• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси

    • Банки
    • Други

  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Финанси > Други > Статии > Плащане на месечните сметки

Още по темата:

Бързите кредити стават безплатни

Топ 5 на финансовите измами

За банките, лихвите и кредитния рейтинг

Статия

Плащане на месечните сметки

Публикуван на: 04/06/2012
Tweet
photo

Спомняте ли си опашките от миналото, когато наближи срока за плащане на месечната сметка за ток, парно или телефон, когато доставчиците приемаха само пари  в брой. Сега възможностите да

  Плащането на месечните сметки за ток, вода, парно, кабелна телевизия или телефони често отнема много време на потребителите. Голяма част от българите все още са подвластни на инерцията от миналото и предпочитат да прекосят половината град и да почакат на опашка, за да се издължат на доставчика си. И това по няколко пъти на месец – веднъж за тока, веднъж за кабелната ..... Хората, които ценят времето си, отдавна започнаха да се възползват от все по-разнообразните форми на плащане, които се предлагат от фирмите. Сега е напълно възможно човек да си плаща сметките, без да излиза от вкъщи или офиса. Не трябва да забравяме, че това не е съвсем безплатно, но се възвръща от спестеното време и усилия. Какво трябва да знаем за новите форми на разплащане и кои компании ги предлагат?

Банков превод или директен дебит

  При плащане по банков път трябва да знаете, че таксите, които събират отделните банки могат да са различни. Ако внесете сумата от гише на банката, където е сметката на съответния оператор, ще платите най-малка такса за превода. В случай че плащате от собствена банкова сметка, трябва да сте наясно, че ако банкирате през интернет ще плащате по-ниски такси за преводите, отколкото ако го правите през клон на банката. В най-скоро време се очаква да се появят и първите банкови клонове на самообслужване, където ще можете сами да нареждате суми от сметката си и това трябва да се таксува по-евтино от банката.

  Плащанията с директен дебит са много разпространени в Западна Европа и постепенно набират популярност и у нас. Така всеки месец банката ще погасява вашите задължения към доставчика, без да полагате никакви усилия и без да се притеснявате, че ще пропуснете срока за плащане. Рискът при този вид практика е, че понякога са възможни недоразумения. Например, ако се откажете от услугите на доставчика, но забравите да го информирате за това навреме, банката може да продължи да изтегля пари от вашата сметка или когато имате спор или възражение за предоставените услуги. Повечето банки обаче са въвели възможността при сключване на споразумение за директен дебит, клиентът сам да определи „таван“ на сумата за плащане. Например: ако вие определите таван от 100 лв. при директния дебит, то банката не би платила по-висока сума на доставчика. Така че в случаи на евентуална грешка в сметката ви, сте отчасти защитени. Банката разбира се уведомява клиентите си, когато сумата за плащане надвишава определения „таван“, така че клиентът да прецени как да процедира със задължението си.

Плащане с дебитна карта

  Докато кредитните карти са все още малко, с дебитни карти у нас разполага огромна част от населението. Това дава възможност да ги използваме за лесно погасяване на месечните си задължения. Плащанията през системите ePay и eBg позволяват да плащате през интернет чрез дебитната си карта. Важно е да знаете, че това изисква предварителна регистрация в избраната от вас система. Това отнема не повече от 5 минути. Друга опция е плащането през банкомат. На практика всички по-големи доставчици на услуги вече предлагат такава възвможност, макар и не на всеки банкомат. При плащане с дебитна карта таксите за превод не са големи и това прави този начин относително атрактивен.

Плащане по телефон или СМС

  В желанието си да предложат удобства на потребителите някои фирми започнаха да предлагат заплащане на месечните сметки дори с СМС или телефонно обаждане. Този вид плащане позволява да наредите определена сума от вашата банкова сметка чрез едно телефонно обаждане. Засега този вид плащане все още не е придобил голяма популярност, но си струва да се отбележи, че България е една от първите и все още малко страни в света, които въведоха подобна услуга.

В български пощи

  Добре познатият  начин, който е преимуществено използван от пенсионерите и хора, които нямат достъп до електронните услуги за заплащане на сметките, са касите в българските пощи. Обикновено са отворени няколко каси, които имат за задача да улеснят плащанията, като потребителят преминава поетапно на разлините гишета, които извършват обикновено по една услуга. В някои по- големи пощенски клонове отделните каси са специализирани в плащането на няколко услуги, но въпреки това процесът не е достатъчно оптимизиран и определено отделянето на време е част от  неудобството  на този вид разплащане.
 
  В услуга на потребителите съществува и още една възможност за плащане – чрез пощенски запис. Това е възможност  при липсата на  електронни устройства да се улеснят разплащанията за други градове или в рамките на същият град, без да се налага да посещавате касовият офис на съответния доставчик(интернет, парно, кабелна телевизия). Неудобството тук също е свързано с време, за да извършите пощенския запис и сума, която покрива стойността на услугата “пощенски запис”. т.е така се оскъпява плащането.

Каси за битови сметки

  В България касите за плащане на битови сметки придобиха неочаквана популярност, тъй като на едно гише можете едновременно да платите сметките си за множество услуги като ток, телефон, кабелна телевизия, интернет и др. Основните оператори са два – Бравоинвестмънтс и Изипей. Можете да откриете адресите на съществуващите каси на интернет страниците на двете компании - bravoinvest.com и easypay.bg.

През eBg или ePay

  Това са две различни системи, които позволяват заплащанията с банкова карта през интернет и основната им цел е еднаква. Това е удобно и за хора, които не желаят или не се нуждаят от кредитна карта (ePay и eBg предлагат услугата и чрез кредитни карти).

При употребата  на този вид разплащане се изисква регистрация. Еднократно се въвеждат сметките за желаните от вас услуги, които бихте искали да платите през системите, а по-късно можете да проверявате състоянието им в същите. Имате възможност да заложите и опцията за разплащане на сметките чрез СМС. При плащане чрез Ипей съществува опцията за разплащане чрез т.нар. „микросметка”. Таксите при плащанията се заплащат според условията на доставчиците на услугата.

Кредитна карта

  Плащанията на битови услуги с кредитна карта  е възможно през банкоматните устройства  по начин неразличаващ се от употребата на  дебитните карти. Доставчиците за плащане eBg и ePay предлагат употребата и на кредитни карти.

Внасяне на пари в банкомат

  Тази услуга е сравнително нова  и не добре позната поради малкото банкоматни устройства, които имат възможност да я извършват. Целта е услесняването на  потребителите. При тази услуга не се изисква регистрация и употреба на дебитна или кредитна карта. Достатъчно е да бъде внесена в банкоматното устройство сума в брой, която е предназначена за разплащане по битова сметка. Когато устройството регистрира наличността на сумата се избира сметката, по която парите да бъдат преведени. Плащането през банкоматно устройство се  извършва със съответната такса за услугата.

Компания Чрез директен дебит През сайта на оргазнизацията През банкомат Плащане с SMS Банков превод В брой Телефонни плащания В Български пощи i-card transcard През e-pay С кредитна карта
CEZ ДА ДА ДА ДА ДА ДА ДА ДА ДА ДА ДА ДА
EON ДА   ДА   ДА ДА   ДА ДА ДА ДА ДА
EVN ДА   ДА ДА ДА ДА   ДА   ДА ДА ДА

 

?Речник

  Директен дебит – дава възможност за автоматично плащане на месечната сметка чрез банков превод от сметка на абоната, без да се посещава каса на доставчик или банков клон.

  През сайта на организацията – позволява плащане с банкова карта при наличие на съответната регистрация и собствена банкова сметка.

  През банкомат – позволява ви да направите банков превод от собствена картова сметка, използвайки банкомат.

  Плащане с СМС – позволява плащане от мобилен телефон с номер към български оператор и валидна банкова карта.

  Телефонни плащания – позволява да наредите плащане на месечната сметка по телефона от собствена банкова сметка.

  В български пощи – плащане с пощенски запис.

  Каси за битови сметки – можете да платите в брой множество месечни сметки.

  През ePay – позволява заплащане с банкова карта през интернет. Изисква регистрация.

  Кредитна карта – позволява плащане през интернет или чрез терминал в офис на доставчик на услуга.

  Внасяне на пари в банкомат - внасяне на пари в специализирани банкоматни устройства и с тях се извършва плащането на сметки.

  Микросметка - Интернет базирано платежно средство, което дава възможност на хора, които не разполагат с банкова карта да се възползват от удобствата на електронните разплащания.

 

Въпроси и отговори

Как да поискам проверка на електромера си?

  Има два вида проверки на електромера:

 техническа проверка – извършва се от служител на електроразпределителното дружество на място с еталонен уред, който отчита изразходваната в момента енергия заедно с електромера. По отношение на прецизността на еталона, всяко отклонение в точността на измерването на разходваната енергия може да бъде отчетено. Каква е процедурата за искане на проверка?: Клиентът подава заявление, като посочва вида на проверката, която желае да бъде извършена - в случая проверка с еталон, заплаща на място съответната такса и посочва удобното за него време за нейното извършване;

 метрологична проверка (експертиза) – електромера се демонтира от служител на електроразпределителното дружество и запечатан със заводската и държавната пломба се предава за независима експертиза от оторизирана метрологична лаборатория.
  Каква е процедурата за искане на проверка? Клиентът подава заявление, като посочва вида на проверката, която желае да бъде извършена - в случая проверка от независима метрологична лаборатория, заплаща съответната цена за услуга „демонтиране на електромер”.
  Демонтирането става само след като клиентът представи разписка за платена такса към метрологичната лаборатория, за извършване на проверката. Плащането става по два начина – на каса или по банков път. След представянето на разписката сътрудник на електроразпределителното дружество, в предварително посочено удобно за клиента време, извършва демонтажа и монтира друг електромер, като в присъствие на клиента се записват последните показания на сваления електромер и началните показания на новопоставения електромер. Сваленият електромер се поставя в специална безшевна торба и се слага пломба. Посредством тези мерки напълно се ограничава възможността за каквито и да било действия от страна на 3-ти лица, водещи до промяна на състоянието на електромера до момента на разпломбирането му в лабораторията.
  При положение, че резултатите от техническата проверка или от метрологичната експертиза покажат неизправност в уреда, електроразпределителното дружество би трябвало да поема разходите по проверката, като възстановява на клиента направените от него разходи. В случаите, когато се установи, че електромерът е в напълно изправно състояние, всички разходи остават за сметка на клиента.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 1 общо )

plto4ka71

plto4ka71

Вече 3-та година се възползвам от този начин на погасяване на месечните си задължения! И не само това, а и много други покупки, които изискват плащане онлайн. Невероятно удобно е и за някои от моите съседи, когато пропускат срока си за плащане и стига да имам налична сума в картата им помагам, а те си ми плащат "на ръка". Естествено, това си има разходи, но сумите са ... символични.
Не смятам да се отказвам от тази услуга, наистина УСЛУГА в помощ на нас клиентите.
Единствения НЕДОСТАТЪК, който открих при последната си пререгистрация е, че много трудно намерих банкомат, съдържащ "ДРУГИ УСЛУГИ" и по-точно тази за плащане онлайн. Но, това ми се случва на 2 години веднъж, когато ми подновяват дебитната карта.

Написан на: 25/08/2012 14:47 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia