• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги

    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами

    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Услуги > Реклами > Статии > Рекламата с етичен кодекс

Още по темата:

Тест на кани за вода (2024)

Обмисляте покупка на термопомпа?

Съвети за по-малко потребление на електроенергия

Статия

Рекламата с етичен кодекс

Публикуван на: 01/08/2010 Последна редакция: 05/04/2011
Tweet
photo

Рекламният бизнес създаде свой етичен кодекс, целящ да ни предпазва от заблуждаващи и неетични реклами

За сектори от икономиката, в които има монопол, държавата е създала регулаторни органи. Те защитават интересите на потребителя и следят фирмите да спазват правилата. Всички други компании развиват дейност на принципа на свободната конкуренция. В стремежа си да наложат своята марка и продукт, понякога те прибягват на неверни или заблуждаващи твърдения в рекламите. Например - в една реклама се твърди, че киселото мляко от определена марка „храни” кожата (което експериментално е доказано, че е невярно), в друга - че зърнени закуски с високо съдържание на сол и захар са полезни за децата, а в трета – че продуктът се препоръчва от Българската педиатрична асоциация (каквато не съществува).

Кой защитава потребителя от подобни нелоялни реклами и търговски съобщения?

Заблуждаващите реклами компрометират цялата рекламна индустрия. Негативното впечатление на клиента, който е бил подлъган да си купи даден продукт, а после се е разочаровал от него, води до недоверие към всички реклами като цяло. За да се избегне този нежелан ефект, в България беше създаден независим орган за саморегулация в рекламата и търговската комуникация. Той се нарича Национален съвет за саморегулация (НСС) и създава етични правила, като призовава участниците в рекламната индустрия - рекламодатели, рекламни агенции и медии - доброволно да ги спазват. Целта е рекламата да бъде не само законна, но и благоприлична, почтена, честна и правдива. Тя трябва да е подготвена с чувство на социална отговорност както към отделния потребител, така и към обществото като цяло, и създадена с уважение към правилата на честната конкуренция.

Членове на НСС са асоциации, рекламодатели, маркетинг специалисти, рекламни агенции, медии, видни общественици и специалисти.

Защо е необходима саморегулация на рекламата?

Рекламата играе важна роля в пазарната икономика. Тя стимулира растежа, насърчава конкуренцията и разширява възможностите за избор пред потребителите. Рекламата е бързо и ефикасно средство за запознаване на потребителите с новостите на пазара и с разнообразието, естеството и качеството на предлаганите продукти. Рекламата е важен фактор за увеличаване на пазарния дял на даден продукт и е от жизнено важно значение за въвеждането на нови или подобрени продукти на пазара.

За да изпълни тази своя роля, рекламата трябва да вдъхва доверие у потребителя. Ако рекламата заблуждава клиентите, те няма да купят продукта повече от веднъж. Ако рекламата е обидна за потребителите, те няма да посегнат въобще към дадения продукт. Лошата реклама, дори да е само незначителна част от целия обем търговска комуникация, постепенно ще подкопае потребителското доверие и цялата реклама ще пострада. Ето защо в интерес на самата рекламна индустрия е да осигури подходяща регулация на рекламата и търговската комуникация. Има два традиционни начина да се регулира – чрез подробно законодателство или чрез саморегулация.

Как се извършва саморегулацията?

През 2009 година НСС прие етичен кодекс (Национални етични правила за реклама и търговска комуникация в България). Той се отнася до всички участници в рекламната индустрия в България - рекламодатели, маркетинг специалисти, рекламни агенции, медии и всички лица, които имат отношение към рекламата. Членовете на НСС доброволно се задължават да спазват кодекса и да променят или преустановяват всяка реклама, която го нарушава.

Потребителите могат да изпращат жалби до НСС за реклами и търговски съобщения, които нарушават етичните правила. Съветът разглежда жалбите, разгласява решенията си, а ако има нарушение, дава препоръки да се спре излъчването на рекламата и др.

Кодексът няма силата на закон, а е „етично допълнение” към действащото законодателство, което официално регулира рекламата и търговската комуникация в България. Кодексът предлага лесен и достъпен начин за решаване на възникнали спорове и най-често предотвратява граждански и наказателни искове, но това не отменя задължението на стопанските субекти и гражданите да спазват Конституцията и законите на България.

Етичните правила се прилагат за всяка форма на реклама и търговска комуникация - дейности, които директно или индиректно стимулират продажбите на стоки и услуги (включително корпоративните и институционалните), или промотират търговски марки и наименования, независимо от използваните канали и средства за комуникация. В кодекса влизат:

• Телевизия, радио и други медии в ефира, кино, видео и пр.;

• Вестници, списания, брошури, плакати, бюлетини, каталози и др.;

• Други медии, изложени на публичниместа, вкл. движещи се образи;

• Надписи върху опаковки, инструкции за употреба и други промоционални материали;

• Рекламно съобщение, публикувано срещу заплащане, когато за съдържанието отговаря рекламодателят/ маркетинг специалистът, а не на издателят;

• Социална реклама и свързана с благотворителност, спонсорство и пр.;

• Търговска комуникация на местни и централни органи на властта;

• Комуникации, свързани с промоции, вкл. в местата на продажба, дегустации, игри и лотарии, събитийни търговски комуникации;

• Комуникация чрез електронни средства за обработка и предаване на информация, например - дисплеи (статични и движещи се изображения),текстови съобщения, платени включвания или търсения,интернет банери,вирусни търговски съобщения (virals), които са произведени или разпространявани от рекламодатели/маркетинг специалисти, маркетинг комуникация във фирмени интернет сайтове,реклами в онлайн игри и др.

Кодексът не се отнася и не може да влияе върху редакционно съдържание, върху съобщения за пресата и други медийни изявления, информация в годишни фирмени отчети, политическа комуникация, която цели да повлияе на електората по време на избори и др.

Кодексът трябва да се тълкува и прилага не само по форма и съдържание, но и по дух, защото се случва реклама, която е приемлива за един канал/продукт, да не е подходяща за друг. Например, когато се оценява реклама, адресирана до деца, тяхната естествена доверчивост и неопитност трябва да бъдат взети предвид.

Какви са ползите от саморегулацията?

За потребителите: Саморегулацията помага на потребителите да избегнат сложните и бавни съдебни процеси. Те могат да подават безплатно и бързо жалби в НСС, а проблемите им да се разглеждат и разрешават с помощта на съвета. Нарушителите се санкционират по различни начини - решението на етичното жури се разгласява публично, а медиите отказват да излъчат реклама, която нарушава правилата. За рекламната индустрия: Когато рекламата е честна, почтена, достоверна и законна, индустрията изгражда отношения на доверие с потребителя. Така се постига по-висока консумация на рекламираните стоки и услуги.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia