• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни

    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други

  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

  • Тест

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Храни > Други > Статии > Купуваме ли генетично модифицирани храни без да знаем?

Още по темата:

Фалшив зехтин беше изтеглен от пазара

На война срещу млечните ментета

Крие ли риск консумацията на сурови кълнове

Статия

Купуваме ли генетично модифицирани храни без да знаем?

Публикуван на: 26/11/2007 Последна редакция: 04/04/2011
Tweet
photo

Седемдесет процента от потребителите в старите страни - членки на ЕС не желаят да купуват генетично модифицирани храни. Как е в България?

Както сп. Потребител вече изясни в предишни статии по въпроса за генетично модифицираните организми (ГМО), проблемът е не толкова дали са вредни или полезни за здравето, земеделието и икономиката изобщо. Проблемът с ГМО е по-скоро факта, че самите технологии за получаването, както и поемането им в организма като храна, не са достатъчно изследвани както за странични ефекти, така и за въздействие за по-големи периоди от време. За сравнение - за навлизането на един нов лекарствен препарат на пазара са необходими около 10 години, като през това време се правят мащабни тестове в няколко фази, при което се нужни няколко милиарда евро. Следователно, бихме могли да предположим, че индустрията и по-конкретно компании като Monsanto, Dupont, Syngenta, BAYER и CropScience, ще се опитват техни ГМО продукти да достигнат пазара по най-бърз и евтин начин.

Има ли ГМ насаждения в България?

През годините на преход някои от водещите компании в областта на ГМО в света, имаха интерес към България. По информация на МЗГ издадените разрешения за ГМ царевица през 1999 са за 130 000 дка, през 2000 - 190 000 дка, през 2001 - 64 000, през 2002 - 22 000, през 2003 - 21 195 дка. Преди няколко години завода за нишесте и други царевични продукти Амилум в Разград, претърпя сериозни загуби поради установено замърсяване на продукцията с ГМО и съответно невъзможност за реализацията и. През 1999 на площ от около 300 дка бяха произведени първите Български ГМ картофи, устойчиви на колорадски бръмбар. Няма данни колко са полевите опити със слънчоглед и тютюн. Известно е обаче мнението на големите купувачи на български тютюн - Phillip Morris, British-American Tobacco и Reestma заплашиха, че ще спрат да купуват тютюн ако страната произвежда ГМ тютюн.

И за да бъдем по-конкретни: Има ли ГМО продукти у нас?

В България има 28 Регионални инспекции за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ, преди ХЕИ), които вземат проби от храните, предлагани в супермаркетите, търговската мрежа и производителите на храни. Всички проби от храни се изпращат до Столична РИОКОЗ, която извършва лабораторни анализи за наличието на храни, произведени от или с ГМО. От края на 2004 г. лабораторията на Столична РИОКОЗ разполага с модерно оборудване за анализ на храни за съдържание на ГМ материал. През 2006 г. са анализирани около 200 проби, а през 2007 г. - около 500 проби.

До юни, 2007 г. в България не е постъпвало заявление за пускане на пазара на ГМ

храни. Това обаче не означава, че на българския пазар няма такива храни. 28-те

Регионални инспекции за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ)

извършват контрол на пазара в България, като досега проверките са показали

наличието на следните ГМ продукти на българския пазар:

l        Царевично брашно: българско производство и внос

l        Пуканки: внос

l        Соево брашно: внос

l        Колбаси (със съставки от ГМ соеви зърна): българско производство

l        Соеви изолати и гранулати: внос

Понеже тези ГМО са в списъка на разрешените за продажба в ЕС, единственото последствие за фирмите, които ги предлагат на българския пазар, е предписание да етикетират стоките според изискванията. Засечените продукти, които не са разрешени за продажба в ЕС, като един случай с царевица от Аржентина, се връщат в страните, от които са внесени. Тук е мястото да отбележим, че основния проблем в България е етикетирането на ГМ стоките - практически такъв етикет не може да се срещне на пазара, което води до заблуждаване на потребителите. Като добави към това и твърдението „биологичен" или „натурален" върху етикетите на същите тези ГМ продукти става ясно за какви некоректни практики става дума.

През 2007 г. При тест, извършен от неправителствена организация бяха открити следи от ГМО в редица масово употребявани стоки на Българския пазар, сред които доматени пюрета, лютеница, кетчуп и други консерви. При тях следите от ГМО са поради добавената ГМ соя.

Въпросите са много, но ето някои от тях:

l        Защо след извършен тест РИОКОЗ няма навика да споменава кои са марките, вложили ГМО в произведените от тях продукти? Оказва се, че 79% от хората дори не знаят дали купуват храна, съдържаща ГМ съставки.

l        Дали само медиите филтрират наименованията на фирмите и търговските марки или и държавните институции имат този нездравословен навик? Когато плащаме данъци за съществуването на РИОКОЗ, се надяваме поне да ни дават информацията, за която си плащаме.

l        Фактът, че ГМО продуктите са по-евтини от конвенционалните или био-продуктите използва ли се от страна на фирмите, намиращи се на прохождащ пазар със слаба потребителска култура?

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia