• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси

    • Банки
    • Други

  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Финанси > Други > Статии > Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?

Още по темата:

Бързите кредити стават безплатни

Топ 5 на финансовите измами

За банките, лихвите и кредитния рейтинг

Статия

Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?

Публикуван на: 21/06/2008 Последна редакция: 04/04/2011
Tweet
photo

На много хора понятието Национален съвет не говори нищо. Не се виждат и изгледи за промяна.

Националният съвет за защита на потребителите /НСЗП/ е консултативен орган към министъра на икономиката и енергетиката. С неговото създаване се цели осигуряване на по-добро разбиране и прилагане на политиката за защита на потребителите в отделните секторни икономически политики (като например телекомуникации, енергетика, безопасност на храните, финанси, здраве и др.) и да осигури представителство на потребителските интереси пред държавата. Първото става чрез участието в Съвета на представители на различните министерства осъществяващи секторни политики, а второто - чрез участие на гражданските организации на потребителите.

Според Закона за защита на потребителите, съвета трябва да се събира най-малко веднъж на 4 месеца, което означава поне 3 пъти на година. За целия период на съществуването си (от 10 юни 2006г.) досега Национален съвет е свикван само веднъж.

Защо не се свиква национален съвет?

Съвършено ясно е, че министърът на икономиката е много зает човек. В портфолиото му влизат изключително много отговорности. Тези отговорности обаче не се носят от само един човек. Затова са министерствата и техния институционален в т. ч. човешки и финансов капацитет. Като е зает министърът, делегират се отговорности и работата продължава. В конкретния случай, националният съвет може да се събира и да се ръководи по право от заместник-министър в отсъствието на министъра. Вероятно и заместник-министърът, който отговаря за защитата на потребителите е много зает човек. Вероятно и в неговото портфолио влизат много важни въпроси, може и за еврофондовете да отговаря. Е, ако е така щом спират финансирането от Брюксел, може и да му остане малко повече време. Ако се интересувате кой заместник-министър отговаря за потребителската защита, можете да проверите в интернет страницата на Министерството на икономиката и енергетиката. Нали затова са интернет страниците, да дават информация на гражданите!

През 2008 година Министерството на икономиката прецени, че няма достойни граждански сдружения, с които да консултира дейността си. Поради една или друга причина нито една организация не успя да покрие изискванията на министерството. Какво следва от това? Много просто - МИЕ вече ще има оправдание за това, че не свиква Национален съвет. Така е най-лесно. Няма организации, няма проблеми. Министърът няма да консултира политиката си в областта на защита на потребителите и няма да чува потребителския глас. Какво от това, нали министрите затова са министри, защото знаят и могат повече от обикновените граждани. Защо тогава да се консултира с тях - това си е чиста загуба на ценно управленско време. А еврофондовете не чакат.

Кой има интерес от неработещ Национален съвет за защита на потребителите?

Ефективната потребителска защита, освен да помага на потребителите, съдейства за развитието на почтения бизнес и ограничава нелоялния бизнес. И друг път сме заявявали, че не само потребителите се нуждаят от ефективна потребителска защита. Почтения бизнес е този, който се нуждае от ред и правила. Логиката е проста, но само на теория.

В практиката господства бездействие и незаинтересованост доближаваща се до безхаберие. Неработещите институции по правило облагодетелстват мошениците - всички онези, които разбират бизнеса като бърза печалба, без мисъл за утрешния ден.

И все пак трябва ли да съществува неработещ Национален съвет?

Всеки може да си отговори сам на този въпрос. Според БНАП е по-добре да не съществуват неработещи структури, защото те имат по-скоро вредно въздействие - деморализиращо поради неосъществените очаквания на засегнатите от тях обществени групи. С други думи: или се залавяйте за работа или променете закона.

Функции на Националния съвет според Закона за защита на потребителите:

Чл. 175. (1) Националният съвет за защита на потребителите:

1. консултира министъра на икономиката и енергетиката за провеждане на ефективна потребителска политика;

2. изготвя програми за провеждане на потребителска политика;

3. прави предложения чрез министъра на икономиката и енергетиката за изменения и допълнения в правното регулиране на защитата на потребителите;

4. прави предложения до съответните държавни органи във връзка с ефективното прилагане на законодателството, свързано със защитата на потребителите;

5. дава становища по проекти на нормативни актове, свързани с правата на потребителите;

6. насърчава сключването на споразумения между сдружения на потребителите и сдружения на търговците;

7. обсъжда други въпроси, свързани със защитата на потребителите.

Потребителски теми, по които Националният съвет за защита на потребителите можеше да вземе отношение през 2007-2008 година, но не го направи:

- Трайното и нелогично повишаване на цените за потребителите

- Продължаващото брутално отношение на монополистите към правата на потребителите

- Ограниченият достъп до правосъдие за потребителите

- Обсъждане на нови европейски инициативи за защита на потребителите

- Участието на България в Европейски мрежи за защита на потребителите

- Участие на европейския комисар за защита на потребителите в Националния съвет

- Информиране на министъра за текущи кампании на потребителските организации

- Представяне на европейски проекти за обучение на потребителите като Европейски дневник и ДОЛЧЕТА - научете повече: http://ec.europa.eu/consumers/empowerment/cons_education_en.htm

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia