Статия
Българското кисело мляко и сирене със защитени наименования за произход
В миналия брой ви съобщихме, че Европейската комисия одобри включването на „Българско кисело мляко“ като защитено наименование за произход (ЗНП) от България. Това ново наименование ще бъде добавено към списъка от 1 641 вече защитени селскостопански продукти в ЕС. Какво означава това за нас и имат ли потребителите изгода от новото означение?
А през тази седмица Европейската комисия одобри включването и на „Българско бяло саламурено сирене“ като защитено наименование за произход (ЗНП) от България. В съобщението на ЕК се уточнява, че производството на продукта се извършва на територията на цяла България по утвърдена технология. Благоприятните климатични и природни условия в страната спомагат за развитието на млечнокиселите бактерии, от които бактерията Lactobacillus delbrueckii subsp. Bulgaricus се използва при производството на продукта и влияе на неговите специфични характеристики.
Какво представлява ЗНП
Целта на политиката за качество на ЕС е да се защитят наименованията на определени продукти, за да се популяризират техните уникални характеристики, свързани с географския им произход и традиционните умения, използвани при тяхното производство. Наименованията на продуктите могат да получат „географско означение“, ако имат специфична връзка с мястото, където се произвеждат. Благодарение на признаването на географски означения потребителите могат да имат доверие, че дадени продукти са качествени и да ги различават, а производителите — да продават по-добре своите храни. Продуктите, които се разглеждат в момента или вече са признати за продукти с географско означение, са посочени в регистрите за качествени продукти. Регистрите също така съдържат информация за географските и производствените спецификации за всеки продукт. Тъй като географските означения са признати за интелектуална собственост, те играят все по-важна роля в търговските преговори между ЕС и други държави. Други схеми за качество на ЕС подчертават традиционния производствен процес или трудностите, свързани с природния район (напр. планина или остров), при производството на продуктите.
С географските означения се установяват права върху интелектуална собственост по отношение на конкретни продукти, чиито качества са свързани с района на производство.
Географските означения включват:
- ЗНП — защитено наименование за произход (храни и вина)
- ЗГУ — защитено географско указание (храни и вина)
- ГУ — географско указание (спиртни напитки и ароматизирани вина).
Със системата на ЕС за географски означения се защитават наименованията на продукти, които произхождат от конкретни региони и имат специфични качества или репутация, свързани с района на производство. Разликите между ЗНП и ЗГУ са свързани основно с това каква част от суровините за продукта трябва да са от района или каква част от производствения процес трябва да протича в конкретния регион. ГУ се използва само за спиртни напитки и ароматизирани вина.
Защитено наименование за произход (ЗНП)
Наименованията на продукти, регистрирани като ЗНП, са тези, при които продуктите имат най-силни връзки с мястото на производство.
- Продукти: Храни, селскостопански продукти и вина.
- Спецификации: Всяка част от процеса на производство, преработка и приготвяне трябва да се извършва в конкретния регион. За вината това означава, че гроздето трябва да произхожда изключително от географския район, в който се произвежда виното.
- Пример: Маслиновото масло Kalamata ЗНП се произвежда изцяло в района на Каламата, Гърция, от сортове маслини от този район.
- Етикет: задължителен за храни и селскостопански продукти, незадължителен за вина.
Защитено географско указание (ЗГУ)
Със ЗГУ се подчертава връзката между конкретния географски регион и наименованието на продукта, при което определено качество, репутация или друга характеристика на продукта е тясно свързана с географския му произход.
- Продукти: Храни, селскостопански продукти и вина.
- Спецификации: За повечето продукти поне един от етапите на производство, преработка или приготвяне протича в съответния регион. При вината това означава, че поне 85% от използваното грозде трябва да произхожда изключително от географския район, в който се произвежда виното в действителност.
- Пример: Шунката Westfälischer Knochenschinken (ЗГУ) се произвежда във Вестфалия по древна технология, но използваното месо не е изключително от животни, родени и отгледани точно в този район на Германия.
- Етикет: задължителен за храни и селскостопански продукти, незадължителен за вина.
Географско указание за спиртни напитки и ароматизирани вина (ГУ)
С ГУ се защитава наименованието на спиртна напитка или ароматизирано вино с произход в страна, регион или населено място, при което специфичното качество, репутация или друга характеристика на продукта е тясно свързана с географския му произход.
- Продукти: Спиртни напитки и ароматизирани вина.
- Спецификации: За повечето продукти поне един от етапите на дестилация или приготвяне протича в съответния регион. Суровините не трябва непременно да са с произход от региона.
- Пример: Ирландското уиски (Irish Whiskey, ГУ) се вари, дестилира и отлежава в Ирландия от 6-ти век насам, но суровините не произхождат изключително от Ирландия.
- Етикет: Незадължителен за всички продукти.
Ползите за нас
Министерството на земеделието и храните разпространи специална информация. Регистрацията ще даде на преработвателите конкурентно предимство на пазара, а за потребителите ще има допълнителна гаранция за произхода и качеството. Това допълнително създава предпоставки за производството на продукти с високо качество и добавена стойност. Инициативата е на групата производители Сдружение "Български традиционни млечни продукти", а заявлението е изпратено от Министерството на земеделието и храните до Европейската комисия през февруари 2021 г. "Българско кисело мляко" е вторият български продукт, регистриран като защитено наименование за произход на европейско ниво след "Странджански манов мед"/"Манов мед от Странджа".
Сред европейските схеми за качество защитените наименования за произход обозначават продукти, при които е налице най-тясна причинно-следствена връзка между географския район на производство на продукта, с присъщите му природни и човешки фактори, и качеството и характеристиките на въпросния продукт. При "Българско кисело мляко" очертаният географския район на производство е територията на Република България, а суровината, която се използва, е българско мляко - краве, овче, биволско, козе или смесено.
След влизане в сила на регламента само производителите, които произвеждат в съответствие с одобрената продуктова спецификация и това е удостоверено от контролиращо лице - сертифицираща фирма, могат да използват регистрираното наименование, означението "защитено наименование за произход" или абревиатурата му, както и специалния символ (лого) на ЕС, с който се обозначават тези продукти. За целта следва да са преминали процедура по одобрение от Министерството на земеделието и храните и да са вписани в регистъра на производителите на дадения продукт на уебсайта на министерството. Продуктите със защитени географски означения са вид интелектуална собственост и поради това се ползват с особено висока степен на закрила от неправомерна употреба на наименованието, включително посредством двустранни търговски споразумения между ЕС и трети страни.
Предизвикателствата
За българските потребители наименованието на продукта дава предимството срещу парите си да получават качествени храни. Но както твърде често се установява чрез изследвания, точно киселото мляко и сиренето дават най-много „фира“, като се заговори за състав, качество и спазване на стандартите у нас. Проучванията на асоциация „Активни потребители“ показаха многократно колко сирене-менте се продава на пазара. Постоянно се коментира „необходимостта“ да се внасят прясно мляко и други НЕ/млечни суровини за производството на млечни храни под марката „БГ“. Ще успее ли новия знак да накара производителите да спазват основните изисквания за качество и най-накрая да се „отсрамят“ пред потърпевшите потребители?
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous