Публикуван на: 08/08/2023
Tweet
photo

    В миналия брой ви съобщихме, че Европейската комисия одобри включването на „Българско кисело мляко“ като защитено наименование за произход (ЗНП) от България. Това ново наименование ще бъде добавено към списъка от 1 641 вече защитени селскостопански продукти в ЕС. Какво означава това за нас и имат ли потребителите изгода от новото означение?

     А през тази седмица Европейската комисия одобри включването и на „Българско бяло саламурено сирене“ като защитено наименование за произход (ЗНП) от България. В съобщението на ЕК се уточнява, че производството на продукта се извършва на територията на цяла България по утвърдена технология. Благоприятните климатични и природни условия в страната спомагат за развитието на млечнокиселите бактерии, от които бактерията Lactobacillus delbrueckii subsp. Bulgaricus се използва при производството на продукта и влияе на неговите специфични характеристики.

 

Какво представлява ЗНП

     Целта на политиката за качество на ЕС е да се защитят наименованията на определени продукти, за да се популяризират техните уникални характеристики, свързани с географския им произход и традиционните умения, използвани при тяхното производство. Наименованията на продуктите могат да получат „географско означение“, ако имат специфична връзка с мястото, където се произвеждат. Благодарение на признаването на географски означения потребителите могат да имат доверие, че дадени продукти са качествени и да ги различават, а производителите — да продават по-добре своите храни. Продуктите, които се разглеждат в момента или вече са признати за продукти с географско означение, са посочени в регистрите за качествени продукти. Регистрите също така съдържат информация за географските и производствените спецификации за всеки продукт. Тъй като географските означения са признати за интелектуална собственост, те играят все по-важна роля в търговските преговори между ЕС и други държави. Други схеми за качество на ЕС подчертават традиционния производствен процес или трудностите, свързани с природния район (напр. планина или остров), при производството на продуктите.

     С географските означения се установяват права върху интелектуална собственост по отношение на конкретни продукти, чиито качества са свързани с района на производство.

     Географските означения включват:

  • ЗНП —  защитено наименование за произход (храни и вина)
  • ЗГУ —  защитено географско указание (храни и вина)
  • ГУ —  географско указание (спиртни напитки и ароматизирани вина).

     Със системата на ЕС за географски означения се защитават наименованията на продукти, които произхождат от конкретни региони и имат специфични качества или репутация, свързани с района на производство. Разликите между ЗНП и ЗГУ са свързани основно с това каква част от суровините за продукта трябва да са от района или каква част от производствения процес трябва да протича в конкретния регион. ГУ се използва само за спиртни напитки и ароматизирани вина.

 

Защитено наименование за произход (ЗНП)

     Наименованията на продукти, регистрирани като ЗНП, са тези, при които продуктите имат най-силни връзки с мястото на производство.

  • Продукти: Храни, селскостопански продукти и вина.
  • Спецификации: Всяка част от процеса на производство, преработка и приготвяне трябва да се извършва в конкретния регион. За вината това означава, че гроздето трябва да произхожда изключително от географския район, в който се произвежда виното.
  • Пример: Маслиновото масло Kalamata ЗНП се произвежда изцяло в района на Каламата, Гърция, от сортове маслини от този район.
  • Етикет: задължителен за храни и селскостопански продукти, незадължителен за вина.

 

Защитено географско указание (ЗГУ)

     Със ЗГУ се подчертава връзката между конкретния географски регион и наименованието на продукта, при което определено качество, репутация или друга характеристика на продукта е тясно свързана с географския му произход.

  • Продукти: Храни, селскостопански продукти и вина.
  • Спецификации: За повечето продукти поне един от етапите на производство, преработка или приготвяне протича в съответния регион. При вината това означава, че поне 85% от използваното грозде трябва да произхожда изключително от географския район, в който се произвежда виното в действителност.
  • Пример: Шунката Westfälischer Knochenschinken (ЗГУ) се произвежда във Вестфалия по древна технология, но използваното месо не е изключително от животни, родени и отгледани точно в този район на Германия.
  • Етикет: задължителен за храни и селскостопански продукти, незадължителен за вина.

 

Географско указание за спиртни напитки и ароматизирани вина (ГУ)

     С ГУ се защитава наименованието на спиртна напитка или ароматизирано вино с произход в страна, регион или населено място, при което специфичното качество, репутация или друга характеристика на продукта е тясно свързана с географския му произход.

  • Продукти: Спиртни напитки и ароматизирани вина.
  • Спецификации: За повечето продукти поне един от етапите на дестилация или приготвяне протича в съответния регион. Суровините не трябва непременно да са с произход от региона.
  • Пример: Ирландското уиски (Irish Whiskey, ГУ) се вари, дестилира и отлежава в Ирландия от 6-ти век насам, но суровините не произхождат изключително от Ирландия.
  • Етикет: Незадължителен за всички продукти.

 

Ползите за нас

     Министерството на земеделието и храните разпространи специална информация. Регистрацията ще даде на преработвателите конкурентно предимство на пазара, а за потребителите ще има допълнителна гаранция за произхода и качеството. Това допълнително създава предпоставки за производството на продукти с високо качество и добавена стойност. Инициативата е на групата производители Сдружение "Български традиционни млечни продукти", а заявлението е изпратено от Министерството на земеделието и храните до Европейската комисия през февруари 2021 г. "Българско кисело мляко" е вторият български продукт, регистриран като защитено наименование за произход на европейско ниво след "Странджански манов мед"/"Манов мед от Странджа".

     Сред европейските схеми за качество защитените наименования за произход обозначават продукти, при които е налице най-тясна причинно-следствена връзка между географския район на производство на продукта, с присъщите му природни и човешки фактори, и качеството и характеристиките на въпросния продукт. При "Българско кисело мляко" очертаният географския район на производство е територията на Република България, а суровината, която се използва, е българско мляко - краве, овче, биволско, козе или смесено.

     След влизане в сила на регламента само производителите, които произвеждат в съответствие с одобрената продуктова спецификация и това е удостоверено от контролиращо лице - сертифицираща фирма, могат да използват регистрираното наименование, означението "защитено наименование за произход" или абревиатурата му, както и специалния символ (лого) на ЕС, с който се обозначават тези продукти. За целта следва да са преминали процедура по одобрение от Министерството на земеделието и храните и да са вписани в регистъра на производителите на дадения продукт на уебсайта на министерството. Продуктите със защитени географски означения са вид интелектуална собственост и поради това се ползват с особено висока степен на закрила от неправомерна употреба на наименованието, включително посредством двустранни търговски споразумения между ЕС и трети страни.

 

Предизвикателствата

     За българските потребители наименованието на продукта дава предимството срещу парите си да получават качествени храни. Но както твърде често се установява чрез изследвания, точно киселото мляко и сиренето дават най-много „фира“, като се заговори за състав, качество и спазване на стандартите у нас. Проучванията на асоциация „Активни потребители“ показаха многократно колко сирене-менте се продава на пазара. Постоянно се коментира „необходимостта“ да се внасят прясно мляко и други НЕ/млечни суровини за производството на млечни храни под марката „БГ“. Ще успее ли новия знак да накара производителите да спазват основните изисквания за качество и най-накрая да се „отсрамят“ пред потърпевшите потребители?

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia