Статия
Как и къде да се оплачем?
Знаем ли как и къде да се оплачем, когато имаме проблем със стока или услуга?
Всеки ден потребителите се изправят пред различни проблеми, свързани със стоки и услуги, които закупуват. Също толкова често те не знаят как да разрешат проблема. Въпросът не е в това, че хората се притесняват да потърсят правата си, а по-скоро - те не познават правата си.
Ако имате оплакване, не го пазете за себе си
Дори и да разкажете на приятели или в интернет форум пред какъв проблем сте се изправили, това няма да ви върне похарчените пари или да поправи повредената стока. Когато стоката не е в изправност, вие сте били подведени, отнесли са се грубо с вас в магазина или са ви надписали сметката, със сигурност трябва да направите оплакване. Все пак става въпрос за вашите пари. Затова, ако следвате правилните стъпки и верния подход, имате по-големи шансове да разрешите проблема.
Преди да отидете в магазина
Независимо какво купувате, е добре да знаете точно какво искате и да сте се информирали за стоката. Не отивайте неподготвени в магазина, не позволявайте на продавача да ви убеди какво искате. Може да поговорите с приятел, които е ползвал същия или подобен продукт, или да прочетете повече в интернет. По цял свят потребителите се доверяват на потребителски списания, защото те предлагат тестове на различни стоки и продукти. Това ви гарантира добра подготовка и достоверна информация, преди да се отправите към магазина. Освен това, гаранцията, че тестовете са обективни, е фактът, че потребителските списания не публикуват реклами.
Когато възникне проблем
Златното правило е: Не си изпускайте нервите! Със скандал или заплахи проблемът надали ще се реши. Затова бъдете умни, хладнокръвни и хванали правата си за ръка, което може да означава да сте прочели няколкото члена от закона за защита на потребителите, които се отнасят до правото на рекламация. Когато се върнете в магазина, уверете се, че разговаряте с правилния човек - този, които може да ви предвижи въпроса. Записвайте си имената на хората, с които сте разговаряли, и пазете всички разписки и бележки, които ви дават.
Не отлагайте оплакването! Веднага щом откриете проблема, върнете се в магазина и подайте сигнал. Трябва да пазите касовата си бележка или друго доказателство за покупката. Добър съвет, които бихме могли да ви дадем, е да пазите касовите си бележки на едно и също място, така че, когато ви потрябват, да може да ги намерите лесно.
Не се отказвайте! Щом сте сигурни в правотата си, преследвайте я. Оплакването първо се отнася към търговския обект, от които сте закупили стоката.
Повечето магазини имат гише за обслужване на клиенти. Идете там и кажете какъв е проблема. Кажете какво предпочитате - връщане на парите, поправка или замяна - и вижте какво ще ви отговорят.
Ако не сте доволни от отговора, тогава може да пристъпите към оплакването. Направете го писмено, те трябва да разполагат с книга за рекламации. Ако магазинът е част от верига, може да пишете до централата, адресирайте писмото до завеждащият обслужване на клиенти.
Ако нищо от това не даде резултат, обърнете се към Комисията за защита на потребителите /КЗП/.
Писмено оплакване
1. Тонът на писмото трябва да е учтив и издържан, за да ви обърнат нужното внимание.
2. Опишете добре продукта, къде и кога сте го закупили.
3. Обяснете какъв е проблемът и какви действия сте предприели до момента, с кого сте разговаряли и какво са ви казали.
4. Кажете каква компенсация очаквате - връщане на парите, поправка или замяна.
5. Пазете копия на всички писма, които сте изпращали, и не изпращайте оригинални документи.
Основни компетенции на Комисията за защита на потребителите /КЗП/ са свързани с контрол по отношение на:
1. Предлагане на опасни за живота и здравето стоки
2. Липса на етикет и друга информация за стоката
3. Необявяване на цените на стоките и услугите
4. Неиздаване на документ за продажба
5. Заблуждаваща, непочтена и непозволена сравнителна реклама
6. Наличие на неравноправни клаузи в договори с общи условия
Контакти на КЗП:
Адрес: пл. "Славейков" № 4А, ет. 3
Телефон: 070011122 Ел. поща: [email protected]
www.kzp.bg
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 5 общо )
anonymous
Здравейте
Наскоро смених масло и двата филтъра на кола сеят инка,,дизел,,искам да попитам нормално ли е за два филтъра плюс маслото с марка ,,кастрол,и техния труд да струват 150 лв
Като се има в предвид че двата филтъра струват общо 20лв за труд 20лв и по магазините и по интернет същото масло на марка кастрол се продава около 48лв- 52лв по мойте изчисления нормално да искат около 90лв
А те вземаха 150лв
Написан на: 15/10/2019 17:24 Докладвай този коментар
anonymous
Здравейте , днес в аптека отказаха да ми продадат антибактериален гел за ръце,който беше изложен на рафт , с довода , че и на тях щял да им трябва , пък да имало и за други техни хора. Поисках книгата за оплакване и нея отказаха да ми дадат. Обадих се на Комисията за защита на потребителя , оттам ми казаха че след като няма покупка нищо не могат да направят . Затова питам в такъв случай аз към кого трябва да се обърна.
Написан на: 26/02/2020 13:22 Докладвай този коментар
anonymous
При вноска на пари чрез автомат при Първа инвестиционна банка, автоматът задържа парите и никакво обяснение! Кой ще ни обезщети нервите и пропуснатите пол
Написан на: 27/04/2023 11:07 Докладвай този коментар
anonymous
Електро холд продажби иска7 лв ,за да ви издаде хартиена фактура
Написан на: 09/02/2024 02:14 Докладвай този коментар
anonymous
Водна помпа със гаранция ходихме за смяна каква ти смяна пратиха го на ремонт не ти обръщат никакво внимание сякаш си куче нищо не ти обесняват като човек
Написан на: 13/08/2025 19:37 Докладвай този коментар
anonymous