• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро

    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?

    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Евро > Откъде да получа информация?

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 19 (545)

С вашите въпроси за еврото (част 5)

Права „втора употреба“

Статия

Откъде да получа информация?

Публикуван на: 15/04/2025
Tweet
photo

       Продължаваме поредицата с отговори на ваши актуални въпроси за очакваното въвеждане на еврото и в нашата страна. Ако и вие имате въпроси, пишете ни! Бъдете сигурни, ще ви отговорят конкретно и разбираемо професионалисти в тази сфера.

Какви са ползите от еврото за потребителите?

       Еврото предлага много ползи за гражданите, фирмите и икономиките на държавите, които го използват. Някои от тях са:

• лесно сравняване на цените между държавите-членки на еврозоната, което засилва конкуренцията между предприятията, като по този начин облагодетелства потребителите;

• ценова стабилност;

• възможност за фирмите по-лесно, по-евтино и по-безопасно да търгуват в еврозоната и с останалата част на света;

• повишаване на икономическата стабилност и растежа;

• по-добре интегрирани и поради това по-ефективни финансови пазари;

• по-голямо влияние в световната икономика чрез използването на втората в света резервна валута;

• осезаем символ на европейската идентичност.

       Много от тези ползи са взаимосвързани. Например, икономическата стабилност е от полза за икономиката на дадена страна от ЕС, тъй като улеснява правителството да взима стратегически дългосрочни решения. Но икономическата стабилност е от полза и за фирмите, тъй като води до намаляване на несигурността и стимулира инвестициите. Това на свой ред е от полза за гражданите заради повишаването на заетостта и по-качествените работни места.

 

Къде мога да открия пълна и вярна информация за въвеждането на еврото в България?

       Интернет страницата за еврото https://evroto.bg/# е основен институционален канал за информиране на гражданите и бизнеса за въвеждането на еврото в България. На нея се публикува информация за:

• Ползи от въвеждане на еврото;

• Полезна практическа информация, вкл. времеви периоди и начини за обмяна на валута и двойно обозначение на цените, промени за гражданите и за бизнеса;

• Външен вид и защитни елементи на евробанкнотите и монетите;

• Добри практики и опит на други страни, въвели еврото;

• Документи, регламентиращи процеса по въвеждане на еврото: Националния план, Закона за въвеждане на еврото, препоръки, свързани с приемането на еврото в различни сектори и др.

       Информация ще може да се получи и на специална безплатна телефонна линия, която ще бъде разкрита. Предвижда се да бъде разработено и мобилно приложение. Неговата функция ще бъде да информира и да предостави възможност за изчисляване на стойността на стоки и услуги от левове в евро и обратно.

       За доброто информиране на гражданите и бизнеса ще бъде проведена всеобхватна комуникационна кампания. Ще бъдат използвани различни канали за информиране на обществото: ТВ канали, радио, социалните мрежи, онлайн и печатни медии и др.

       Приетият Закон за въвеждане на еврото в Република България, обнародван в Държавен вестник с указ № 200 от 19.08.2024 г., съдържа основни положения, принципи, правила и необходими действия, които България следва да спази и премине с цел въвеждане на еврото като официална валута. Съгласно Закона за въвеждане на еврото и Националния план за въвеждане на еврото в Република България, в процеса на подготовка на страната ни за членство в еврозоната публичните органи ще спазват стриктно следните принципи и правила:

Първо, защита на потребителите,

Второ, информираност,

Трето, ефективност и икономичност,

Четвърто, прозрачност,

Пето, автоматично превалутиране на суми от левове в евро,

Шесто, правило за превалутиране от левове в евро,

Седмо, правило за закръгляване.

 

Първата фаза на кампанията (започва приблизително 12 месеца преди въвеждането на еврото и завършва 6 месеца преди датата на въвеждане) ще е насочена към предоставяне на информация за ползите и възможностите за България от присъединяването към еврозоната, като по този начин ще се отговори на важните за хората въпроси и ще се пресекат възможности за спекулации и неверни твърдения по темата. В рамките на тази фаза се предвиждат разнообразни дейности по изграждане на цялостна визуална идентичност на кампанията и провеждане на множество инициативи.

Втората фаза на кампанията - интензивен период (6 месеца преди въвеждането на еврото до 1 месец след въвеждането му) ще е насочена най-вече към по-практическата информация как ще се отрази приемането на новата валута във всички аспекти на живота на хората или информиране на заинтересованите страни за цялостния процес по приемането на еврото и практическите му аспекти - превалутиране на кредити и депозити, административни стъпки на юридическите лица, къде ще се обменят парите, разпознаване на евро монетите и банкнотите, къде да се подават сигнали при нередности. В рамките на тази фаза се продължават започнатите дейности и инициативи във фаза 1, в това число и провеждане на „Ден на еврото“ – организиран 100 дни преди въвеждането на еврото и включващ поредица от публични събития в цялата страна. През тази втора фаза дейностите в рамките на информационната и комуникационна кампания ще бъдат най-интензивни и ще са насочени основно към практическите и потребителските въпроси.

Третата фаза на кампанията (ще започне 1 месец след фактическото въвеждане на еврото в България и ще завърши 12 месеца след въвеждането му) ще е много важна за утвърждаването на новата валута, както и за повишаване на доверието на гражданите в институциите. В рамките на този етап ще е важно да се дава детайлна информация за формирането на цените и инфлацията, следенето срещу злоупотреби, мерките, защитата на потребителите. В тази фаза ще се продължи с инициативите и дейностите от фаза 1 и фаза 2 за информиране на обществото. Важно ще бъде идентифицирането в медиите на всяка неточна информация за хода и ефектите от замяната на българския лев с еврото и публикуване на изявления, отричащи неточна информация. След шестия месец от въвеждането на еврото в България следва да се организира голяма конференция с международно участие за обмен на опит и добри практики при приемането на еврото. В края на третата фаза се оценява процесът на въвеждането на еврото, самата комуникационна кампания (чрез финално проучване на общественото мнение), както и мерките за защитата на интересите на потребителите.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia